zondag 15 januari 2006

werkzaamheden aan de bus

Tijdens het winterfestijn hadden we diverse dingen voor de bus op de kop getikt. Deze heb ik op een mooie zaterdag geinstalleerd:


- Deluxe klokje
- snelheidsmeter met dagteller



Aangezien het primaire doel van onze bus "VAKANTIE" is, vonden we het belangrijk om een goed stuk muziek aan boord te hebben. En zo heb ik een moderne radio geinstalleerd.

De uitsparing in het dashboard was niet groot genoeg. Aangezien het dashboard van staal is heb ik met de dremel aan de bovenzijde en aan de zijkant een sleuf geslepen waardoor het gat groter werd.

Nu paste het montage frame precies. Ook zaten er geen luidsprekers in de bus. Nu wilde ik graag een retro uiterlijk in de bus hebben met modern comfort en dus werd ook dit een Custom Job. Eerst heb ik een frame gemaakt waar de Bose fullrange driver in gemonteerd wordt in de deur achter de bekleding.



Vervolgens heb ik een gat in de deurbekleding gemaakt op de juiste plaats en voor de juiste grote van de driver. Daarna heb ik een retro Philips luidspreker grille met een stukje dubbelzijdig tape over het gat geplaatst. Dit kon met tape omdat de grille geen bevestigende functie meer heeft.



De luidsprekers heb ik rechtstreeks aangesloten op de nieuwe JVC radio. Voor extra dimensie heb ik een Bose AM3 basmodule geplaatst. Dit geeft meer laag en daardoor een mooier geluid. Hiervoor heb ik een versterker geinstalleerd. Met een aparte voedingskabel die rechtstreeks vanaf de accu komt wordt de versterker gevoed.

Zo kunnen wij nu genieten van een super geluidje in de bus. Niet alleen tijdens het rijden, maar ook als we op de camping staan is dat geweldig.

De standaard verlichting in de bus is ook niet toereikend. Zo zit er een TL-balk in het midden van de bus boven de achterbank en een TL-balkje boven het keukenblok. Dit zou betekenen dat wanneer je in de bus zit altijd ongezellig TL-licht aan moet hebben om iets te kunnen zien.


Dit vonden wij niet echt sfeervol. Bij de Karwei vond ik Halogeen wandspotjes. Deze waren echter bedoeld voor 220V. Ik heb de fitting van de lampjes eruit gehaald en een 12V versie erin gezet. Vervolgens de schakelaar opnieuw bedraad. Toen dit gedaan was heb ik ze in de bus gemonteerd.



Nu hebben we 2 Halogeenspotjes in de bus die voor een prima sfeer zorgen in de bus. De laatste aanpassing die ik op dat moment heb doorgevoerd is verlichting in de dakkast. Als je 's-avonds in bed lig en je wilt bijv even lezen was dit eigenlijk niet mogelijk.

Bij de Karwei heb ik een set gekocht van 3 LED spotjes. Normaal gesproken worden deze op het lichtnet aangesloten met een transformator. De secundaire spanning van deze trafo was 12V gelijkspanning en dat is gelijk aan de boordspanning van een auto ( in ons geval onze bus )

De dakkast hebben we verwijderd, de juiste plaats bepaald en met een gatenzaag gaten gemaakt voor de spotjes en voor de bijbehorende schakelaars.

Toen alles geinstalleerd, bedraad, controle LED's in de schakelaars bedraad. ( deze branden continue, zodat je in het donder de schakelaar ook gemakkelijk kan vinden. ) en als laatste alles aangesloten.

Toen het in de kast zat hadden we natuurlijk uitsteekseltjes aan de binnenkant van de kast. We hebben een dubbele bodem constructie gemaakt zodat de kleding niet kapot gaat en de verlichting beschermd is.

Daarna de dakkast opnieuw gemonteerd en alles aangesloten. Alles werkt perfect en het doet geen afbreuk aan het interieur. Wij zijn erg blij met het resultaat.





Ik moet alleen voor het mooie de 2 bodemplaten in de kast even glad schuren en lakken zodat de kleren er niet in blijven haken.

Geen opmerkingen: