zaterdag 26 januari 2008

Spruitstuk voorverwarmings kanaal

Het Spruitstuk voorverwarmings kanaal is een onderdeel dat er voorzorg dat het brandbaar mengsel wordt voorverwarmt. Dit gebeurt doordat hij aan beide zijdes zit aangesloten op de uitlaat.

Simpel gezegd. De carburateur staat op de inlaat poort ( een T stuk buis ) en het voorverwarmings kanaal zit daar als losse buis onder vast.



Doordat dit voorverwarmingskanaal door de uitlaat gassen wordt opgewarmt wordt het brandbaar mengsel inductief een beetje warm gemaakt. Als dit systeem niet goed functioneert bestaat de mogelijkheid dat je carburateur bevriest en je bus dus uitvalt.

Ik dit van binnen schoongemaakt door Remmenreiniger er in te spuiten en met een gootsteen ontstopper veer doorprikken van beide zijdes. Nadat ik dit een paar keer gedaan had kon ik er behoorlijk veel drek uit laten lopen.



Uiteindelijk had ik het gevoel dat het kanaal van binnen weer schoon moest zijn. Ik zette de knijper van de fietspomp aan de ene kant van de buis en voelde dat er een stevige luchtstroom aan de andere kant uitkwam.

aangezien de Remmenreiniger een zeer brandbaar en vluchtige stof is vermoedde ik dat er nog wel wat resten inzaten. En dus pakte ik een aansteker en stak het andere gedeelte van de buis aan. Een vlam begon hier rustig te branden. Toen ik met de fietspomp er een luchtstroom in maakte zag ik dat mijn vlam ongeveer een halve meter groot werd.

Ik kon niet laten om hier een klein filmpje van te maken. ( je kan hem downloaden via de volgende link)

Filmpje

De werking van het voorverwarmingskanaal was hier mee bevestigd en daar was ik zeer tevreden over. Alleen had ik het nog niet gelijk in kleur gespoten. Dat heb ga ik pas later doen als ik meer dingen hiervoor klaar heb liggen.

Geen opmerkingen: