maandag 20 april 2009

De TL-verlichting gemaakt op mijn eigen wijze

Dit weekend was ons eerste kampeer weekend van het jaar, en omdat de bus net 2 weken geleden uit de stalling was gekomen had ik nog niet alles op werking gecontroleerd.

Ik wist dat de schakelaar van mijn ( niet originele ) TL-balk boven de zitbank defect was en dat ik af en toe moest rammelen om deze werkend te krijgen.

tijdens ons kampeerweekend probeerden we deze TL-balk te gebruiken, maar helaas.... hij weigerde elke dienst. Ook de TL-balk boven het keukenblok doet het sinds de eerste dag dat we de bus hebben niets. Zelfs de aanschaf van een ander TL-armatuur mocht niet baten. Dit was voor mij altijd al een punt geweest om een keer te aandacht aan te besteden. Maar tot op heden had ik die moeite niet genomen.




En zo zaten we die avond nagenoeg in het donker, want de Halogeen spotjes geven prima sfeer licht, maar voor sommige dingen is het toch niet iets te kort.




Gelukkig had ik een LED-looplamp van de "action" meegenomen en die gaf zoveel licht dat hij op dat moment de taak van reder in nood goed kon vervullen.
Toen ik met deze Led-looplamp zat te spelen merkte ik dat ik de bovenste dop eraf kon draaien en dat de LEDS op een smalle printplaat gemonteerd waren. Dit bracht mij op het idee om de ingewanden van deze Led-looplamp in de TL-balk te monteren die boven het keukenblok zit.

En toen we thuis kwamen begon ik meteen aan deze operatie.

Helaas was het verwijderen van de dop van de looplamp niet voldoende om de ingewanden eruit te schuiven en dus moest ik hem toch met geweld openbreken. De Kniptang deed het meeste werk, maar ook een ijzerzaag bood wat uitkomst.




Nadat de behuizing weggesloopt was hield ik een printplaat, een stukje papier en een accupack over.

Toen ik de voedingsspanning ging meten van het accupack kwam ik erachter dat deze niet op 12V draaide maar op 7,5V dit vond ik een beetje vreemd, maar toen ik het schakelingetje zag begreep ik dat er een paar weerstanden waren geplaatst om die paar voltjes af te remmen.





Toen ik de accu erafgehaald had, de draden aansloot op de buro-voeding en de schakelaar doorverbond brandde de ingwanden van mijn LED-looplamp er lustig op los, dus ik kon verder gaan met het Customizen van de TL-balk.





De metalen achterplaat waarop de besturingsprint van de TL-balk bevestigd zat, had uiteraard geen bevestigingspunten voor mijn nieuwe print dus even een paar gaatjes geboort, schroefdraad getapt en vervolgens, afstandsbusjes geplaatst zodat de soldeerpootjes geen contact maakten met de metalen plaat en vervolgens met een paar schroefjes de print vast gezet.









De schakelaar van de TL-balk werkte doormiddel van onbeschermde koperen stripjes achter het "glas" die doormiddel van een "wipje" contact maakten. Voor de LED-looplamp kon ik dit niet gebruiken, omdat het geintegreerd was met de besturingsprint van de TL-balk, en dus moest ik ook hier een aanpassing voor maken.


De schakelaar van de LED-looplamp pastte niet in 1 keer in het "glas" en dus moest het gat een beetje uitgevijld worden.
Nadat ik aan weerszijden een klein randje verwijderd had pastte hij perfect.





Nu enkel nog de draden aan de schakelaar solderen,en AMP klemmen aan de voedingsdraden knijpen. Toen dit alles gedaan was kon ik hem installeren in de bus. Nadat ik een klein sluiting probleempje had opgelost deed hij het perfect en vanaf nu heb ik een bult licht boven het keukenblok.







Nu enkel nog een oplossing zoeken voor mijn "niet originele" TL-balk boven de bank, want de behuizing is ook nog eens gescheurd. Misschien moet ik maar eens een ander op de kop zien te tikken die beter in het interieur past :)

Geen opmerkingen: