woensdag 10 juni 2009

Motor perikelen

We hebben zoals hier uitgebreid beschreven is vorig jaar een nieuwe motor laten plaatsen in de bus, omdat we met een veilig gevoel op pad willen met de bus. Een paar weken geleden zijn we bij Hotrod geweest voor een service beurt.

Sinds we daar geweest zijn vond ik dat de bus niet echt lekker liep en een beetje rauw klonk. En aangezien we straks weer willen rondtoeren heb ik een afspraak gemaakt om hem opnieuw te laten nakijken en afstellen.

Wat ze me aangaven was dat hij mogelijk valse lucht trok via de rembekrachtiger aansluiting. Nou had ik dat vorig jaar gerepareerd, maar dit was niet afdoende. Bij een extra inspectie bleek mijn reparatie compleet defect te zijn.

En dus heb ik besloten om dit nogmaals te doen, maar nu de hele leiding te vervangen.

En dus maar besloten om het hele stuk van voor naar achter te vervangen.

Tot mijn verbazing bestaat dit uit 2 stukken slang en een stalen leiding.

Nadat ik eerst een uur op de grond geworsteld had toch maar besloten de bus op de assteunen te zetten en zo iets meer werkhoogte te creeren.

Dit bood uitkomst, want nu was het klusje binnen 15 minuten geklaard. ( soms moet je proef ondervindelijk vast stellen dat het de moeite is de assteunen te gebruiken )











(Tja het is wel een smerig klussie daaronder..


De beide boosdoenders


Gelijk even de juiste diameter opgenomen, alle aansluitingen hadden een diameter van 12mm.

Ik had onlangs gezien dat mijn gaskabel begon te rafelen, maar hij was nog zo stevig dus ik dacht dat hij het voorlopig nog wel zou uithouden. En dus afgelopen zondag tijdens een ritje brak hij en stonden we stil.

Gelukkig had ik vorig jaar al een nieuwe kabel gekocht, doch had ik deze niet gemonteerd omdat de oude nog prima was.

Dit bood nu uitkomst, want nadat ik even naar huis was gebracht om gereedschap en spullen te halen kon ik hem daar op straat vervangen.

Na het vervangen werkte hij weer naar behoren, maar ik vond hem een beetje zwaar lopen en dat moest nog worden na gekeken.








De foto's van de motorruimte. Omdat ik nu iets meer ruimte had achter de verdeelkap, gelijk me gaskabel even nagelopen. Wat bleek; in mijn ijver van vorig jaar had ik een aantal tie-raps gebruikt voor het vast zetten van het doorvoerpijpje van de gaskabel.

Dit zou mogelijk de oorzaak geweest kunnen zijn waarom hij is gaan rafelen en kapot ging.

Nu zit hij weer helemaal los en kan het pijpje een beetje bewegen. ( nu maar hopen dat hij niet weer half uit de koeltunnel gaat steken en zo de boel blokkeert, net als tijdens mijn vakantie in 2006 )

Daarnaast nog even een korte update van de overige werkzaamheden van de laatste tijd, foto's van de nieuwe achterplaat van de aanhanger. ( zie de scheur in de plaat die nog in het frame zit )






Hopen maar dat alles gaat lukken voor volgende week donderdag, want dan gaan we naar de Hotrod voor motor controle en daarna is het Budel time.

Ow ja, ik moet ook nog een nieuwe camping accu, want die is overleden :( en ik was bezig met de stroom circuits aan het aanpassen zodat alle externe verbruikers niet meer in het primaire circuit geschakeld stonden.

Denk dat ik dat na Budel af ga maken.

Geen opmerkingen: