Hierbij weer een nieuwe update van mijn blog, dit keer is het er 1 van technische aard.
De Vrienden Club T2 heeft al een aantal zeer interessante technische dagen georganiseerd over de afgelopen jaren, en zo stond er voor 24 mei 2014 een Dyno Rollenbank Testdag op het programma. Wat is dat dan een Dyno/testbank run? Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.
In de specificaties van een auto of ieder ander motor voertuig staat hoeveel vermogen de motor kan leveren en bij welk toerental hij dat maximale vermogen tot zijn beschikking heeft. De Volkswagen type 1, 1600CC luchtgekoelde motor levert volgens de fabrieksspecificaties 37KW (of wel 50,3 PK) bij 4000RPM. Het maximale koppel (ofwel trekkracht) ligt op 108Nm bij 2800RPM.
(Bron Gebruiksaanwijzing VW-Bedrijfswagen augustus 1977)
De mensen die mijn blog volgen weten waarschijnlijk al dat na het eerste seizoen ( najaar 2006) de motor van de bus het begeven heeft door een gebrek aan koeling. Ik ben van mening dat het een optelsom van diverse factoren is geworden, zoals
- Ouderdom
- Mogelijk niet de voorgeschreven onderhouds intervallen aangehouden
- onkunde van mijzelf.
Dus na dit eerste seizoen moest ik versneld opzoek naar een nieuwe motor. Welke keuzes ik gemaakt heb kan je terug lezen op de volgende pagina's van mijn blog:
Omdat mijn blok tijdens de bouw aan alle kanten is nabewerkt, op elkaar is afgestemd en uitgewogen ben ik altijd heel benieuwd geweest naar hoeveel vermogen mijn blok levert. Deze Testdag van de VCT2 was dan voor mij ook de ideale gelegenheid om de bus eens aan de tand te voelen.
Voorwaarden die aan deze testdag gesteld waren zijn: geen tijd voor uitgebreid afstellen en sleutelen aan de motoren. De motor moet in technisch goede staat zijn en om het maximale te uit de run te kunnen halen spreekt het voorzich dat ook het standaard onderhoud als kleppenstellen/olieverversen/ontstekingstijdstip controleren reeds gedaan zijn.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Zaterdagochtend vertrok ik vol verwachting naar Doesburg en na een plezierige rit van 1 1/2 uur in mijn Briebelbus was ik ter plaatse. De eerste bussen waren al geweest, want de panel van Mireille stond al op het punt om van de rollenbank af te gaan op het moment dat ik kwam. Na haar was Wouth met zijn T3 Diesel Melkpak aan de beurt. HR engineering had er voor gezorgt dat de testruimte netjes gesopt was, maar na de testrun van Wouth konden ze dat weer opnieuw doen.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Vervolgens werd de run gedaan. Daarvoor werd de bus in de 4e versnelling gezet en werd er vanaf zo'n 1500RPM geaccelereerd tot dat de maximum toeren bereikt waren. Dit gaf de volgende grafiek:
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
De rode lijn (onderin) geeft het vermogen aan. Dit leert mij dat de bus 51,7PK levert bij 3900RPM.
Het maximale koppel ligt op 104,3 wat hij levert over bijna het hele toerenbereik tussen 2200 en 3500RPM. Dit is af te lezen uit de bovenste/groene lijn.
De paarse lijn steigert nogal. Dit is de lambda waarde ofwel de luchtovermaat factor bij verbranding in de benzine motor gedeeld door de theoretische benodigde hoeveelheid lucht. (idealiter zou dat dan zo rond de 1 moeten zitten.)
In een gesprek met Fred Hendriks (de eigenaar van HR engineering en bouwer van mijn motor) kwamen we tot de conclusie dat er potentie in de motor zit om er meer vermogen uit te halen. Dit kan gedaan worden door een tuning sessie op de testbank in te lassen waarbij de sproeiers van de carburateur worden aangepast. Daardoor wordt het koppel vlakker, zal de Lambda waarde verbeteren en kan het vermogen nog iets toenemen.
Maar "het beest" wat in de motor slaapt kan wakker gemaakt worden door hem uit te rusten met dubbele carburateurs en een andere ontsteking. Echter dit gaat aardig in de papieren lopen, dus dat zal voorlopig nog wel bij dromen blijven.
Na de run van de Briebelbus kwamen de rest van mijn T2 vrienden 1 voor 1 aan de beurt om hun run op de testbank te maken.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Na al het busjes geweld was de kever van Hanhoo aan de beurt. De motor die hierin ligt is opgebouwd uit reserve onderdelen en is niet specifiek op elkaar afgestemd. Hans was dan ook benieuwd wat voor prestaties deze levert.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Dat HR engineering ervaring heeft met racerij in de breedtste zin van het woord bleek uit het inlaatspruitstuk wat daarop de plank lag. Met Nitrous Oxide Systems(NOS) injectoren. Erg leuk speelgoed.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Toen de kever van Hans van de bank af kwam was iedereen geweest en konden we tevreden huiswaarts gaan. Ik heb dat echter niet meteen gedaan. Ik wist een camping aan de rand van het bos op zo'n 20 minuten rijden van Doesburg. Dat leek mij een mooie plek om nog even te relaxen en te genieten van het mooie weer, want ik vind als je een kampeerbusje heb mag je die ook gebruiken en dit was een mooie gelegenheid om te combineren.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Van 2014-05-24 Dyno-testdag |
Terugkijkend op de dag kan ik niet anders zeggen dan dat de rapportcijfers voor de Briebelbus (in mijn ogen) zeer goed zijn. Ik heb deze motor nu dus zo'n 6 seizoenen en daarbij 35.000km in gebruik. In die tijd heb ik haar met volle bepakking en aanhanger over bergpassen gestuurd. Ik merk tijdens het rijden dat de motor lekker "aan het gas" hangt en dat er geen "dood" punt inzit. Dat is ook terug te zien in de grafiek.
Ik heb een prachtig weekend gehad, weet dat ik nu het onderhoudt aan de motor op de juiste manier doe en dat er nog meer potentie in het blok zit.
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
groeten
Marcel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten