woensdag 15 juli 2009

Volkswagen T2 - Lades in het keukenblok en een kist op het dak

Beste lezers,

Ik heb een in een van de vorige berichten al eens geschreven over het beter benutten van de ruimte in de bus. Ik bedoel te zeggen, tijdens het kamperen hebben we altijd veel spullen mee, die naar mijn idee nog efficienter kunnen worden opgeruimd dan dat nu het geval is. Ik heb altijd tijdens het rijden 2 opvouwbare kratten achterin staan waar boodschappen, gereedschap en andere rommel zit, terwijl er plekken in de bus zijn die nauwelijks gevuld zijn.

De kastjes in bijvoorbeeld het keukenblok zijn behoorlijk diep en onhandig. Als ik de borden kopjes en schaaltjes wil hebben moet ik 9 van de 10 keer moet eerst alles eruit halen voordat je het juiste te pakken heb. Om dit te veranderen heb ik een aantal ideen opgevat.
1. De etenswaren zouden eigenlijk in een lade in het keukenblok moeten
2. Het gereedschap en diverse losse spullen moeten een andere plek krijgen

De aanhanger is niet de meest ideale plaats, want stel nou dat je een keer op pad ben met de bus zonder aanhanger, nou dan sta je dus mooi voor paal.. ( en ik spreek uit ervaring, want recentelijk brak mijn gaskabel en ik geen gereedschap of onderdelen bij me )

Lees hieronder hoe ik dit heb opgelost:
1. In het verleden had ik voor de aanhanger een plaat meranti multiplex gekocht voor het maken van de deksel, echter ik had hem 2cm te klein gekocht, gevolg was dat ik een nieuwe plaat moet kopen en dat de te kleine versie doelloos in de schuur stond. En dus heb ik de plaat gepakt en verzaagd voor de bodem van de lades, daarnaast bij de bouwmarkt 4mm dik multiplex gehaald voor de zij en voorkanten. Dit alles keurig geschuurd, gebeitst en afgewerkt.

Zie hieronder de foto's voor het resultaat.




Het hout van de lades zijn nu gebeitst en gelakt, maar ik moet ze nog monteren, daarover in een volgende update meer, welke je kan lezen via de volgende link: Afwerken, montage en eindresultaat lades in het keukenblok


Een stalen dakkist voor het gereedschap.



2. Onder de bank heb ik een grote opberg ruimte, maar als ik daar al mijn gereedschap en spullen opberg dan zit ie helemaal vol en ook dat vond ik weer niet handig. Al surfend over het internet kwam ik foto's tegen van bussen met een imperial, waarop bijvoorbeeld een grote waterdichte zak ligt of een oude koffer.

Nu past een imperial niet op de bus vanwege het hefdak, maar dat is geen probleem, omdat er bij ons type hefdak een grote bagagebak aanwezig is voorop op de cabine van de bus. Echter ik ga natuurlijk niet mijn gereedschap en spullen "open en bloot" in een zak of een oude koffer stoppen. Nee, want dat vind ik veel te diefstal gevoellig dus moet ik iets anders.

Dit bracht me op het idee van een stalen "legerkist" te zoeken die in de bagage bak past, maar die geen heftig stuk uitsteekt boven het dak. De afmetingen van de bagagebak zijn het 117x63cm, dus naar mijn idee redelijk groot. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten kisten te vinden, maar de gene met de beste maten is deze:



Echter die is 122x48x18cm LXBxH en tja dat is dus zo'n 5cm langer dan de Bagagebak. Wat blijkt echter; de bagage bak loopt schuin naar buiten. De afmetingen genomen op het hoogste punt is ruim voldoende voor de kist. Ik heb de kist dus op het dak gelegd om een te passen en wat blijkt; hij past nagenoeg perfect, alleen.... hij ligt ongeveer 2centimeter van de bodem.






Mijn schoonvader kwam met het idee om dan de zijkanten van de kist schuin af te slijpen en daar een nieuwe plaat in te lassen, dit moet nog gaan gebeuren, maar daar maak ik natuurlijk ook weer foto's van. Het 2e probleem waar we tegen aan liepen is het gewicht van de kist. Dit is leeg met deksel 30 kilo. Als ik mijn rotzooi erin gooi zit je al snel op 40/50 kilo.

De bevestigingen om de bagage mee vast te zetten zijn erg klein en voor zo'n zware kist behoorlijk onder gedimensioneerd. Mijn idee is dan ook gewicht x snelheid + noodstop = kist met bagagebak voor de bus op straat en/of mogelijke zware letselschade.

Veiligheid is zeer belangrijk, dus leek het ons verstandig om de kist met M8 bouten vast te schroeven in het staaldak van de bus, dus dwars door de bagebak direct op het dak vast zetten, dus we gaan bushorror uitvoeren; gaten boren in het dak! Gelukkig is hiervan niets te zien, omdat deze bouten aan de binnenkant onder de hemel worden bevestigd, en aan de buitenkant vallen ze in de kist. Mocht ik ooit die kist weer van het dak af willen halen kan ik de gaten natuurlijk gemakkelijk met een dopje afdichten en ziet niemand er meer wat van.

Het aanpassen van de kist en het boren van de gaten zal volgende week gaan gebeuren, maar hier voorafgaand kan ik alvast wat klusjes doen.


Zo heb ik vast de hemel uit de bus gehaald, de bagage bak verwijderd en het staaldak schoongemaakt.






Bij het verwijderen van de bagagebak zag ik enorm veel rommel liggen wat door de afwater gaatjes naar binnen is gekomen, nadat ik dat had verwijderd en het staaldak had schoongemaakt zag de bovenkant van de bus er zo uit:



Er zitten een paar roestplekjes op door het schuren van de bak op het dak. Dat ga ik ook nog even aanpakken en ik zag dat 1 van de bevestigings beugels helemaal weg gerot is. Dus tijd om ook dit te vervangen. Wat blijkt, de plaatselijke bouwmarkt heeft geen ijzeren strip van de zelfde breedte voorhanden, maar wel een soort van scharnier van een tuinhek, welke wel exact de juiste maat heeft, en zo stond ik weer te hobby-en en customizen.




Daarna beugel in de juiste vorm getikt en bevestigd. De Bagagebak zelf zag er ook afgrijselijk uit. Het afdichtingsrubber wat erom heen zat was al in staat van ontbinding. De vorige eigenaren hadden dit al gemerkt en de boel lekker met kit ingesmeerd. Pff wat een troep.




Dus rubber eraf, hogedruk spuit erop en de boel schoonspuiten. Daarna heb ik de schuurmachine maar weer ter hand genomen, en met een korrel 180 heb ik de buitenkant van de bagagebak licht opgeschuurd.




Toen dat gebeurd was het nieuwe rubber erom heen gezet, nieuwe Westfalia stickers erop geplakt en de bak weerop de bus bevestigd. Dus dat ligt allemaal weer klaar. Alleen nog een paar nieuwe (RVS) schroeven scoren zodat het er allemaal weer netjes uitziet.





Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

maandag 6 juli 2009

Hippiefestival Gorinchem 2009 (Briebelbus op de Hippietour)

Tja de T2 heeft een lange historie van bezitters en gebruikers gehad,waren het eerst de "working class" die met de bussen reden om het land voorspoed te brengen, daarna was het de beurt aan de surfers en hippies om deze busjes te omarmen als hun ideale vervoersmiddel.

In een oude Volkswagencamper kon je in die jaren als arme hippie je toch overal heen verplaatsen zonder dat je de hoge kosten van een hotel had. Want zo schreef Volkswagen in Amerika eens als slogan
"Home is where your Bus is / Home is where you park it" Wat niets anders wilt zeggen "de vrijheid hebben om te gaan en staan waar je wilt" En dat is wat de surfers en hippies deden.

Vandaag de dag is de authentieke hippie zeker 50+ . Maar de cultuur is tot op de dag van vandaag nog spring levend. Zo was er in het weekend van 4 en 5 juli een speciaal Hippie Festival in Gorinchem. Een buiten evenement waar de muziek uit die tijd live ten gehore werd gebracht en het motto niets anders is dan "relaxen"

Om de hippiesfeer gezicht te geven was er een oproepje op het VCT-2 forum gedaan om toch vooral met je T2 naar het festival te komen. Dat deden wij en nog 20 andere bussen. Zo ontstond er een ring van busjes rondom het festival terrein. Wij waren samen met andere forummers bij ons uit de buurt naar Gorinchem gereden waar we ruim voor aanvang van het festival aankwamen. Dit had ten gevolge dat we een prachtig stekkie konden uitkiezen. Toen we de luifel opgezet hadden namen we plaats voor de bus en vanuit mijn luie stoel kon ik het hele gebeuren op het terrein goed volgen.

Het weer was echt fantastisch, gewoon volle zon en heerlijk warm, echt de ideale omstandigheden. Zelfs zo lekker dat we toch maar even een duik in de Merwede namen voor afkoeling. Nadat we die avond gezellig gebarbequed hadden pakten we de gitaar ter hand en probeerde ik er wat op te spelen, maar ik moet nog veel oefenen, want ik had zere vingers van het drukken op de snaren.

De volgende dag moesten wij helaas al om 14.00 uur weg, maar toch heb ik een waanzinnig weekend gehad.

Hieronder een foto impressie van het weekend.













































Bedankt allemaal voor het geweldige weekend en tot volgend jaar
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

peace and love
Marcel