woensdag 15 juli 2009

Volkswagen T2 - Lades in het keukenblok en een kist op het dak

Beste lezers,

Ik heb een in een van de vorige berichten al eens geschreven over het beter benutten van de ruimte in de bus. Ik bedoel te zeggen, tijdens het kamperen hebben we altijd veel spullen mee, die naar mijn idee nog efficienter kunnen worden opgeruimd dan dat nu het geval is. Ik heb altijd tijdens het rijden 2 opvouwbare kratten achterin staan waar boodschappen, gereedschap en andere rommel zit, terwijl er plekken in de bus zijn die nauwelijks gevuld zijn.

De kastjes in bijvoorbeeld het keukenblok zijn behoorlijk diep en onhandig. Als ik de borden kopjes en schaaltjes wil hebben moet ik 9 van de 10 keer moet eerst alles eruit halen voordat je het juiste te pakken heb. Om dit te veranderen heb ik een aantal ideen opgevat.
1. De etenswaren zouden eigenlijk in een lade in het keukenblok moeten
2. Het gereedschap en diverse losse spullen moeten een andere plek krijgen

De aanhanger is niet de meest ideale plaats, want stel nou dat je een keer op pad ben met de bus zonder aanhanger, nou dan sta je dus mooi voor paal.. ( en ik spreek uit ervaring, want recentelijk brak mijn gaskabel en ik geen gereedschap of onderdelen bij me )

Lees hieronder hoe ik dit heb opgelost:
1. In het verleden had ik voor de aanhanger een plaat meranti multiplex gekocht voor het maken van de deksel, echter ik had hem 2cm te klein gekocht, gevolg was dat ik een nieuwe plaat moet kopen en dat de te kleine versie doelloos in de schuur stond. En dus heb ik de plaat gepakt en verzaagd voor de bodem van de lades, daarnaast bij de bouwmarkt 4mm dik multiplex gehaald voor de zij en voorkanten. Dit alles keurig geschuurd, gebeitst en afgewerkt.

Zie hieronder de foto's voor het resultaat.




Het hout van de lades zijn nu gebeitst en gelakt, maar ik moet ze nog monteren, daarover in een volgende update meer, welke je kan lezen via de volgende link: Afwerken, montage en eindresultaat lades in het keukenblok


Een stalen dakkist voor het gereedschap.



2. Onder de bank heb ik een grote opberg ruimte, maar als ik daar al mijn gereedschap en spullen opberg dan zit ie helemaal vol en ook dat vond ik weer niet handig. Al surfend over het internet kwam ik foto's tegen van bussen met een imperial, waarop bijvoorbeeld een grote waterdichte zak ligt of een oude koffer.

Nu past een imperial niet op de bus vanwege het hefdak, maar dat is geen probleem, omdat er bij ons type hefdak een grote bagagebak aanwezig is voorop op de cabine van de bus. Echter ik ga natuurlijk niet mijn gereedschap en spullen "open en bloot" in een zak of een oude koffer stoppen. Nee, want dat vind ik veel te diefstal gevoellig dus moet ik iets anders.

Dit bracht me op het idee van een stalen "legerkist" te zoeken die in de bagage bak past, maar die geen heftig stuk uitsteekt boven het dak. De afmetingen van de bagagebak zijn het 117x63cm, dus naar mijn idee redelijk groot. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten kisten te vinden, maar de gene met de beste maten is deze:



Echter die is 122x48x18cm LXBxH en tja dat is dus zo'n 5cm langer dan de Bagagebak. Wat blijkt echter; de bagage bak loopt schuin naar buiten. De afmetingen genomen op het hoogste punt is ruim voldoende voor de kist. Ik heb de kist dus op het dak gelegd om een te passen en wat blijkt; hij past nagenoeg perfect, alleen.... hij ligt ongeveer 2centimeter van de bodem.






Mijn schoonvader kwam met het idee om dan de zijkanten van de kist schuin af te slijpen en daar een nieuwe plaat in te lassen, dit moet nog gaan gebeuren, maar daar maak ik natuurlijk ook weer foto's van. Het 2e probleem waar we tegen aan liepen is het gewicht van de kist. Dit is leeg met deksel 30 kilo. Als ik mijn rotzooi erin gooi zit je al snel op 40/50 kilo.

De bevestigingen om de bagage mee vast te zetten zijn erg klein en voor zo'n zware kist behoorlijk onder gedimensioneerd. Mijn idee is dan ook gewicht x snelheid + noodstop = kist met bagagebak voor de bus op straat en/of mogelijke zware letselschade.

Veiligheid is zeer belangrijk, dus leek het ons verstandig om de kist met M8 bouten vast te schroeven in het staaldak van de bus, dus dwars door de bagebak direct op het dak vast zetten, dus we gaan bushorror uitvoeren; gaten boren in het dak! Gelukkig is hiervan niets te zien, omdat deze bouten aan de binnenkant onder de hemel worden bevestigd, en aan de buitenkant vallen ze in de kist. Mocht ik ooit die kist weer van het dak af willen halen kan ik de gaten natuurlijk gemakkelijk met een dopje afdichten en ziet niemand er meer wat van.

Het aanpassen van de kist en het boren van de gaten zal volgende week gaan gebeuren, maar hier voorafgaand kan ik alvast wat klusjes doen.


Zo heb ik vast de hemel uit de bus gehaald, de bagage bak verwijderd en het staaldak schoongemaakt.






Bij het verwijderen van de bagagebak zag ik enorm veel rommel liggen wat door de afwater gaatjes naar binnen is gekomen, nadat ik dat had verwijderd en het staaldak had schoongemaakt zag de bovenkant van de bus er zo uit:



Er zitten een paar roestplekjes op door het schuren van de bak op het dak. Dat ga ik ook nog even aanpakken en ik zag dat 1 van de bevestigings beugels helemaal weg gerot is. Dus tijd om ook dit te vervangen. Wat blijkt, de plaatselijke bouwmarkt heeft geen ijzeren strip van de zelfde breedte voorhanden, maar wel een soort van scharnier van een tuinhek, welke wel exact de juiste maat heeft, en zo stond ik weer te hobby-en en customizen.




Daarna beugel in de juiste vorm getikt en bevestigd. De Bagagebak zelf zag er ook afgrijselijk uit. Het afdichtingsrubber wat erom heen zat was al in staat van ontbinding. De vorige eigenaren hadden dit al gemerkt en de boel lekker met kit ingesmeerd. Pff wat een troep.




Dus rubber eraf, hogedruk spuit erop en de boel schoonspuiten. Daarna heb ik de schuurmachine maar weer ter hand genomen, en met een korrel 180 heb ik de buitenkant van de bagagebak licht opgeschuurd.




Toen dat gebeurd was het nieuwe rubber erom heen gezet, nieuwe Westfalia stickers erop geplakt en de bak weerop de bus bevestigd. Dus dat ligt allemaal weer klaar. Alleen nog een paar nieuwe (RVS) schroeven scoren zodat het er allemaal weer netjes uitziet.





Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: