dinsdag 23 juni 2009

Electra, het bedraden van de bus

Vorig jaar heb ik een bedieningspaneel gemaakt voor het voeden en besturen van mijn secundaire stroomcircuits door de bus.



( zie opbouw bedieningspaneel )

De koelbox van de bus deed het dus al, maar de overige verbruikers waren er nog niet op aangesloten, omdat onze bus in het verleden met slechts 1 accu was uitgerust en alle verbruikers stonden geschakeld op het primaire circuit.

Hierbij kan je denken aan de volgende dingen:

- de radio
- de camping verlichting
- de pomp van het keukenblok.
- de koelbox van de bus
- sigaretten plug ( waar dus ook een koelbox op staat )

Als de bus dan op de camping staat en je deze verbruikers aan heb staan trekt hij de primaire ( start ) accu leeg.
( uiteraard worden de koelboxen hier op 220v geschakeld )

Om dit op te lossen kon ik 2 dingen doen:
1. de start accu loshalen en met ( bijv startkabels ) de camping accu in het primaire circuit zetten.
Het nadeel hiervan is dat je altijd moet rommelen op de camping om die accu's om te wisselen, daarnaast kan je de camping accu tijdens het rijden niet opladen en je kan niet direct rijden op de camping.

Om dit allemaal te ondervangen hab ik dus een 2e ( of wel secundair ) circuit bedacht en in de bus geinstalleerd.
De 2e accu wordt door een scheidingsrelais opgeladen, maar de verbruikers zaten nog steeds in het primaire circuit en werden dus alsnog door het primaire circuit gevoed.

Hier komt dus mijn bedieningspaneel om de hoek:
Vanaf de 2e accu gaat er een hele dikke kabel naar een paneel, waarin ik diverse groepen heb aan gebracht. Dit doe ik dmv relais en uiteraard een zekeringenkastje welke per groep een eigen zekering geeft.

Vanaf deze zekeringenkast lopen er draden naar de bus koelbox en de versterker toe, maar ik had nog geen draad getrokken naar het dashboard om de radio, me 27mc bakkie, de sigarettenaansteker, ( toekomstig 8" TFT display) en de camping verlichting aan te sluiten.

Hier ben ik nu mee bezig, ik heb eerst een route gezocht door de bus om vanaf de koelbox bij het linker achterwiel naar het dashboard te komen. De koelbox zit tegen mijn keukenblok aan geplaatst en voor zover ik kon zien liep er al een kabel achter het keukenblok langs die voorheen de koelbox van stroom voorzag tijdens het rijden.

Toen doorvoeren van een ontstoppingsveer niet wilde lukken probeerde ik het op een andere manier; ik had een aantal stukken grijs electra buis liggen welke we voor de schuur gebruikt hadden. Met voorzichtig een beetje duwen kon ik hem doorvoeren achter het keukenblok langs. Deze electrabuis laat ik er uiteraard gewoon in liggen en daar doorheen heb ik nu de draden doorheen getrokken.

Het voordeel van deze manier van werken is dat als ik het camping circuit uit heb staan ik toch gewoon met de bus kan rijden en dat alles wat daarmee te maken heeft gewoon werkt, ofwel als de camping accu door welke rede dan ook leeg mocht raken dat ik dan geen probleem met het starten van de bus zou moeten hebben.

Tijdens het weekend van Budel heb ik het hele systeem op werking kunnen testen, door tijdens de heen en terugreis alles in te schakelen. De beide koelboxen stonden lekker te koelen, de radio gaf goed geluid en me bakkie was de hele reis stand-by op kanaal 19.

Prima resultaten dus.




Ruimte maken om de draad door te voeren, toch wel prettig dat die stoelgeleiders onlangs zijn schoongemaakt en gesmeert. ( zie het topic nieuwe stoelen )


Kickpanels verwijderd en de dradenspagetti aangepakt.


Tja hoop rommel nodig om de boel netjes te maken


Het eindresultaat, de zekeringkast hangt op dezelfde plek als de originele van de bus, enkel hangt hij aan de kant van de bijrijder.

woensdag 10 juni 2009

Motor perikelen

We hebben zoals hier uitgebreid beschreven is vorig jaar een nieuwe motor laten plaatsen in de bus, omdat we met een veilig gevoel op pad willen met de bus. Een paar weken geleden zijn we bij Hotrod geweest voor een service beurt.

Sinds we daar geweest zijn vond ik dat de bus niet echt lekker liep en een beetje rauw klonk. En aangezien we straks weer willen rondtoeren heb ik een afspraak gemaakt om hem opnieuw te laten nakijken en afstellen.

Wat ze me aangaven was dat hij mogelijk valse lucht trok via de rembekrachtiger aansluiting. Nou had ik dat vorig jaar gerepareerd, maar dit was niet afdoende. Bij een extra inspectie bleek mijn reparatie compleet defect te zijn.

En dus heb ik besloten om dit nogmaals te doen, maar nu de hele leiding te vervangen.

En dus maar besloten om het hele stuk van voor naar achter te vervangen.

Tot mijn verbazing bestaat dit uit 2 stukken slang en een stalen leiding.

Nadat ik eerst een uur op de grond geworsteld had toch maar besloten de bus op de assteunen te zetten en zo iets meer werkhoogte te creeren.

Dit bood uitkomst, want nu was het klusje binnen 15 minuten geklaard. ( soms moet je proef ondervindelijk vast stellen dat het de moeite is de assteunen te gebruiken )











(Tja het is wel een smerig klussie daaronder..


De beide boosdoenders


Gelijk even de juiste diameter opgenomen, alle aansluitingen hadden een diameter van 12mm.

Ik had onlangs gezien dat mijn gaskabel begon te rafelen, maar hij was nog zo stevig dus ik dacht dat hij het voorlopig nog wel zou uithouden. En dus afgelopen zondag tijdens een ritje brak hij en stonden we stil.

Gelukkig had ik vorig jaar al een nieuwe kabel gekocht, doch had ik deze niet gemonteerd omdat de oude nog prima was.

Dit bood nu uitkomst, want nadat ik even naar huis was gebracht om gereedschap en spullen te halen kon ik hem daar op straat vervangen.

Na het vervangen werkte hij weer naar behoren, maar ik vond hem een beetje zwaar lopen en dat moest nog worden na gekeken.








De foto's van de motorruimte. Omdat ik nu iets meer ruimte had achter de verdeelkap, gelijk me gaskabel even nagelopen. Wat bleek; in mijn ijver van vorig jaar had ik een aantal tie-raps gebruikt voor het vast zetten van het doorvoerpijpje van de gaskabel.

Dit zou mogelijk de oorzaak geweest kunnen zijn waarom hij is gaan rafelen en kapot ging.

Nu zit hij weer helemaal los en kan het pijpje een beetje bewegen. ( nu maar hopen dat hij niet weer half uit de koeltunnel gaat steken en zo de boel blokkeert, net als tijdens mijn vakantie in 2006 )

Daarnaast nog even een korte update van de overige werkzaamheden van de laatste tijd, foto's van de nieuwe achterplaat van de aanhanger. ( zie de scheur in de plaat die nog in het frame zit )






Hopen maar dat alles gaat lukken voor volgende week donderdag, want dan gaan we naar de Hotrod voor motor controle en daarna is het Budel time.

Ow ja, ik moet ook nog een nieuwe camping accu, want die is overleden :( en ik was bezig met de stroom circuits aan het aanpassen zodat alle externe verbruikers niet meer in het primaire circuit geschakeld stonden.

Denk dat ik dat na Budel af ga maken.