dinsdag 20 juni 2006

installeren van diverse extra meters

Als wij straks op vakantie gaan naar Polen vind ik het heel belangrijk om mijn motor in de gaten te houden en dus heb ik tijdens Budel een aantal extra meters en sensoren gekocht.

Het installeren en aansluiten van de sensoren was niet zo moeilijk. Voor de Olieduk meter heb ik in de zijkant van het blok een nieuwe drukschakelaar gemonteerd met 2 uitgangen. 1 is bestemd voor het oliedruklampje en de andere voor de meter.
( type 1 blok links voorin onder de verdeelkap in het carter geschroefd)

Normaal bedrijfs druk is bij starten +/- 5 bar, daarna loopt hij terug en blijft hij ongeveer 2 1/2 bar aangeven. Als je motor heet wordt wordt de olie dunner en dus loopt je druk ook terug ( logisch toch ??? )

Een toerenteller kun je aansluiten op de bobine, alleen de temperatuurmeter is speciaal. In elke normale auto wordt de temperatuur van het koelwater gemeten, maar zoals bekend is heeft de luchtgekoelde VW Boxer-motor geen koelwater en radiator. En dus moet er een olie temperatuurmeter worden ingebouwd. Hier zijn een aantal varaties mogelijk:

1. via een T-stuk op het zelfde punt als de drukschakelaar
2. via een sensor die in de aftapplug gedraaid wordt
3. via een Temperatuur gevoellige Peilstok.


Een meting via een T-stuk en de Olie-drukschakelaar geeft geen betrouwbare meting, omdat dit niet in het hoofdkanaal of carter zit.

MAW je meet niet de exacte temperatuur van de olie die in je carter zit.. en dat is het gene wat je wilt meten toch??

Dus bij bij mij was deze keuze snel afgevallen. Er bleven dan 2 opties over. Mijn voorkeur ging uit naar een Oliepeilstok met een temperatuur sensor. Deze hangt midden in de olie in het carter en dus voor de olietemperatuur is dit de meest betrouwbare meting.

De peilstok heb ik bij Franky's VW service gekocht en kostte ongeveer € 50,- de teller kwam uit op zo'n € 60,- op een beurs zie je soms wel goedkoper.

LET OP: neem altijd een VDO teller en voordat je hem monteert in je bus / auto. controleer hem..

ofwel: breng een bak water aan de kook, hang de peilstok erin met de teller aangesloten en op de 12v. Nu moet deze als het water kookt natuurlijk 100 graden aangeven. Wees hierbij een beetje creatief en controleer of alles naar behoren functioneert.

nog een belangrijke aanvulling:

De bedrijfstemperatuur van de motor ligt rond de 115 graden celsius. Zodra de motor boven de 130 graden uitkomt:

MOTOR UIT DOEN

Ik had een gekobineerde kabel met meerdere aders getrokken onder de bus door vanuit de motor ruimte naar het dashboard. Onder het dashboard de benodigde stroomvoorziening aangebracht en een aftakking naar het dashboard verlichting.

Nadat alles aangesloten was ziet het er nu zo uit





[links = Toerenteller; midden = Olie temperatuur meter ; rechts = oliedruk meter]

Een hele discussie over olietemperatuur meter/sensor is hier te vinden:
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=1226

Geen opmerkingen: