zaterdag 13 oktober 2007

demonteren versnellingsbak

Zoals eerder geschreven vandaag de versnellingsbak verwijderd. Gelukkig heb ik zowel de Bentley als de Haynes manual en dus was het op papier een klus die wel te doen is.

Omdat De brug in gebruik was moest ik deze klus doen terwijl de bus op de grond stond. Je raad het al voor een groot gedeelte lig je dan op de grond omhoog te kijken in het donker terwijl er allerei ondefinieerbare rotzooi naar beneden valt.

Ik ben begonnen met de aandrijfassen aan de versnellingsbak los te koppelen. Daar deze dicht bij de motor zitten kon ik dit doen terwijl ik rechtop in de motor ruimte zat :D Eerst met een spuitbus met enginecleaner de ergst troep eraf gehaald. Toen met een torx bit de boel los gemaakt.



Daarna de rest van de bouten waarmee de koppelingskabel aan de bak zat, de draadjes van de achteruit-rij licht schakelaar ( leuk voor scrabble) en de massa kabel. Die laatste heb ik los gehaald aan de ophanging van de bus want daar kon ik makkelijker bij.

Het spannendste vond ik toch wel het loshalen van het schakel mechanisme Ik moest eerst schakelen, daarna onder de bus het boutje los draaien en daarna weer schakelen. Het gevolg was uiteindelijk wel dat het systeem los ging zoals het hoort. Alleen vond ik hier nergens een beveiligings ijzerdraadje zoals in de manual stond.



Toen dat alles los was konden de ophangbouten worden losgemaakt. En die gingen niet makkelijk. Ik vermoed dat die al 30 jaar stevig op hun plekkie hadden gezeten. Maar kruipolie en een jesus sleutel ( jesus wat zit die bout vast..... sleutel..) deden hun werk en uiteindelijk na bijna 3 uur stoeien gaf de bak zich gewonnen.



Denk dat ik zaterdag ff verder ga met de aanhanger, want die wil ik toch wel ff afmaken.

Ow ja, de motor is ook reeds gestript tot een kaal draaiend gedeelte, dus die ligt al klaar om geruild te worden. Nu nog ff de rest van de spullen opknappen, nieuwe boutjes en moertjes halen en dan zo snel mogelijk de boel weer inbouwen...

Geen opmerkingen: