De Briebelbus is uit de stalling, dat is voor mij altijd een moment waarop ik ga starten met uitvoeren van de plannen die ik in de winterperiode heb bedacht. 1 van de dingen waar ik al langere tijd mee in mijn hoofd zit is de huishoud accu. Ik heb in 2006 een acculader gekocht en een zware huishoud accu van 110Ah. Een normale lood accu. De capaciteit van deze accu was opzich wel toereikend, echter de laadcapaciteit van mijn acculader niet.
Als ik tijdens het rijden 2 koelboxen aan heb staan welke 6 ampere trekken en daarbij ook nog de muziek aan met versterker, interieur ventilatoren dan snap je wel dat de dynamo hard moet werken om de boel op peil te houden. De ingebouwde dynamo van onze bus levert zo'n 55Ah en hij moet daarmee de ontsteking regelen en de beide accu's laden. Opzich lijkt alles wel goed te blijven draaien, maar toch. Elke keer op de camping merkte ik dat de acculader lang en hard moest werken. met zo'n 5 ampere duurt het ontzettend lang voordat hij de huishoudaccu weer terug op peil heeft. Dit heeft tot gevolg gehad dat deze eerste accu met 2 seizoenen dan ook naar de knoppen was. Dus een nieuwe gekocht in 2009, weer een Exide 110Ah lood accu. Helaas heb ik met mijn stomme kop na terugkomst van een weekend vergeten de koelbox af te schakelen, waardoor deze accu in het eerste seizoen al aardig ver defect was geraakt.
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Een nieuwe 25a acculader van CTEK (de MXS25, welke ook een voedingsstand heeft) lost een groot gedeelte van de energie vragen op, want de afgelopen 2 seizoenen hebben we het met een reserve accu gedaan die slechts 44ah kan leveren. Alleen stonden dan de koelboxen niet meer aan op het moment dat we niet aan de walstroom stonden. Hoe op te lossen?
Ik wilde graag een goede kampeer accu, welke niet zomaar stuk gaat en waardoor ik weer zonder problemen de koelboxen tijdens het rijden kan laten werken. Daarom had ik al een aantal jaren interesse in een Optima Yellow top accu van 75ah.
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Deze heeft minder capaciteit dan de Exide die ik eerst had, maar omdat hij op een andere manier is opgebouwd kan je hem veel verder ontladen. Bij een normale lood accu zitten er loden platen in accuzuur en water. Op het moment dat de accu te ver ontladen wordt kunnen de platen krom trekken, onderling sluiting maken en daardoor heb je uiteindelijk nauwelijks nog capaciteit in je accu.
De Yellowtop is een zogenaamde AGM accu. De loden platen zitten opgerold en het accuzuur zit in een GEL vorm in de accu. Door deze constructie kunnen de platen niet meer krom trekken en kan ook het gedestileerd water niet meer verdampen.
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Deze accu heeft slechts 1 probleem en dat is de prijs. De Exide kocht ik een paar jaar geleden voor € 150,- de verkoopprijs van Yellowtop is normaal € 249,- en dat is een behoorlijke aderlating. Ik had echter geluk, want via een kennis van de VCT2 kon ik voor een zeer interessante prijs in het bezit komen van zo'n accu. Hierover heb ik niet lang nagedacht en direct 1 aangeschaft.
Na het vervangen van de draadeinden in de motorruimte kon ik de Yellowtop meteen installeren. En zo zit hij dan nu ook netjes op z'n plek.
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Sfeerverlichting in de bus, indirect licht.
Een ander dingetje wat ik wilde veranderen was wat meer indirect sfeerlicht in de bus. Daarvoor had ik bij de Lidl eind vorig jaar een LED (meer kleuren) verlichtingsstrip met Afstandsbediening gekocht. Het grappige van deze LED-strip is dat hij een transformator nodig heeft om in huis te werken. Ingangsspanning: 220V uitgangsspanning: 12V gelijkstroom. Dat is weer gelijk aan de boordspanning van de bus, dus Trafo in de hoek gedonderd; kabeltje solderen, aansluiten. Strip plakken langs het tentdoek en klaar:Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting |
Grote voordeel van de LED strip is dat we nu boven in de bus ook wat licht hebben als het nodig is en we er ook sfeerlicht van kunnen maken door hem te dimmen en een fijne kleur te kiezen.
Dit was een leuk installatieklusje en nu ben ik heel benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen.
Groeten en tot de volgende update
Marcel
3 opmerkingen:
Leuk idee om led strips te gebruiken als binnen verlichting
Kun je ook ledspots met dimmer inbouwen>
Hallo Frenk,
Bedankt voor je reactie, het inbouwen van een Ledspot met dimmer zet je voor andere uitdagingen. Standaard spreekt men erover dat een LED lampje niet dimbaar is.
De spots die ik in de bus heb ingebouwd zijn voorzien van een standaard Halogeen G4 steek fitting. Daarin kan zonder problemen een LED vervanger ingestoken worden.
Misschien dat er over een tijdje van dit soort LED lampjes leverbaar zijn die wel gedimd kunnen worden.
groeten
Marcel
Een reactie posten