Van g-lec.nl |
Hallo allemaal,
Nadat ik hier een tijdje geen nieuws geschreven heb is het weer tijd voor een update.
Zo'n T2 busje is erg leuk, maar vraagt wel veel aandacht voor onderhoud. Ik heb al wel het een en ander geschreven over klussen die ik gedaan heb zoals
- olie verversen
- kleppen stellen
- vooras doorsmeren
- diverse electra dingen
1 klus wat ik tot op heden altijd voor mij uitschuif is er 1 die steeds meer om aandacht begint te roepen, want het roestduiveltje begint zich een aardige weg door mijn Briebelbusje te vreten.
Voor ik het weet zit ik met een busje die er zo uitziet zoals de onderstaande foto's
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Dit is iets wat ik graag wil voorkomen. Voor het mooie zou mijn hele bus kaal gehaald moeten worden, de slechte stukken eruit geslepen en weer worden voorzien van fris staal.
Echter dat kost ontzettend veel geld, en dat heb ik niet. Dus ik laat het allemaal toch maar wat op z'n beloop gaan wat dat betreft. Het is misschien niet de verstandigste keuze, maar ik heb op dit moment geen alternatief.
Wat kan dan een alternatief zijn om de kosten te drukken? Inplaats van alles door een garage te laten, zelf gaan lassen? JA, dat is iets wat mij wel aanspreekt. Niet alleen is het kosten technisch interessant, maar ook het gevoel van "zelf je bus opknappen" spreekt mij wel aan.
Ik heb alleen nog nooit een lasapparaat vast gehouden. En net zoals alles is het belangrijk om jezelf op klussen voor te breiden. Via de VCT-2 werd er een workshop plaatwerk lassen voor beginners georganiseerd. Dus op 22 januari ging ik in alle vroegte op pad naar Rustbuster in Veenendaal, welke de cursus verzorgt. Bij binnenkomst waren er al diverse clubleden aanwezig, zoals Hans van de Technische commissie en diverse anderen.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
De cursus begon met een blok theorie over de diverse technieken die met plaatwerk lassen te maken hebben. De cursus werd beperkt tot de technieken die we bij onze oldtimers tegenkomen. Dus aluminium lassen en autogeen (met lasvlam) werden wel aangestipt, maar niet verder op ingegaan.
Wat werd er dan wel behandeld?
1. Puntlassen
2. Proplassen
3. stomp lassen
1. Puntlassen
Dit is de methode die in de fabrieken wordt gebruikt om delen van auto's in elkaar te lassen. Dit gebeurt dmv 2 electroden die bij elkaar komen. Het plaatwerk wat er tussen zit wordt op die manier door de hoge stroom die er doorheen vloeit aan elkaar gelast.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
2. Proplassen
Bij deze methode wordt de voorbereiding van het lassen anders: Boor/stans gaatjes in je nieuwe plaatwerk deel. Klem het tegen elkaar aan en vervolgens kan je met een MIG/MAG apparaat deze gaatjes dicht lassen. Voordeel van deze methode tov puntlassen: Je kunt vanaf 1 kant werken en bij genoeg vermogen wordt je verbinding even sterk.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Op deze manier krijg je echter wel dat je plaat-over-plaat- las en je op die manier niet meer netjes kan aansluiten op ander plaatwerk. Ook daar is een oplossing voor; namelijk door gebruik te maken van een verzet tang.
Wat doet een verzettang?
Een verzettang zorg ervoor dat je een "verdieping" in je plaat maak van ongeveer 2cm lengte en plaatwerk diepte. Ofwel, met een verzettang maak je een randje aan je plaatwerk waardoor je deze naadloos op je andere plaat kan laten aansluiten. Vervolgens nog om de 2 cm een gaatje erin ponsen en je kan een stuk plaatwerk in lassen.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Een bijkomend voordeel van zo'n verzet maken is dat daarmee je plaatwerk een stuk steviger wordt.
Van 2014-01-22 Lascursus |
3. stomp lassen
Nu kan je niet altijd verzetten en lassen, in sommige gevallen moet je het plaatwerk tegen elkaar leggen en dan gaan lassen. Dit noemen ze stomplassen. De techniek werkt als volgt: Maak je materiaal in de grote die je nodig heb; klem het zorgvuldig vast; prop hem op diverse plaatsen vast en werk dan telkens naar je proplas toe. Op die manier zorg je er voor dat je niet te lang contact maak met een bepaald punt van je plaatwerk. Want het grote gevaar hierbij is dat je plaatwerk kan krom trekken.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Na de theorie tijd voor de lunch en na de lunch kregen we in de praktijkruimte een demonstratie van de besproken lastechnieken. Allereerst de puntlas met een puntlas apparaat:
Van 2014-01-22 Lascursus |
Daarna lieten ze ons zien hoe de proplasjes te maken. Op de foto kan je zien dat het nieuwe plaatwerkdeel op het oude stuk ligt.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Nadat we gezien hadden hoe het werkt met die las apparaten was het tijd om het zelf eens te gaan proberen. Dus. Werkplekje zoeken; plaat materiaal pakken, gaatjes ponsen, en lassen maar.
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Dat lassen kregen we op deze manier allemaal wel redelijk onder de knie. Dus tijd om de opdracht wat moeilijker te maken: Het maken van een stukje kokerbalk; welke we moesten opbouwen uit vlak plaatwerk.
Van 2014-01-22 Lascursus |
- 2 stukjes plaatwerk welke in een hoek moesten worden gebogen met de zetbank
- 1 stukje plaatwerk wat met een wals rond gebogen moest worden en daarna dmv de zetbank weer terug gebogen zodat je een afgevlakt deel krijg
- En uiteraard ook weer de nodige gaatjes ponsen om te kunnen lassen.
Van 2014-01-22 Lascursus |
De volgende foto's zijn van mijn eigen bak en braadkunsten welke ik als trofee mee naar huis heb genomen:
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Van 2014-01-22 Lascursus |
Ik kijk terug naar een zeer geslaagde cursus waarvan ik heel veel heb opgestoken en wat ook een beetje "angst" heeft weg genomen. Echter een kleine kanttekening bij deze cursus: Het plaatmateriaal was allemaal schoon, vlak en we konden mooi rechtop staan bij de werkbank om te lassen. Als je echter bij je bus iets moet doen ziet het er eerder zo uit:
Van 2014-01-22 Lascursus |
Wat inhoudt dat je vaak in onmogelijk bochten onder je bus lig en dat je eerst veel moet schoon/weg slijpen voor je aan het laswerk kan beginnen. Ik denk dan ook zelf dat het voorbereidende werk; dus het opmaat maken van je plaatwerk en het voorbewerken van je bus; het allerbelangrijkste is voor je daadwerkelijk een proplasje kan leggen.
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten om te gaan beginnen met zagen/slijpen lassen en roestoreren.
groeten en tot de volgende update
Marcel
diverse foto's gebruikt van Rustbuster.nl & van VCT2.nl en diverse andere plaatsen van het wereldwijde web.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten