maandag 21 juli 2014

Hippiefestival Gorinchem 2014

Van 2014-07-04 Hippiefestival

Hallo allemaal,

Het Hippiefestival in Gorinchem heeft een warme plek in mijn hart. Sinds 2009 hebben wij met onze Briebelbus nog geen editie gemist en iedere keer was het een groot genoegen om hierbij te zijn.

Ook in 2014 werd dit festival weer georganiseerd op de bekende plek "buiten de waterpoort" in Gorinchem. Het begon al vroeg te kriebelen en dus heb ik vanaf maart de website www.hippiefestival regelmatig bezocht in de hoop nieuwe informatie te vinden over het festival. Begin mei was eindelijk de (bovenstaande) flyer beschikbaar en per eind mei was ook de website vernieuwd zodat we daar alle informatie over het festival konden vinden. In tegenstelling tot het vorige website design was deze nu voorzien van een foto slideshow, de tijdtabellen voor de diverse dagen en diverse andere informatie. Helaas, het gastenboek is komen te vervallen, wat ik erg jammer vind. Ik geniet altijd van de reacties die hierin door de diverse bezoekers geschreven worden.

Tot 2 jaar geleden was het festival compleet vrij-toegankelijk. Daardoor waren veel mensen gemotiveerd om met hun busje langs te komen. Dit had voor de organisatie als gevolg dat zij moeilijk de busjes een plek konden geven en dat het daardoor wat rommelig werd. Deze "rommeligheid" gaf veel sfeer, maar de bereikbaarheid bij calamiteiten was zeker niet meer toereikend.

Van Hippiefestival 2010

Om dit wat in te perken werd er in 2012 voor het eerst toegang geheven. Een bedrag van €15,- per busje. Daar stond tegenover dat wij dan niet meer zelf een aggregaat voor stroom hoefden mee te slepen, maar dat dit geregeld werd door de organisatie. Dit bedrag vond ik geen probleem. Echter vorig jaar kregen wij van de organisatie op een plompverloren manier te horen dat het toegangsbedrag verhoogd werd naar €30,- De rede die hiervoor werd gegeven was het missen van subsidie voor het festival en dat zij door dit toegangsgeld een stuk van de kosten konden dekken. Wji als busjes bezitters konden in de Hippiespirit wel vreedzaam protesteren, maar het mocht niet baten. De prijs was de prijs en daarmee uit. Voor een aantal vrienden van mij was dit de rede om in 2013 dan ook niet bij het Hippiefestival aanwezig te zijn. Ik ben er wel bij geweest en verslagje kan je lezen op mijn blog door het volgen van de link

Van 2013 Hippiefestival 07-07

Ook dit jaar moesten wij €30,- betalen, maar nu kregen wij 2 toegangskaartjes voor het feest in de tent. Ik kon dus kiezen om met 2 personen naar 1 avond in de tent te gaan of beide avonden bezoeken in mijn eentje. Ik vind dit een mooi gebaar van de organisatie en ik ben blij dat zij ons tegemoet komen. Direct na het beschikbaar zijn van de nieuwe site heb ik daarom ook onze Briebelbus weer aangemeld zodat wij verzekerd waren van toegang tot het festival terrein. Deze reservering geeftje je echter geen garantie op een super plekje. Daarvoor geldt ieder jaar: Als je er optijd bij bent dan kan je zelf een plaatsje uitzoeken. Dus zo reed ik vrijdag 4 juli met mijn hippiebusje naar Gorinchem in de hoop dat ik een mooi plekje kon vinden. Ik was er niet als eerste, want er waren al aardig wat medebusjes liefhebbers gearriveerd.

Van 2014-07-04 Hippiefestival

Na het controleren van de gegevens mocht ik het veld oprijden en zo stond er al snel een heel rijtje met T2's langs de rand van het festival terrein. Het leek zelfs wel alsof iedereen met een T2 was gekomen.

Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival

Natuurlijk was dat niet zo, want ook stonden er Citroen HY busjes, waren er Mercedes 206/Hanomag Henschel busjes, een enkele Volkswagen T1 spijlbus en waren de grote klassieke Vrachtauto campers ook weer van de partij.
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Op vrijdag eind van de middag, begin van de avond is er nog niet veel anders te doen dan lekker voor je busje zitten, biertje drinken Barbeque aansteken en een praatje maken met de buren.

Van 2014-07-04 Hippiefestival
Pas vrijdagavond vanaf 20:30 is het festival "geopend" met optredens in de tent. Ook dit jaar heb ik deze optredens gemist. Ik kan me tot op de dag van vandaag nog niet in 2-en splitsen. Misschien dat ik dat volgend jaar eens ga proberen. En zo ben ik ook dit jaar weer bij de busjes blijven hangen tot ik naar bed ging. Helaas waren de weersvoorspellingen voor dit jaar niet zo geweldig, maar zolang het niet met bakken naar beneden komt is er eigenlijk geen reden tot paniek.

grijze wolken in de avondlucht

Op zaterdagmiddag zo rond de klok van 13:00 begint het festival pas echt. De fanfare komt, geheel gekleed in hippie-outfit (net als ik) het terrein oplopen wat voor ons het teken is dat de muziek gaat beginnen.

Van 2014-07-04 Hippiefestival

Elk ander jaar kwamen de kinderen van de basisschool op het buitenpodium om hun voordracht te doen. Maar door de regen was dit verplaatst naar in de tent, gelukkig werd het al snel droog, kwamen de bezoekers weer naar buiten en kon rond 15:00 uur de muziek ook buiten worden gespeelt, wat de sfeer van het festival zeer ten goede komt.
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Werd hier nog even de time-table of line-up bekeken?
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival

Dat het Hippiefestival in de warme belangstelling van de media staat is natuurlijk al bekend. In 2010 kregen we bezoek van een reporter van de Volkskrant en ook van een cameraploeg van de VARA. Deze laatste draaide een item voor de HumorTV website over "hoe grappig het festival is" dat jaar hebben ze diverse festivals in Nederland bezocht.


interesse in de overige items? klik op deze link
Dit jaar had het Hippiefestival bezoek van 2 "razende reporters" voor een nieuw op te richten internet Radio station. De naam ben ik even ontschoten, maar ik heb wel leuke gesprekken met ze gevoerd. Ook vele bezoekers vonden het leuk om een kijkje te nemen in de Briebelbus. Zij vond het het heel bijzonder dat wij de bus ook gebruiken om vakantie mee te vieren.

De rest van de middag heb ik genoten van prima weer, leuke muziek en de gezelligheid van de bezoekers en een lekker hapje van de barbeque.

Barbeque met geimproviseerd windscherm
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Onze buurman Frans

's-Avonds was er opnieuw muziek in de tent, maar ook een grootscherm waarop gekeken kon worden naar de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het WK in Brasilie. Tja, daar heb ik niet al te veel interesse in, gelukkig was er op het veld nog genoeg te beleven. Ik heb jamsessies gezien, mensen die voor hun busje op een gitaar zitten tokkelen, een 2 mans bandje met accordeon en ook deze vuurzwaaiers die (net als wij) speciaal voor het Hippiefestival naar Gorinchem zijn gekomen.

Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Ik vind het ook altijd erg leuk om alle busjes 's-avonds te zien volledig versierd met lampjes.

Na een heerlijk nachtje slapen in ons busje brak de laatste dag van het festival alweer aan. Uit voorzorg werd ook nu de muziek weer gespeeld in de tent. Ik vind dat heel erg jammer, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk. Je wilt niet op een buitenpodium staan met al je appartuur als het met bakken uit de lucht komt. Het bleef echter droog dus alle spullen weer ingepakt in de bus en nog een rondje gelopen over het terrein.

Van 2014-07-04 Hippiefestival
Wat is hier gebeurt???
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Ultieme Hippiefestival gevoel. RELAX
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival

En uiteindelijk om een uur of 4 kwam de regen dan ook naar beneden en zochten de mensen een droog onderkomen in de tent, of op alternatieve manieren.

Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival
Van 2014-07-04 Hippiefestival

Toen de regen begon te vallen leek het voor mij het juiste moment om de bus te starten en de thuis reis weer te aanvaarden. Onderweg naar huis hebben we ook behoorlijk wat regen gehad.

Ik kan ook dit jaar weer terug kijken naar een geslaagd festival waarbij ik zeer genoten heb van alles wat er te zien en te doen is en de mensen die dit evenement tot een succes maken. Wat ik altijd erg leuk vind aan het Hippiefestival is dat veel van de busjes mensen ieder jaar weer terug komen en dat we er samen een gezellig evenement van maken, waar wij van genieten maar ook de bezoekers die uit de stad en/of de omgeving komen.

Wat heb ik voor op en of aanmerkingen op het Hippiefestival?
- De organisatie voor het aanwijzen van busjes op het veld is prima in orde
- De wc's zijn schoon en voor een euro per dag kan je er de hele dag gebruik van maken
- De locatie is gewoon top
- De bezoekers zijn gezellig
- De sfeer relaxed.

Min punten? Ik kan er geen bedenken voor dit jaar, enkel dan dat er geen gastenboek niet meer op de website staat.
Ik hoop van harte dat ik ook volgend jaar er weer bij kan zijn.

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

2 opmerkingen:

Donna Bastiaans zei

Marcel wat leuk weer, om te lezen en je foto's te bekijken!!!! Tof dat ik je op het festival nog gesproken heb bij je fantastische bus! :) groetjes, Donna
peace

Briebelbus zei

Hoi Donna,

Zeker leuk om even met je te hebben gesproken, geeft een gezicht bij een naam :)

Ik hoop dat wij er volgend jaar gewoon weer bij kunnen zijn.

groeten
Marcel