woensdag 2 juli 2014

Volkswagen T2 en de APK

Van 2014-07-01 APK
Hallo beste lezers,

De APK is een telkens terugkerend ritueel. Bij een moderne auto moet je elk jaar langs komen voor inspectie. Voor een auto ouder dan 25 jaar is dit een terugkerend ritueel om de 2 jaar.

Ik maakte me voorheen nooit zoveel zorgen om de APK van de Briebelbus, want er was meestal weinig tot niets aan de hand. Omdat de bus steeds verder wordt aangetast door de roestduivel maakte ik me dit jaar toch wel wat meer zorgen. Daarnaast was ik niet tevreden over de remwerking van de bus. Wat ik vooral toeschrijf aan het feit dat ik in oktober vorig jaar slechts 1 klauw heb laten reviseren tijdens de "remmendag" van de VCT2. Dus tijd om meteen de revisie van de linkerklauw aan te pakken. Omdat Douwe in oktober bij de remmendag de linkerklauw had aangepakt, leek het mij het meest logische als hij dan de rechter ook zou doen, zodat beide weer hetzelfde zijn, dus had ik een afspraak gemaakt om naar het hoge noorden af te reizen. Mijn bus was niet alleen, want bij Douwe voor de deur stonden die van Henk-Jan en John geparkeerd.

Van 2014-07-01 APK


Na de koffie gingen we een dorpje verderop om met de bus aan de gang te gaan, want op de brug werkt het allemaal net even lekkerder en hoe moet je anders naar de onderkant van de bus kijken?
Van 2014-07-01 APK


Bij de keuring van de bus kwamen we achter een aantal zaken die ook nog moesten worden opgelost:
Het gaatje achter de bumper, wat door roestvorming was ontstaan moest dicht. Er wordt gesteld: Dit is scherp en kan mogelijk een voetganger verwonden. Nou ja, dan maar liever verwonden met een stompe stalen bumper, want dat komt veel minder aan.

Van 2014-07-01 APK
Van 2014-07-01 APK

Dus dat is vakkundig dichtgelast. En ziet er weer netjes uit.

Ook was de kenteken verlichting ermee gestopt. (had ik tijdens mijn voor controle niet gezien) Wat was er aan de hand :?: Massa draadje gebroken waar hij de klep in gaat. Dus dat heb ik terplekke gefixt.

Vorig jaar was de open knop in de deurklink van de passagierszijde gebroken. Het leek mij niet zo heel spannend, maar de APK schrijft voor dat je elke deur zowel van binnen als van buiten moet kunnen openen. Ik wilde dit altijd al regelen, maar had nog geen onderdeel gevonden. Douwe had er nog 1 liggen. Dus bekleding eraf, klink eraf, knop eruit, nieuwe erin dicht en klaar.

Ondertussen was Douwe bezig met de remklauw. Deze gesplitst; nieuwe rubbers erin geplaatst, zuigers schoongemaakt en weer rondom glad gepolijst.

Van 2014-07-01 APK
Van 2014-07-01 APK


Toen dit alles gedaan was de remmen ontluchten, remproeven doen en de APK afmelden. Alles ging weer goed en zo mag ik weer 2 jaartjes rond rijden. Ik heb wel begrepen dat de krikpunten vervangen moeten worden, omdat ze allemaal rondom doorgerot zijn. De rest van de balken, de vooras e.d. waren nog prima in orde.
Over het algemeen ben ik dus nog steeds een Happy camper. :)

Mocht u vragen of opmerkingen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
groeten en tot de volgende update
Marcel

Geen opmerkingen: