Toen ik in het voorjaar van 2014 onze Briebelbus uit de winterstalling haalde kreeg ik van de stallingshouder te horen dat hij ging stoppen met de faciliteiten en dat ik dus opzoek moest gaan naar een plek waar ik de bus tijdens de "Weekers-ban-periode" kan neerzetten.
Van fotoshoot winter 2012 |
In 2010 heb ik voor een korte periode de bus in onze eigen garage gestald staan, maar we liepen tegen een aantal zaken aan wat we niet prettig vonden.
1. Karin moest iedere dag in de garage zijn om haar brommer er in en eruit halen.
2. De Westfalia Aanhanger kon dan niet meer binnen staan.
3. De deur naar de steeg kon niet volledig open/dicht omdat die tegen de bus aan kwam.
Zo kwam er aan deze thuis stallingsperiode al na enkele weken een einde en sinds die tijd gaat de Briebelbus elk jaar opnieuw in de winterstalling. Met het verstrijken van de jaren krijg je wel eens een ander inzicht. Zo gaat Karin sinds het halen van haar rijbewijs in maart 2014 met de auto naar het werk, waarmee het grootste probleem opgelost is. Toen ik een en ander nog eens ging na meten in de garage merkte ik dat, wanneer ik de wielen van de Westfalia aanhanger afhaalde, er nog voldoende ruimte over was om de bus binnen te kunnen zetten.
Nu de eerste 2 problemen opgelost waren stond niets mij meer in de weg om het thuis stallen nog eens een poging te geven. Toen ik het reserve wiel van de neus afhaalde en de bus strak tegen de kanteldeur aan zette, bleef er aan de achterkant precies genoeg ruimte over om de deur naar de steeg volledig te kunnen openen en sluiten.
Van garage |
Om de bus thuis te kunnen stallen hebben we destijds de garage verbouwd; een kozijn wat midden in de schuur stond, wat een overkapping afsloot van het bergings gedeelte hebben wij eruit gehaald en verplaatst naar het open gedeelte van de overkapping, waarmee we het overkappingsgedeelte bij de rest van de garage konden trekken.
Van garage |
Van garage |
De ruimte onder dit kozijn hadden we tijdelijk opgevuld met tegels/klinkers, maar wat tijdelijk begint blijft vaak erg lang zo zitten. Het nadeel van die tijdelijk oplossing was wel dat als het hard had geregend dat het water de garage inliep en een natte plek gaf voor de werkbank. Hierdoor hadden wij in het najaar en de winter altijd een erg vochtige garage.
Nu ik de bus in de winter thuis wil stallen werd het tijd om dit eens nader te onderzoeken en op een nette manier op te lossen. Zo gezegd zo gedaan, ik heb de schep ter hand genomen en ben ik voor de werkbank maar eens gaan spitten om te zien waar ik tegenaan zou lopen.
Van garage |
Van garage |
Van garage |
Van garage |
Het bleek dat er onder de volledige lengte van het kozijn gewoon een fundering aanwezig was op ongeveer 40cm diepte. Dit was voor mij perfect, want ik had nog een hele stapel bakstenen liggen welke ik kon gebruiken om de ruimte onder het kozijn dicht te metselen. Omdat ik nog nooit een baksteen gemetseld heb leek het mij een leuke uitdaging om dat hier een keer te gaan doen. Dus vol goede moed ging ik daarmee aan de slag.
Van garage |
Om een beetje recht te werken had ik daarom een paar schotten tegen het kozijn aangezet; daarna de speciekuip vol geladen met cement en ik kon starten met stenen stapelen. Ik had begrepen dat je de bakstenen eerst in een emmer water moet dompelen voordat je hem mag metselen, want anders trekt hij snel al het vocht uit je specie en krijg je geen knappe verbinding.
Het stapelen van de stenen ging redelijk voorspoedig en zo lag de eerste rij al vlot op z'n plaats.
Van garage |
Ook het metselen van de volgende rijen ging redelijk vlot en binnen afzienbare tijd was ik er al aan toe om de laatste rij tussen mijn nieuw gemaakte muurtje en het kozijn te steken.
Van garage |
Van garage |
Van garage |
Ik denk dat ik vrij recht gewerkt heb, want de ruimte tussen het kozijn en het muurtje was overal ongeveer even groot. Nadat ik het metselwerk had laten drogen heb ik de laatste ruimte met PUR-schuim opgevuld, de voegen netjes gevuld en zo had ik een redelijk net stukje muur.
Van garage |
Van garage |
Van garage |
De laatste klus was het opvullen van mijn afgravingen, terug leggen van de tegels in de garage en de klinkers buiten. Nadat alles gedaan was zag je niets meer van mijn ijverige werk. Maar, ik kan wel merken dat het effect heeft, omdat ik nu geen vochtige plek/plas meer in de garage heb. Daardoor is hij een stuk droger geworden dan daarvoor. Ik laat tijdens de winter periode af en toe en grote ventilator draaien om de luchtcirculatie van de garage te forceren en het zo droog mogelijk te houden.
Ik ben erg tevreden over mij werk en heb de Briebelbus in de winter van 2014 op 2015 dan ook in onze eigen garage gestald gehad, waardoor ik af en toe kleine klusjes kon doen. Ik heb nu het plan om de bus vanaf nu altijd in onze garage te parkeren, ook tijdens het seizoen zodat ze minder last heeft van de weersinvloeden en de kwaliteit van de bus zo niet meer zo hard achteruit gaat. De volgende klus aan de garage zal zijn om het kozijn weer wat op te knappen en de deur naar de steeg te vernieuwen.
Mocht u nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
Groeten
Marcel
1 opmerking:
Leuk om dit zo te lezen! Wij hadden een beetje hetzelfde probleem en hebben vorig jaar onze garage opgeruimd, opgeknapt en opnieuw ingericht. We hebben over de hele vloer speciale vloertegels
gelegd die veel gewicht kunnen dragen en tegen verschillende vloeistoffen en oliƫn kunnen. Ideaal!
Een reactie posten