woensdag 15 juli 2009

nog meer kabels en electra

Waar je werk al niet goed voor kan zijn....

Waar ga ik beginnen; Ik ben telecom engineer. Voordat ik dit werk ging doen werkte ik bij een grote fabrikant van luidsprekerboxen en audio systemen.

Hierbij had ik veel contact met een aantal grote leveranciers. Wij als medewerkers van dat bedrijf konden bij deze leveranciers tegen inkoopprijs allerlei dingen bestellen.

Ik heb in de jaren veel dingen gekocht, varierend van gereedschap tot kabels en kleine onderdelen.

Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam werken hielden die contacten op dus sinds die tijd ben ik weer afhankelijk van de detailhandel. Jammer maar helaas, als je dan terug kijk naar die tijd kan je toch concluderen dat het veel voordeel heeft gehad.

Okay terug naar de bus. Toen ik een tijdje geleden de zekering kast voor het 2e circuit heb geinstalleerd wilde ik daar ook de camping verlichting op hebben draaien. Ik kwam er op dat moment achter dat ze die heel simpel met een draad vanaf de binnenverlichting van de bus hadden doorgetrokken tot boven het keukenblok.

De draad vanaf de zekeringkast tot aan de binnenverlichting is zo dun dat bij het inschakelen van de verlichting ik alle verlichting zie dimmen, dus het liefste wilde ik dit loskoppelen van de binnenverlichting.

Een bijkomend voordeel is dat ik dan de binnenverlichting terug op de rij-accu kan zetten en dus altijd het licht aangaat als ik 1 van de deuren open.

Toen ik voor het verwijderen van de bagagebak de hemel uit de cabine los haalde zag ik de bekabeling zitten.

Ik zag dat er een kabel door de linker A-stijl loopt naar het binnenlicht. Echter... Ik kon er met geen mogelijkheid een kabel bij duwen, want een kabel is niet stijf genoeg om een beetje kracht te zetten en mogelijk mee te sturen.

Voor het aansluiten van mijn dashboard op het bedieningspaneel had ik al gebruik gemaakt van een electriciteitsbuis achter het keukenblok langs. Dit is veel te dik om door de A-stijl te duwen.

En zo zat ik te piekeren op me werk hoe ik dit kon oplossen.
Zoals ik schreef ben ik werkzaam als telecom engineer. Bij ons werk ontwerpen wij plannen om buizen onder de grond te leggen waar glasvezelkabels doorheen lopen.
Vroeger ging er per buis slechts 1 kabel en achteraf 1 bij duwen ging niet.

Daar is een ontwikkeling in geweest door het gebruik van Sub-buisjes ofwel geleidebuis. Nu worden lege buizen gelegd en een bundel van 4x12 mm ingeblazen of 24x4mm of 10x7mm geleidebuisjes.


stukje geleidebuis


Binnendiameter 7mm met groef, zodat de lucht een werveling geeft en de kabel gaat zweven in de buis

Dit heeft tot voordeel dat je altijd later in 1 van deze geleidebuisjes een kabel kunt inblazen.

Dit spul bracht mij op een idee en zo heb ik nu in de A-stijlen van de bus een 7mm geleidebuisje ingeduwd, daardoor kan ik nu gemakkelijk een kabel hier doorheen duwen en is deze meteen beschermt tegen kapot schuren.



Door de geleidebuisje in de linker A-stijl loopt nu de nieuwe 5mm2 naar de camping verlichting achter in de bus, door de rechter A-stijl loopt een kabel naar de deurschakelaar zodat de binnenverlichting ook aangaat als de passagiersdeur wordt geopend.



En als laatste heb ik nu ook een schakelaar gemaakt op de schuifdeur zodat het binnenverlichting ook gaat branden wanneer deze wordt opengemaakt.



Toen de kabels getrokken waren zat ik bij de camping verlichting nog met een klein probleem: Hoe ga ik op dat centrale punt nu mijn kabels aan elkaar verbinden zodat alle verlichting stroom krijgen?

Voorheen zat alles op zijn "Jan boerefluitjes" aan elkaar gebakken met kroonsteentjes en andere rommel.



Dat moest anders, dus daar heb ik weer een oplossing voor bedacht:

In de electronica bij het plaatsen van 19" apparatuurracks worden voor de aarding altijd ijzeren strips gebruikt, de kabels hebben een oogje aan het einde, deze worden dan met een schroef in de strip bevestigd.

Dit is voor het maken van verbindingen waarover vermogen gaat lopen ook een goede manier, maar hoe ga je een ijzeren strip/schroef monteren in een metalen bus?

Heel simpel, ik gebruik hier behuizingen voor welke van ABS "slagvast" plastic gemaakt zijn.



Daarin boorde ik een paar gaatjes, voerde de draden door, kneep er ogen aan en schroefde alles aan elkaar



De afmetingen van de behuizing zijn precies goed en zo passen ze achter de "gemodificeerde LED-TL Balk" boven het keukenblok.





En zo komen we steeds een stap dichter bij de "perfecte" bus.

groeten
Marcel

Geen opmerkingen: