dinsdag 21 juli 2009

Nieuwe kraan voor het keukenblok

Ons keukenblok is uitgevoerd met 2 gaspitten en een spoelbak met stromend water.
Het stromende water werkt op de volgende manier:

In het kastje onder het keukenblok staat naast de gasfles een watertank waar ongeveer 10 liter in past. Hierin hangt een electrisch pompje welke doormiddel van een drukknop op de voorkant van de kast in werking wordt gesteld.
Vervolgens kan je in de spoelbak de stroomsnelheid van het water regelen door een ventiel op en en dicht te draaien.

Nou vind ik die manier van werken erg onhandig, omdat de oude kraan een dunne rotstraal is, erg los zit en ik het vervelend vind om 2 handelingen te doen.
Wat gebeurt er dan. Ik laat het ventiel openstaan op een dunne straal en zet de waterstraal inwerking door de pomp aan en uit te schakelen met de knop.

Dit geeft echter een vervelend iets: Als je bijvoorbeeld je handen heb gewassen moet je met je natte handen over het keukenblok heen om de knop uit te zetten. Daardoor heb je altijd natte stralen over het deurtje lopen.

Dit hebben we een paar jaar zo gedaan en al die tijd irriteerde ik me er mateloos aan, dat moest anders.

Bij elke moderne caravan werkt het ook anders; daar zit gewoon net als op de kraan thuis een regelknop waarmee je de straal harder en zachter kunt regelen, maar er zit tevens een schakelaartje in die de pomp aanschakeld. Dit was eigenlijk wat ik dus ook zocht.

En zo kon ik gaan zoeken naar een kraantje die ik mooi vond en die ook "vlak" gemonteerd kan worden. ( de meeste caravans zit de kraan bovenop het aanrechtblad)

Ik vond er een bij "de kampeerwinkel" in Zaandam, voor een prijs van € 20,- goeie prijs vond ik zelf. Meteen een stuk nieuwe slang meegenomen en ik kon aan de gang.



Eerst de boel demonteren, dus de deksel van het keukenblok af, de deurtjes eruit, vervolgens de gaspitten los gehaald. Daarna kon ik de schroeven van het aanrechtblad verwijderen.





En zoals verwacht zag ik weer ellende; er zat een afdichtband tussen het hout van het keukenblok en het metaal van de spoelkuip. Dit begon ook te verpulveren en uit elkaar te vallen net als zoveel dingen. Dus de rotzooi eraf gehaald en met de stofzuiger beetje schoon gemaakt.



Toen ik de oude kraan eruit had zag ik dat het bevestigingsgat te klein was voor de nieuwe, dus de dremel gepakt met een schuurtolletje en zo het gat geleidelijk groter gemaakt tot de juiste maat voor de nieuwe kraan.

Toen dat gebeurd was de nieuwe kraan erin gezet, de draden van de oude schakelaar losgehaald en aan die van de kraan gezet.

Toen de boel er weer in en getest. Ik ben hier zeer over te spreken.





En weer een stapje dichterbij de perfecte bus

gr
Marcel

Geen opmerkingen: