Vandaag tijd voor het grote hak en breekwerk, ik had een afspraak met mijn schoonvader gemaakt voor het aanpassen van de stalenkist en het bevestigen van de kist op het dak van de bus.
Dus de bagegebak weer van de bus afgehaald. Dat is echt een makkie ondertussen, met 5 minuten lag deze alweer naast de bus.
Meteen de roestplekjes even aangepakt en behandeld met anti-roest, primer en beetje verf, lijkt mij een hele verbetering.
Ondertussen was mijn schoonvader de kist aan het bewerken,
Aftekenen;
De flex er in;
De randen schoonslijpen;
Zie hier het gapende gat.
Nadat hij dicht is getrokken de gleuf weer dicht gelast
Nog een paar stevige klappen erop.
De verf stond in brand.. Rook naar Barbeque
Afbramen
Netjes glad plamuren
Karin heeft geholpen met het glad schuren.
De juiste kleur uitgezocht om straks ff een kwast erover heen te halen
Daarna de hengsels aan 1 zijde van de kist vast gelast zodat deze als scharnieren gaan fungeren.
ff passen, ziet er netjes uit..
Gaatjes geboord voor de bevestiging van de kist.
Bus-horror; de gaten door het staaldak boren, zodat de kist stevig vast komt te liggen op het dak en we geen gevaar hebben dat hij mogelijk eraf vliegt bij een noodstop.
De bevestigingsbouten voor de kist. M8 in RVS
Nieuwe beugeltjes met de bevestigingsbouten voor de kist. De hoedjes fungeren als afstandshouders.
De bagagebak heeft ruimte tussen het staaldak, vandaar de hoedjes om deze ruimte te overbruggen.
De modificatie van binnenuit gezien, als de hemel er straks weer inzit zie je er niets meer van.
Het eindresultaat.
Hallo, Welkom op het Weblog van de Briebelbus. Op deze plek wil ik het een en ander gaan vertellen over diverse dingen die mij intresseren. Het zal hoofdzakelijk de voortgang van onze Oldtimer Volkswagen bus betreffen, maar er kunnen ook andere dingen aan de orde komen. groeten Marcel
maandag 27 juli 2009
dinsdag 21 juli 2009
Nieuwe kraan voor het keukenblok
Ons keukenblok is uitgevoerd met 2 gaspitten en een spoelbak met stromend water.
Het stromende water werkt op de volgende manier:
In het kastje onder het keukenblok staat naast de gasfles een watertank waar ongeveer 10 liter in past. Hierin hangt een electrisch pompje welke doormiddel van een drukknop op de voorkant van de kast in werking wordt gesteld.
Vervolgens kan je in de spoelbak de stroomsnelheid van het water regelen door een ventiel op en en dicht te draaien.
Nou vind ik die manier van werken erg onhandig, omdat de oude kraan een dunne rotstraal is, erg los zit en ik het vervelend vind om 2 handelingen te doen.
Wat gebeurt er dan. Ik laat het ventiel openstaan op een dunne straal en zet de waterstraal inwerking door de pomp aan en uit te schakelen met de knop.
Dit geeft echter een vervelend iets: Als je bijvoorbeeld je handen heb gewassen moet je met je natte handen over het keukenblok heen om de knop uit te zetten. Daardoor heb je altijd natte stralen over het deurtje lopen.
Dit hebben we een paar jaar zo gedaan en al die tijd irriteerde ik me er mateloos aan, dat moest anders.
Bij elke moderne caravan werkt het ook anders; daar zit gewoon net als op de kraan thuis een regelknop waarmee je de straal harder en zachter kunt regelen, maar er zit tevens een schakelaartje in die de pomp aanschakeld. Dit was eigenlijk wat ik dus ook zocht.
En zo kon ik gaan zoeken naar een kraantje die ik mooi vond en die ook "vlak" gemonteerd kan worden. ( de meeste caravans zit de kraan bovenop het aanrechtblad)
Ik vond er een bij "de kampeerwinkel" in Zaandam, voor een prijs van € 20,- goeie prijs vond ik zelf. Meteen een stuk nieuwe slang meegenomen en ik kon aan de gang.
Eerst de boel demonteren, dus de deksel van het keukenblok af, de deurtjes eruit, vervolgens de gaspitten los gehaald. Daarna kon ik de schroeven van het aanrechtblad verwijderen.
En zoals verwacht zag ik weer ellende; er zat een afdichtband tussen het hout van het keukenblok en het metaal van de spoelkuip. Dit begon ook te verpulveren en uit elkaar te vallen net als zoveel dingen. Dus de rotzooi eraf gehaald en met de stofzuiger beetje schoon gemaakt.
Toen ik de oude kraan eruit had zag ik dat het bevestigingsgat te klein was voor de nieuwe, dus de dremel gepakt met een schuurtolletje en zo het gat geleidelijk groter gemaakt tot de juiste maat voor de nieuwe kraan.
Toen dat gebeurd was de nieuwe kraan erin gezet, de draden van de oude schakelaar losgehaald en aan die van de kraan gezet.
Toen de boel er weer in en getest. Ik ben hier zeer over te spreken.
En weer een stapje dichterbij de perfecte bus
gr
Marcel
Het stromende water werkt op de volgende manier:
In het kastje onder het keukenblok staat naast de gasfles een watertank waar ongeveer 10 liter in past. Hierin hangt een electrisch pompje welke doormiddel van een drukknop op de voorkant van de kast in werking wordt gesteld.
Vervolgens kan je in de spoelbak de stroomsnelheid van het water regelen door een ventiel op en en dicht te draaien.
Nou vind ik die manier van werken erg onhandig, omdat de oude kraan een dunne rotstraal is, erg los zit en ik het vervelend vind om 2 handelingen te doen.
Wat gebeurt er dan. Ik laat het ventiel openstaan op een dunne straal en zet de waterstraal inwerking door de pomp aan en uit te schakelen met de knop.
Dit geeft echter een vervelend iets: Als je bijvoorbeeld je handen heb gewassen moet je met je natte handen over het keukenblok heen om de knop uit te zetten. Daardoor heb je altijd natte stralen over het deurtje lopen.
Dit hebben we een paar jaar zo gedaan en al die tijd irriteerde ik me er mateloos aan, dat moest anders.
Bij elke moderne caravan werkt het ook anders; daar zit gewoon net als op de kraan thuis een regelknop waarmee je de straal harder en zachter kunt regelen, maar er zit tevens een schakelaartje in die de pomp aanschakeld. Dit was eigenlijk wat ik dus ook zocht.
En zo kon ik gaan zoeken naar een kraantje die ik mooi vond en die ook "vlak" gemonteerd kan worden. ( de meeste caravans zit de kraan bovenop het aanrechtblad)
Ik vond er een bij "de kampeerwinkel" in Zaandam, voor een prijs van € 20,- goeie prijs vond ik zelf. Meteen een stuk nieuwe slang meegenomen en ik kon aan de gang.
Eerst de boel demonteren, dus de deksel van het keukenblok af, de deurtjes eruit, vervolgens de gaspitten los gehaald. Daarna kon ik de schroeven van het aanrechtblad verwijderen.
En zoals verwacht zag ik weer ellende; er zat een afdichtband tussen het hout van het keukenblok en het metaal van de spoelkuip. Dit begon ook te verpulveren en uit elkaar te vallen net als zoveel dingen. Dus de rotzooi eraf gehaald en met de stofzuiger beetje schoon gemaakt.
Toen ik de oude kraan eruit had zag ik dat het bevestigingsgat te klein was voor de nieuwe, dus de dremel gepakt met een schuurtolletje en zo het gat geleidelijk groter gemaakt tot de juiste maat voor de nieuwe kraan.
Toen dat gebeurd was de nieuwe kraan erin gezet, de draden van de oude schakelaar losgehaald en aan die van de kraan gezet.
Toen de boel er weer in en getest. Ik ben hier zeer over te spreken.
En weer een stapje dichterbij de perfecte bus
gr
Marcel
woensdag 15 juli 2009
Volkswagen T2 - Westfalia Berlin aanpassen keukendeurtje, het vervolg.
Beste lezers,
In februari was ik samen met mijn vader bezig om een open gat naast het keukenblok in de bus op te vullen. (zie voorzichtig wekken uit de winterslaap)
We waren toen gestopt toen het "kozijn" op zijn plekkie zat. We konden op dat moment niet verder,omdat ik nog een paar essentieele onderdelen miste;
1. scharnieren
2. handgreep
3. slot + sluitplaatje.
Tijdens de VWBusclub meeting in Enkhuizen had ik de hand weten te leggen op de juiste originele scharnieren en dus kon mijn vader hier mee verder, ware het niet dat hij toen op vakantie ging en pas vorige week weer thuis was. En dus toen hij er weer was konden we dit klusje afmaken. Hij heeft het deurtje op maat gezaagd, sleufjes gefreesd voor de scharnieren en niet te vergeten het fineer voorzichtig verwijderd.
Dit heeft hij weer her-gebruikt om de zijkanten van het afgezaagde deel en het kozijntje weer te fineeren.
Met een Verfstripper heeft hij het fineer verhit waardoor de lijmlaag los liet. Vervolgens ging hij met metalen winkelhaak tussen het fineer en het hout van het deurtje door en zo kon hij ze van elkaar scheiden.
Toen het deurtje klaar was moesten er in het kozijntje ook een paar sleuven gemaakt worden en kon het deurtje op de juiste manier worden af gehangen.
Nu moet enkel nog het greepje met slot worden gemonteerd, dit hebben we op een avond aangepakt, ik heb er geen foto's van gemaakt, maar de werkwijze laat zich raden: meten, nog eens meten , aftekenen, nog eens meten, dan de boor pakken om de gaten te boren en vooral niet vergeten om nog een keer na te meten.
Je merkt het wel, omdat dit een klusje is die je in 1 keer goed moet doen ( anders verpest je het hele deurtje ) bleven we meten en meten en meten. Toen de gaten erin zaten kon het greepje met het slot worden geplaatst.
Zie hieronder een foto van het eindresultaat.
Ik wil mijn vader een compliment geven voor deze klus, want zoals het eruit ziet is het bijna fabrieks-af.
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
Groeten
Marcel
In februari was ik samen met mijn vader bezig om een open gat naast het keukenblok in de bus op te vullen. (zie voorzichtig wekken uit de winterslaap)
We waren toen gestopt toen het "kozijn" op zijn plekkie zat. We konden op dat moment niet verder,omdat ik nog een paar essentieele onderdelen miste;
1. scharnieren
2. handgreep
3. slot + sluitplaatje.
Tijdens de VWBusclub meeting in Enkhuizen had ik de hand weten te leggen op de juiste originele scharnieren en dus kon mijn vader hier mee verder, ware het niet dat hij toen op vakantie ging en pas vorige week weer thuis was. En dus toen hij er weer was konden we dit klusje afmaken. Hij heeft het deurtje op maat gezaagd, sleufjes gefreesd voor de scharnieren en niet te vergeten het fineer voorzichtig verwijderd.
Dit heeft hij weer her-gebruikt om de zijkanten van het afgezaagde deel en het kozijntje weer te fineeren.
Met een Verfstripper heeft hij het fineer verhit waardoor de lijmlaag los liet. Vervolgens ging hij met metalen winkelhaak tussen het fineer en het hout van het deurtje door en zo kon hij ze van elkaar scheiden.
Toen het deurtje klaar was moesten er in het kozijntje ook een paar sleuven gemaakt worden en kon het deurtje op de juiste manier worden af gehangen.
Nu moet enkel nog het greepje met slot worden gemonteerd, dit hebben we op een avond aangepakt, ik heb er geen foto's van gemaakt, maar de werkwijze laat zich raden: meten, nog eens meten , aftekenen, nog eens meten, dan de boor pakken om de gaten te boren en vooral niet vergeten om nog een keer na te meten.
Je merkt het wel, omdat dit een klusje is die je in 1 keer goed moet doen ( anders verpest je het hele deurtje ) bleven we meten en meten en meten. Toen de gaten erin zaten kon het greepje met het slot worden geplaatst.
Zie hieronder een foto van het eindresultaat.
Ik wil mijn vader een compliment geven voor deze klus, want zoals het eruit ziet is het bijna fabrieks-af.
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
Groeten
Marcel
nog meer kabels en electra
Waar je werk al niet goed voor kan zijn....
Waar ga ik beginnen; Ik ben telecom engineer. Voordat ik dit werk ging doen werkte ik bij een grote fabrikant van luidsprekerboxen en audio systemen.
Hierbij had ik veel contact met een aantal grote leveranciers. Wij als medewerkers van dat bedrijf konden bij deze leveranciers tegen inkoopprijs allerlei dingen bestellen.
Ik heb in de jaren veel dingen gekocht, varierend van gereedschap tot kabels en kleine onderdelen.
Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam werken hielden die contacten op dus sinds die tijd ben ik weer afhankelijk van de detailhandel. Jammer maar helaas, als je dan terug kijk naar die tijd kan je toch concluderen dat het veel voordeel heeft gehad.
Okay terug naar de bus. Toen ik een tijdje geleden de zekering kast voor het 2e circuit heb geinstalleerd wilde ik daar ook de camping verlichting op hebben draaien. Ik kwam er op dat moment achter dat ze die heel simpel met een draad vanaf de binnenverlichting van de bus hadden doorgetrokken tot boven het keukenblok.
De draad vanaf de zekeringkast tot aan de binnenverlichting is zo dun dat bij het inschakelen van de verlichting ik alle verlichting zie dimmen, dus het liefste wilde ik dit loskoppelen van de binnenverlichting.
Een bijkomend voordeel is dat ik dan de binnenverlichting terug op de rij-accu kan zetten en dus altijd het licht aangaat als ik 1 van de deuren open.
Toen ik voor het verwijderen van de bagagebak de hemel uit de cabine los haalde zag ik de bekabeling zitten.
Ik zag dat er een kabel door de linker A-stijl loopt naar het binnenlicht. Echter... Ik kon er met geen mogelijkheid een kabel bij duwen, want een kabel is niet stijf genoeg om een beetje kracht te zetten en mogelijk mee te sturen.
Voor het aansluiten van mijn dashboard op het bedieningspaneel had ik al gebruik gemaakt van een electriciteitsbuis achter het keukenblok langs. Dit is veel te dik om door de A-stijl te duwen.
En zo zat ik te piekeren op me werk hoe ik dit kon oplossen.
Zoals ik schreef ben ik werkzaam als telecom engineer. Bij ons werk ontwerpen wij plannen om buizen onder de grond te leggen waar glasvezelkabels doorheen lopen.
Vroeger ging er per buis slechts 1 kabel en achteraf 1 bij duwen ging niet.
Daar is een ontwikkeling in geweest door het gebruik van Sub-buisjes ofwel geleidebuis. Nu worden lege buizen gelegd en een bundel van 4x12 mm ingeblazen of 24x4mm of 10x7mm geleidebuisjes.
stukje geleidebuis
Binnendiameter 7mm met groef, zodat de lucht een werveling geeft en de kabel gaat zweven in de buis
Dit heeft tot voordeel dat je altijd later in 1 van deze geleidebuisjes een kabel kunt inblazen.
Dit spul bracht mij op een idee en zo heb ik nu in de A-stijlen van de bus een 7mm geleidebuisje ingeduwd, daardoor kan ik nu gemakkelijk een kabel hier doorheen duwen en is deze meteen beschermt tegen kapot schuren.
Door de geleidebuisje in de linker A-stijl loopt nu de nieuwe 5mm2 naar de camping verlichting achter in de bus, door de rechter A-stijl loopt een kabel naar de deurschakelaar zodat de binnenverlichting ook aangaat als de passagiersdeur wordt geopend.
En als laatste heb ik nu ook een schakelaar gemaakt op de schuifdeur zodat het binnenverlichting ook gaat branden wanneer deze wordt opengemaakt.
Toen de kabels getrokken waren zat ik bij de camping verlichting nog met een klein probleem: Hoe ga ik op dat centrale punt nu mijn kabels aan elkaar verbinden zodat alle verlichting stroom krijgen?
Voorheen zat alles op zijn "Jan boerefluitjes" aan elkaar gebakken met kroonsteentjes en andere rommel.
Dat moest anders, dus daar heb ik weer een oplossing voor bedacht:
In de electronica bij het plaatsen van 19" apparatuurracks worden voor de aarding altijd ijzeren strips gebruikt, de kabels hebben een oogje aan het einde, deze worden dan met een schroef in de strip bevestigd.
Dit is voor het maken van verbindingen waarover vermogen gaat lopen ook een goede manier, maar hoe ga je een ijzeren strip/schroef monteren in een metalen bus?
Heel simpel, ik gebruik hier behuizingen voor welke van ABS "slagvast" plastic gemaakt zijn.
Daarin boorde ik een paar gaatjes, voerde de draden door, kneep er ogen aan en schroefde alles aan elkaar
De afmetingen van de behuizing zijn precies goed en zo passen ze achter de "gemodificeerde LED-TL Balk" boven het keukenblok.
En zo komen we steeds een stap dichter bij de "perfecte" bus.
groeten
Marcel
Waar ga ik beginnen; Ik ben telecom engineer. Voordat ik dit werk ging doen werkte ik bij een grote fabrikant van luidsprekerboxen en audio systemen.
Hierbij had ik veel contact met een aantal grote leveranciers. Wij als medewerkers van dat bedrijf konden bij deze leveranciers tegen inkoopprijs allerlei dingen bestellen.
Ik heb in de jaren veel dingen gekocht, varierend van gereedschap tot kabels en kleine onderdelen.
Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam werken hielden die contacten op dus sinds die tijd ben ik weer afhankelijk van de detailhandel. Jammer maar helaas, als je dan terug kijk naar die tijd kan je toch concluderen dat het veel voordeel heeft gehad.
Okay terug naar de bus. Toen ik een tijdje geleden de zekering kast voor het 2e circuit heb geinstalleerd wilde ik daar ook de camping verlichting op hebben draaien. Ik kwam er op dat moment achter dat ze die heel simpel met een draad vanaf de binnenverlichting van de bus hadden doorgetrokken tot boven het keukenblok.
De draad vanaf de zekeringkast tot aan de binnenverlichting is zo dun dat bij het inschakelen van de verlichting ik alle verlichting zie dimmen, dus het liefste wilde ik dit loskoppelen van de binnenverlichting.
Een bijkomend voordeel is dat ik dan de binnenverlichting terug op de rij-accu kan zetten en dus altijd het licht aangaat als ik 1 van de deuren open.
Toen ik voor het verwijderen van de bagagebak de hemel uit de cabine los haalde zag ik de bekabeling zitten.
Ik zag dat er een kabel door de linker A-stijl loopt naar het binnenlicht. Echter... Ik kon er met geen mogelijkheid een kabel bij duwen, want een kabel is niet stijf genoeg om een beetje kracht te zetten en mogelijk mee te sturen.
Voor het aansluiten van mijn dashboard op het bedieningspaneel had ik al gebruik gemaakt van een electriciteitsbuis achter het keukenblok langs. Dit is veel te dik om door de A-stijl te duwen.
En zo zat ik te piekeren op me werk hoe ik dit kon oplossen.
Zoals ik schreef ben ik werkzaam als telecom engineer. Bij ons werk ontwerpen wij plannen om buizen onder de grond te leggen waar glasvezelkabels doorheen lopen.
Vroeger ging er per buis slechts 1 kabel en achteraf 1 bij duwen ging niet.
Daar is een ontwikkeling in geweest door het gebruik van Sub-buisjes ofwel geleidebuis. Nu worden lege buizen gelegd en een bundel van 4x12 mm ingeblazen of 24x4mm of 10x7mm geleidebuisjes.
stukje geleidebuis
Binnendiameter 7mm met groef, zodat de lucht een werveling geeft en de kabel gaat zweven in de buis
Dit heeft tot voordeel dat je altijd later in 1 van deze geleidebuisjes een kabel kunt inblazen.
Dit spul bracht mij op een idee en zo heb ik nu in de A-stijlen van de bus een 7mm geleidebuisje ingeduwd, daardoor kan ik nu gemakkelijk een kabel hier doorheen duwen en is deze meteen beschermt tegen kapot schuren.
Door de geleidebuisje in de linker A-stijl loopt nu de nieuwe 5mm2 naar de camping verlichting achter in de bus, door de rechter A-stijl loopt een kabel naar de deurschakelaar zodat de binnenverlichting ook aangaat als de passagiersdeur wordt geopend.
En als laatste heb ik nu ook een schakelaar gemaakt op de schuifdeur zodat het binnenverlichting ook gaat branden wanneer deze wordt opengemaakt.
Toen de kabels getrokken waren zat ik bij de camping verlichting nog met een klein probleem: Hoe ga ik op dat centrale punt nu mijn kabels aan elkaar verbinden zodat alle verlichting stroom krijgen?
Voorheen zat alles op zijn "Jan boerefluitjes" aan elkaar gebakken met kroonsteentjes en andere rommel.
Dat moest anders, dus daar heb ik weer een oplossing voor bedacht:
In de electronica bij het plaatsen van 19" apparatuurracks worden voor de aarding altijd ijzeren strips gebruikt, de kabels hebben een oogje aan het einde, deze worden dan met een schroef in de strip bevestigd.
Dit is voor het maken van verbindingen waarover vermogen gaat lopen ook een goede manier, maar hoe ga je een ijzeren strip/schroef monteren in een metalen bus?
Heel simpel, ik gebruik hier behuizingen voor welke van ABS "slagvast" plastic gemaakt zijn.
Daarin boorde ik een paar gaatjes, voerde de draden door, kneep er ogen aan en schroefde alles aan elkaar
De afmetingen van de behuizing zijn precies goed en zo passen ze achter de "gemodificeerde LED-TL Balk" boven het keukenblok.
En zo komen we steeds een stap dichter bij de "perfecte" bus.
groeten
Marcel
Abonneren op:
Posts (Atom)