donderdag 9 mei 2013

Bijna brand in de Briebelbus.

Tja, de titel is best heftig, maar helaas wel waar.

Dit weekend is de voorjaarsmeeting van de VCT-2. Een gezellig samenkomen van allemaal mensen met 1 passie: De Volkswagen T2 Vandaag was ik als voorbereiding hierop voornemens even naar de camping winkel te rijden om nog wat kleine dingetjes in te slaan.

Dus ik start de Briebel en rij de straat uit. Ik rook een beetje een benzine geur; maar zoals wij wel vaker zeggen: "Nieuwigheid" Maar de geur trok niet weg. Ik was ongeveer een kilometer van huis en ik vertrouwde het niet. Dus ff snel een blik in de motor ruimte geworpen. De benzinegeur kwam me meteen tegemoet toen ik de klep opentrok.

Want wat ik daar zag was absoluut niet goed. Uit de slang vanaf de benzinepomp naar de carburateur sproeide gestaag een dun straaltje benzine. Ik sprintte naar voren en zette snel de motor af.

Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, want als de motor goed warm is en die benzine erover heen blijft sproeien is brand natuurlijk niet ver weg. Dus slang eraf gehaald en even gecontroleerd. Helaas was het stuk reserve slang wat ik meehad te kort, die kon ik dus niet terplaatse vervangen.

Gelukkig was de Brandweer mijn redder in nood: Een oldtimer Brandweerwagen was even gestopt om assistentie te bieden. Omdat ook zij geen benzineslang bij zich hadden en mijn oude te ver heen was hadden we besloten dat ze mij die kilometer terug naar huis zouden slepen. En zo geschiedde:

Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde
Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde
Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde

En na een kort sleepritje was de Briebelbus weer veilig thuis. Een korte inspectie van de benzineslang leerde mij het volgende:
Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde

Van buiten is er eigenlijk niets te zien door de omvlochten mantel

Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde
Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde

Samenknijpen van de slang laat meerdere scheurtjes zien.

Belangrijke mededeling: Gebruik voor de benzineslangen geen omvlochten slang. Die onttrekken het gevaar aan je gezicht.
Ben heel blij dat ik het snel in de gaten had, omdat ik afgelopen woensdag een zeer treurig schouwspel heb gezien:
Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde

Van 2013 Voorjaarsmeeting Zeewolde

Een moderne Hymer camper van +/-10jr zag ik in vlammen opgaan; oorzaak nog niet bekend. Maar zoals je ziet er blijft niets van over. En omdat je ook veel berichten lees over branden in T2's is het heel belangrijk dit soort dingen in de gaten te houden.

Moet toch maar snel een goede schuimblusser aanschaffen en zo'n automatische blusinstallatie voor de motor ruimte lijkt me ook geen gekke investering

Voor ik morgen naar Zeewolde afreis: Even langs de Cartall en nieuwe slang halen.
Tot de volgende update.
Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: