woensdag 2 april 2008

koeltunnel en firewall, spuiten

Ik heb de koeltunnel en de firewall na het stralen bij mijn schoonvader ingeleverd. Hij heeft ze met een zeer fijne korrel even geschuurd. Verder strakmaken was niet nodig, omdat er weinig tot geen deuken en beschadigingen aan waren.

Ik vind het standaard zwart van de koeltunnel erg saai en dus had ik bedacht deze alvast in de toekomstige carrosseriekleur van de bus te spuiten zodat dit later een mooi geheel vormt.

Na het schuren heeft hij de spullen ontvet en schoongemaakt.





Toen was het tijd om de kleur te gaan mengen. Aan de hand van de kleurcode tabel in Vincent Molenaar's bijbel had ik gevonden dat de juiste kleur voor mijn bus L21H moet zijn. Toen we deze code invoerden in het kleurenbestand kwam al snel het recept voor de verf eruit rollen.




Men neme een hoeveelheid 61,
voeg daaraan toe een beetje 63
vervolgens een beetje 72
en als toetje wat 65.












Roer alles goed door elkaar en de Kleur MarinoGelb (L21H) is geboren.
De hoeveelheid verf wordt tot op de 10e gram afgewogen. Op het moment dat je de kleur toevoegd geeft de weegschaal precies aan hoeveel er nog bij moet. Dit is ook te zien op het beeldscherm van de computer. Zodra de gewenste hoeveelheid is bereikt wordt de balk groen en kan de volgende kleur erbij.

De volgende stap was het aanbrengen van de grondverf. We gebruikten een mooie gele kleur als grondlaag. Aangezien we volgens het proces Nat-in-Nat gingen spuiten was de droogtijd tussendoor zo'n 5 minuten. Precies genoeg tijd om het spuitpistool schoon te maken en voor mij om ff de kabine in te sluipen om een fotootje te schieten.







Na de grondlaag ging er een laag vulmiddel overheen. Dit is om eventuele krasjes en kleine on-effenheden op te vullen.







Als laatste was het de beurt aan de kleurlaag. Ik kon natuurlijk niet wachten tot ik het resultaat kon zien en zo stond ik de hele tijd voor het mat-glazen ruitje te kijken.




Toen het spuitwerk bijna klaar was heb ik binnen even een paar foto's gemaakt. Het eindresultaat vind ik heel erg mooi.








Ik heb alvast even een paar dingen als proef gemonteerd. Ik vind het er heel netjes uitzien al zeg ik het zelf




Ik ben alleen benieuwd hoe dit eruit gaat zien met de zwarte cilinderbeplating. Maar ik heb zo het gevoel dat het wel netjes gaat worden :)

Geen opmerkingen: