maandag 28 april 2008

werkzaamheden.

Vandaag heb ik weer voorbereidende werkzaamheden gedaan.

De versnellingsbak voorzien van nieuwe olie. Volgens de VW-Bentley manual is het niet nodig om de bakolie te verversen, maar aangezien deze er al ruim 30 jaar inzit leek het mij zinvol om dit toch even te doen.

Bij de garage even de juiste dop gehaald om de bijvul en aftappluggen te verwijderen.

Eerst haalde ik de bijvulplug eruit, daarna de aftapplug. Bij het verwijderen van de aftapplug leek het alsof er een borsteltje in de versnellingsbak zat.







Bij nader inzien was dit niet het geval. De plug is voorzien van een magneet, die eventueel ijzer vijlsel/slijpsel aantrekt.


Nadat ik de plug schoongemaakt had en alle olie zo ongeveer uit de bak gelopen was de plug opnieuw gemonteerd en begonnen met het bijvullen van de olie. Ik vond het heel prettig dat ik dit gewoon bij de werkbank kon doen en dus niet op mijn rug onder de bus hoefde te liggen met alle ellende van dien.

De oliekannetjes zijn voorzien van een lange vulpijp en zo kon ik de inhoud gemakkelijk in de versnellingsbak gieten. volgens de manuals was 3,5 liter voldoende en daar heb ik me aangehouden, vooral omdat de veel gehoorde methode " doortappen tot hij lichtelijk begint te overstromen" precies bij 3,5 liter lag.



Vervolgens ook de koppelings handle en de arm van het druklager even met vet gesmeerd.


En als laatste stap de Startmotor gemonteerd.

Voordat de startmotor erin kon moesten er nog een paar voorbereidingen getroffen worden:

het monteren van een nieuw buslagertje in het koppelingshuis




De as van de startmotor met vet gesmeerd,


toen vloeibare pakking rondom de startmotor gedaan en daarna de startmotor op z'n plek gezet. Ik heb tijdelijk de accu-klem met een moer geborgd, zodat de startmotor stevig op z'n plek blijft. Dit laat ik zolang zitten totdat ik de bak weer aan de motor ga bevestigen.

Geen opmerkingen: