zaterdag 3 mei 2008

klusweekend, begin opbouw van de motor

Vandaag weer vorderingen gemaakt, ik ben door gegeaan met de werkzaamheden van gisteren ( dus tank spuiten e.d.) en ik ben begonnen met de montage van de diverse onderdelen in de koeltunnel.

Voordat ik daar aan kon beginnen ben ik ongeveer 4x naar de plaatselijke bouwmarkt geweest om materiaal te halen. Ik blijf heen en weer rijden.......

De koel-kleppen zitten er opnieuw in en voorzien van mooie RVS schroefjes. Dit ziet er allemaal prima uit en het mechanisme met de stang werkt prima.





Daarna zijn we eindelijk begonnen met de montage van de motor. Eerst de beide bovenste cilinderbeplating gemonteerd. Dit bleek echter van geen kant te passen en ik heb er niet echt de kijk op om precies te zien waar ik de boel moet aanpassen en dus heb ik mijn wijze schoonvader maar weer geraadpleegd.





En die zag direct wat er moest gebeuren: een beetje zagen, vijlen, buigen en pas maken. Toen de zaagsnedes even met verf behandeld zodat ze niet volgende week door geroest zijn.





Daarna het voorste plaatwerk deel ( wat bij de versnellingsbak zit )gemonteerd en er 3x afgehaald omdat er andere dingen eerst gemonteerd moesten worden.

Toen de koeltunnel er eenmaal opstond toen begon de boel vorm te krijgen en kreeg ik ook het gevoel dat we de motor konden klaar maken.
( de koelkleppen en bijbehorende spoel even op werking getest met de fohn.. De spoel zet uit door de warmte en daarmee de kleppen in beweging. Dat werkt prima.





Er gaan echter nog zeker wel een paar uurtjes inzitten, omdat ik toch nog wel moet stoeien met een aantal onderdelen.

o.a. de schroeven van de motorsteun moet ik nog zoeken tussen de rommel.
de carburateur moet er op
de onsteking moet gemonteerd worden
de klemmen voor de achterste bak moeten opgeknapt en gemonteerd worden.

Ik denk dat het nog zeker een volle dag ( en misschien iets meer ) werk is om de boel te monteren. Maar ik ben nog voorzichtig positief.

Geen opmerkingen: