zaterdag 10 mei 2008

opbouwen van de motor, het vervolg

Vandaag met frisse moet verder gegaan aan het opbouwen van de motor.
Ik had al aangegeven dat de klemmen voor de achterste bak die rondom de motor zit nog moesten worden aangepakt. Typisch van die dingen die in de rommelhoek belanden en daar pas weer vandaan komen als je ze moet gebruiken.

Ik had gehoopt nieuwe te kunnen scoren maar dat was helaas niet het geval. En zo stond ik dus weer met de staalborstel op de boormachine te polijsten. Alleen met de boormachine kon ik niet overal goed bij en dus de Dremel was de volgende stap. Ik kon ze redelijk netjes maken en daarna heb ik ze snel gespoten.



Ow ja, ik had ook de boutjes gevonden waarmee de motorsteun aan het blok wordt bevestigd. Ze waren gelukkig in prima conditie. Ik heb ze stevig vast gezet en dus ga ik ervanuit dat strakjes de motor daar prima mee bevestigd kan worden op zijn vertrouwde plekkie achter in de bus.

Het volgende dat ik moest doen was het afstellen van de ontsteking. ik had hem al schoongemaakt en een mooie [NOS] contact punt gemonteerd. Hopelijk is dat wel het goede type. Hij lijkt enorm veel op het exemplaar die ik eruit haalde. Maar deze is van mijn vader geweest die hem 20 jaar geleden gekocht had voor een van zijn auto's. en nee hij reed in die tijd geen Volkswagen.

Ik heb zoals beschreven stond in de boeken in het vilten middenstukje van de as een paar druppels motorolie gedaan, de as met vet gesmeerd, het vervroegingsmechanisme met vet gesmeerd en de contactpunt afgesteld op 0,40mm




Toen dit gedaan was heb ik nog even op een primitieve manier het vacuumdoosje getest. Ofwel als je aan het tuitjes zuigt, dan moet je het vloerplaatje kunnen zien verdraaien. En dat was het geval..



Toen dat gedaan was werd het tijd om hem, en de benzine pomp op het blok te monteren.

Eerst weer een beetje motorolie aanbrengen,



daarna de pakking,



het voetstukje en als laatste de benzine pomp.



Toen was het de beurt aan de ontsteking.
Deze zit niet direct in het blok vastgeschroefd, omdat je met het verdraaien van de hele ontsteking, de hele timing kan aanpassen zit hij met klem op het blok vast.

Ik weet nu nog niet hoe ik het onstekingstijdstip moet zetten, maar dat komt wel aanbod als we het blok gaan opstarten.




Nu was het de beurt aan de voorverwarmingsbuis.


Ik heb ook het gaskabel doorvoerpijpje op z'n plekkie terug gezet. Uit de ervaringen die ik heb gehad tijdens de vakantie in 2006 ( hij kwam los en daarmee werkte de gaskabel niet meer goed)




Ik heb hem even met 2 tieraps vast gezet, ik mag ervanuit gaan dat hij niet meer losgaat.

Daarna ben ik verder gegaan met de onderste motorbeplating. Ik verwachtte dat ik die gemakkelijk kon monteren, maar dat bleek niet te gaan. Ze moesten gemonteerd worden voordat de kachelpottten werden geinstalleerd.

Maar die had ik vorige week al gemonteerd en dus was er geen andere optie dan de kachelpotten weer even te verwijderen.

Toen ik dat gedaan had bleek dat de onderste motorbeplating al net zo slecht pastte als de bovenste beplating. Ik heb van mijn schoonvader gezien waar ik op moest letten en zo heb ik ook de straaljager ter hand genomen om ze een beetje aan te passen.



Dit was niet zo heel moeilijk en nadat ik er een beetje verf tegenaan gekwakt had heb ik ze op hun plek gemonteerd. Daarna de kachelpotten er weer opgezet.






Ik begin nu toch echt het einde van het project te zien en dat geeft mij een goed gevoel. Ik ben er nu toch wel aan toe om lekker te cruizen in de bus....... :D

Geen opmerkingen: