woensdag 28 mei 2008

Naar Hotrod Doesburg om de motor op te starten

Eindelijk was de lang verwachtte dag aangebroken. Gisteravond hadden we de bus al op de trailer geladen. Dit scheelde natuurlijk veel tijd vandaag. Toen we de bus gingen opladen had mijn schoonvader mij een accu gegeven. Die zette ik ff snel op het vertrouwde plekkie rechts achter in de motor ruimte. Omdat deze accu al een tijd niet gebruikt was leek het mij verstandig deze even op te laden. Eerder had ik al geschreven dat ik de accu lader al in de bus ingebouwd had met de kabel in de motor ruimte. Het snoer van de acculader was precies lang genoeg en zo kon ik zonder al te veel moeite de lader op de start accu aansluiten.

Mijn schoonvader zou vervolgens als de trailer binnenstond de bus even op de stroom zetten zodat de acculader zijn werk kon doen.

Dus 's-morgens ging ik optijd op pad. Omdat ik nog geen benzine in de bus had gedaan moest ik eerst even langs het tankstation om een paar jerrycans vol te gooien. Nadat ik dat geregeld had kon ik eindelijk vertrekken. Na een kort ritje met de waterkoker door het prachtige West-Frieselandschap kwam ik aan in het pitoreske Zwaag.

Bij mijn aankomst stond mijn schoonvader al op me te wachten. Dus ff de spullen inladen en weg.

We waren scherp op tijd en konden we om 8.30 vertrekken. De rit voerde ons via Amsterdam, Amersfoort, Barneveld, Ede en Arnhem naar Doesburg en zo draaiden we om 10.50 bij Hotrod het terrein op. De bus werd afgeladen en de garage ingeduwd.


Aankomst bij Hotrod in Doesburg


De Sleutelwerkzaamheden.

Eerst werd de bedrading gecontroleerd, of alles goed was aangesloten en of ik alle onderdelen goed had gemonteerd.



Toen werd de carburateur losgehaald, op de testbank gezet en afgeregeld. Deze werkte daarna prima.


Toen de krukas poelie gemonteerd, olie er in gedaan, benzine in de tank gegoten en was het grote moment daar.


(Maagdelijk schone kleptuimelaars)

Eerst moest ik starten, terwijl de hoogspanningskabel van de bobine los was genomen. Zo werd nokkenas al gedeeltelijk ingeslepen en kon hij kijken of er nergens iets meer aanliep.


alles staat klaar voor het opstarten


Toen de kabel erweer op en opnieuw starten. Na een seconde of 15 starten sloeg de motor met luid gebrul aan !! Dat was natuurlijk een super moment.

Me schoonvader heeft op de film vast gelegd dat ik een grijns had van oor tot oor.

Daarna is de motor ingedraaid. Ongeveer 10 minuten heb hij staan te brullen. Een dikke blauwe walm uit de uitlaat vandaan en enorm stinken. Dat kwam ook niet in de laatste plaats door alle verf die ik overal op had gedaan.


Aansluiten van de testkabels voor het afstellen van de ontsteking



Afdichten van klein olielekje op de olieaftapplug



Na het indraaien de proefrit. Die liep ook helemaal zoals het moet en met een tevreden gevoel gingen we terug naar de zaak.

Na het afhandelen van het papierwerk konden we de bus weer op de trailer laden. Ondertussen was het 15.30.


De bus voor het pand van HR engineering waar de motor is gebouwd.

Na een stevige rit van zo'n 2 uur kwamen we weer thuis aan.
Natuurlijk heb ik vanavond ff een stukkie gereden en dat was weer helemaal geweldig. Het gevoel wat ik had toen ik achter het stuur zat maakt al die dagen werken goed.

Hierbij nog even een filmpje waar ik de belangrijkste gebeurtenissen in heb vastgelegd.

Filmpje

nu snel een APK afspraak maken en het is op naar Budel :D

Geen opmerkingen: