dinsdag 13 mei 2008

Scheidingsrelais voor 2e accu in de bus.

Vandaag contact opgenomen met de Hotrod en een afspraak gemaakt voor het opstarten van de motor. 28 mei is de grote dag.

's-avonds ben ik weer aanvullende werkzaamheden gaan verrichten: het aanbrengen van kabels tbv het nieuw te installeren scheidingsrelais.

Ik heb al bijna 2 jaar een 2e accu voor het kampeergedeelte van de auto, deze gebruikte ik altijd doormiddel van de startkabels.

Ik haalde de kabels vanaf de startaccu los, en koppelde die doormiddel van de startkabels aan de campingaccu. Dit betekende dus wel dat je telkens moest sleutelen als je op de camping kwam. Tijdens het rijden stonden dus alle verbruikers op de startaccu.

Door gebruik te maken van een scheidingsrelais kan ik het hele secundaire circuit installeren zoals ik dat in 1 van de vorige berichten heb beschreven.

Hieronder een kleine schematische tekening van hoe ik dit circuit moet aansluiten:

(bron: Marco & Joyce gebruikt van het forum van http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=3363 )

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

( http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm bron van het artikel en het 2e schema )

Okay even terug naar het scheidingsrelais. Dit relais zorgt ervoor dat de campingaccu tijdens het rijden wordt opgeladen, maar dat de startaccu niet wordt belast op het moment dat je op de camping alle verbruikers aan heb staan.

Om dit te bereiken moeten er een aantal draden op het relais worden aangesloten:


Op het relais zitten de volgende contacten:

30 = spanning vanaf het circuit naar het relais
85 = massa van het relais
86 = schakelspanning om het relais te laten werken
87 = Laad spanning naar de 2e accu, voorzien van een Lamp ( lees stroombegrenzer )

De draden voor de contacten 30 en 86 heb ik nu getrokken en aangesloten aan de kant van waar zij hun signaal krijgen.

Ik heb alles keurig weg gewerkt en met krimpkous een draadboompje gemaakt. Ik vind dit er netjes genoeg uitzien :D

Nu nog de benodigdheden voor het aansluiten van het relais kopen en dan weer verder.

Ik ga het relais in een ABS box inbouwen ( dit zijn kunststof behuizingen die doormiddel van een rubberpeesje waterdicht zijn )

In een motorruimte is dat zeker geen overbodige luxe.
Nu heb ik meteen het volgende te pakken:

Voor het secundaire circuit heb ik ook een massa-schakelaar gekocht. Daarmee kan je in 1x gelijk het hele systeem stroomloos maken.

Ook deze komt in de ABS-box.
Voor het laadcircuit van het scheidingscircuit wordt als beveiliging en spanningsregelaar een Lamp gemonteerd. Deze komt ook meteen in de box.
en ik ga ook kijken of ik er een controle LED in kan monteren, zo heb ik gelijk zicht of het relais aangeschakeld is of niet.

Hierbij ff een foto van de diverse onderdelen die ik hiervoor heb gekocht:


( de behuizing, de grote massa schakelaar, het relais, een Duplo lamp voor stroombegrenzing en een dikke 35mm2 als massa kabel.

Dus in dat geval wordt het meteen een multifuctionele box met allerlei dingen erin.
Verder had ik een draadboompje gemaakt vanaf het dashboard naar de olietemperatuurmeter, de toerenteller en de oliedrukschakelaar.
Deze kabel heb ik iets netter afgewerkt en meteen een massadraad voor de olietemperatuur sensor op de peilstok aangebracht.

Kortom weer een paar klusjes gedaan.

en de tijd gaat snel voorbij. Zaterdag 17 mei de motor, de versnellingsbak en benzine tank in de bus lepelen.

Hopelijk kom ik geen vervelende dingen tegen die ik vergeten ben.......

13-mei-2015

Beste lezers, de informatie op deze pagina is alleen nog ter lering ende vermaak; want sinds begin mei 2015 heb ik na veel problemen gehad te hebben dit systeem vervangen door een Cyrix intelligent accu combiner, en daarmee dit scheidings relais buiten dienst gesteld.
Een en ander valt terug te lezen op:

1. Opnieuwe aanpassingen doen aan het secundaire stroom systeem.

Mocht u nog vragen hebben kunt u mij een email Briebelbus[@]gmail.com sturen of een bericht achterlaten groeten en tot de volgende update
Marcel

Geen opmerkingen: