dinsdag 10 januari 2006

werkzaamheden aan de bus

Toen ik in oktober de diverse motor onderdelen aan het vervangen was, zag ik dat er een roestplekkie zat op het laagste punt van de Olie-vulpot. Daar dit een redelijk vaak voorkomend euvel is, had ik op de site van de VW busclub een artikel gevonden waarin goed omschreven is hoe ik het potje kan verwijderen en een andere erop kan plaatsen. http://http://www.vwbusclub.nl/VW-ARTIKELEN/vw-olielekkage.htm

Van een oud blok van mijn buurman had ik een complete dynamosteun met olievulpot gekregen zodat ik deze bij onze motor kon gebruiken.
Helaas ging het verwijderen niet zo gemakkelijk en de steun bleek compleet anders te zijn dan die bij onze motor gemonteerd zat en zo moesten we dus de ring in het potje losdraaien (zie foto)



In de krappe motorruimte is het ook niet mogelijk te bekijken hoe dat zwarte ding op z’n aluminium voetstuk is bevestigd, dus dat was een uitzoek klusje. Aangezien we het speciale gereedschap niet hadden om het los te maken, maar we wel een losse dynamosteun met olievulpotje en ring, konden we experimenteren met het maken van een stukje gereedschap.



Een oude sloopbeitel hebben we op maat geslepen en met 2 griptangen als "draai/wrik gereedschap" is het uiteindelijk gelukt om de vulpot los te maken en de nieuwe te monteren.


( verwijderen van Dynamo steun voor installatie andere olievulpot )




Tijdens diezelfde dag heb ik ook de olie ververst en het schuimrubber rondom de motor vervangen.

Toen was het tijd om de motor door een garage te laten afstellen, een proef APK keuring te doen en een TO-DO lijst te maken.

Geen opmerkingen: