vrijdag 11 mei 2007

APK aan de bus / werkzaamheden aanhanger

Voor het 60 jaar transporter heb ik mijn bus laten keuren, op dat moment was hij afgekeurd op gaten in de vooras. Eigenlijk is er aan de as zelf geen probleem, maar veroorzaakt roest aan de flenzen aan weerszijden de problemen, als die gelast zijn dan wordt de bus goedgekeurd. Het garage bedrijf zei dat de rest prima in orde is.

Vorige week dinsdag ( 1 mei een echt dag van de arbeid) heb ik samen met mijn schoonvader de vooras van de bus weer gerepareerd. De slechte delen zijn eruit geslepen, nieuwe delen ingelast, dikke laag tectyl erover heen en voila. Voor de eventuele afvoer van water hebben we onder in de flenzen een afwaterings gaatje geboord




Woensdag gelijk een afspraak voor de keuring gemaakt bij mijn vaste garage in Grootebroek en daar trof ik een groen T2B busje en nog een beige 1303 Kever. Mijn Bus bevond zich in goed gezelschap en bracht de keuring tot een goed eind.


Vrijdag kon ik haar weer ophalen met een frisse van de APK.

Zaterdag was ik verder gegaan met de aanhanger. Eerst even een professorische spuitkabine gemaakt met dat hele goedkope plastic zeil van de action ( 0,50ct per stuk)

Daarna heb ik het frame frame zilver gespoten in ongeveer 3 lagen.
Nu moet ik hem licht schuren en weer opnieuw zilverspuiten om de juiste kleur te krijgen.

Tijdens het wachten tussen de spuitbeurten heb ik de knoppen van het oude hout afgehaald en geschuurd, deze heb ik ook zilver gespoten. Het resultaat was mij mooi genoeg.

Morgen ga ik verder met het opknappen van het frame. Dus schuren en zilver spuiten. Als de kleur het gewenste resultaat heeft, dan gaan er nog een paar lagen blanke lak overheen. Het resultaat van mijn spuitwerk valt me niet tegen, ik heb geen druipers gezien :)

We hebben de knoop doorgehakt en een besluit genomen over het lot van de motor van de bus. Ik heb vandaag contact opgenomen met Fa. Hotrod in Doesburg en een nieuwe stripmotor besteld. Helaas vanwege de deadline gaat dat niet voor Budel gebeuren, maar daarna kan ik op mijn gemak het nieuwe blok opbouwen en erin hijsen.

Ik krijg een blok met de volgende specificaties:

Uitgeliterde cilinderinhoud van 1648cc,
geslepen en geharde klepzittingen
Uitgebalanceerde krukas
Uitgebalanceerde drijfstanglagers
Stevigere lagerschalen
Extra verstevigingspennen in het blok
Afgedraaid en uitgebalanceerd vliegwiel en koppelingsplaten
Behandelde cilinderkoppen
Nieuwe spoel voor de luchtstroomklep
Nieuwe uitlaat.
Nieuwe oliekoeler
Extra 1,7L onderbouw carter
Nieuwe bobine (als het goed is ivm leveringsproblemen Bosch bobine)
Krukaspoelie met gradenboog

Van mijn oude motor gebruik ik:
- het plaatwerk
- de koeltunnel met ventilator
- de dynamo
- De carburateur
- de VDO-olietemperatuur peilstok
- de kachelpotten die ik vorig jaar nieuw had gekocht
- De inlaatspruitstukken

Het plaatwerk en de koeltunnel zal ik ook nog opknappen en spuiten of poedercoaten. Ook zal ik de dynamo van nieuwe koolborstels gaan voorzien en zal ik een nieuwe accu monteren.

Als de motor er toch uit is ga ik gelijk met de benzine tank aan de gang want daar moet ook nog een paar dingen aan gebeuren:
- vulslang en ontluchting vervangen
- tankvlotter vervangen
- inspectie aan de binnenkant van de tank, eventueel reinigen en sealen.

Dus de bonus die ik nog mag ontvangen heb ik al uitgegeven.
Maar goed dan kan ik wel 30 jaar probleemloos rijden.

Geen opmerkingen: