vrijdag 18 september 2015

Aanpassing aan de Westfalia Essen aanhanger

Van Westfalia Essen

Hallo beste lezers,

Sinds eind 2006 ben ik in het bezit van een Westfalia Essen aanhanger, en gezien de onderstaande foto was het nodig om deze volledig te restaureren.


Hierover heb ik in de periode tussen 2007 en 2008 veel geschreven hier op het blog. Een aantal van deze posts kunt u vinden via deze eerdere posts op het blog En het eindresultaat is hier te zien:

eind resultaat van de aanhanger
eind resultaat van de aanhanger

De aanhanger gaat iedere vakantie met ons mee en hij bevalt mij uitstekend, omdat ik er spulletjes in kan opbergen die ik niet in de bus nodig heb. De dingen die ik er opberg/vervoer zijn:

- 2 opvouwbare stoelen (type “vecht” van De Waard)
- opvouwbare tafel
- stretcher / zonnebed
- “pressol” gieter om fris water mee te halen
- vuilwater tank
- luifel + stokken
- barbecue + zakje kolen
- stelblokken
- Kratje met daarin nog wat losse rommel zoals haringen, kaarsjes, hamer e.d.
- Wandelschoenen en normale schoenen die niet worden gebruikt
- dag-rugzakken

Wat ik altijd als "lastig" heb ervaren is dat de aanhanger schuin naar beneden staat als hij los gekoppeld staat, met tot gevolg dat de volledige inhoud graag naar voren wil schuiven als je er iets uit haalt.

Van Westfalia Essen

Een oplossing van Westfalia hiervoor is een pootje onder de dissel waarmee de Aanhanger altijd volledig vlak staat. (zie foto)

Van Westfalia Essen


Zo'n pootje is erg handig als je de aanhanger neerzet en ik wilde zoiets ook maken, maar ik had geen idee hoe ik dit moest oplossen. Tijdens een rondje door de kampeerwinkel viel mijn oog op de volgende onderdelen:

Van Westfalia Essen

Een neuswiel wat standaard bij een caravan of grote aanhanger wordt gebruikt. Dit leek mij uitermate geschikt om te gebruiken, alleen zag ik dat de klem met hele dikke bouten aan de dissel bevestigd moet worden. Daarvoor moet je dus grote gaten boren en daar had ik niet zoveel zin in. Tijd om mijn laskunsten voor het eerst aan te wenden.

Eerst heb ik de plaats van de klem bepaald en af getekend, daarna met de lamellenschijf de dissel kaalgemaakt, de klem er aan gelast en vervolgens met Hammerite spray weer afgewerkt.

Hieronder een paar foto's van het eindresultaat:

Van Westfalia Essen
Van Westfalia Essen
Van Westfalia Essen
Van Westfalia Essen

Tijdens onze zomervakantie reis van 2015 hebben we het neuswiel in de praktijk kunnen testen en ik ben zeer tevreden met het resultaat. Nu staat de aanhanger mooi vlak, ook als hij niet achter de bus zit. Klein klusje met maximaal resultaat.

Mocht u nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: