Van 2014-oldtimer belasting |
Hallo allemaal,
Zoals jullie hebben kunnen lezen in een eerdere post (Zie deze link) is per 1 januari 2014 de oldtimer belasting regeling op de schop genomen. Men had het idee dat er door deze bijzondere categorie veel voertuigen op de weg rond reden die het mileu zwaarder belasten dan een moderne auto en daarvoor geen belasting betalen.
Gedeeltelijk ben ik het daar wel mee eens want tot 1 januari 2014 zag je ontzettend veel Mercedes 190D type auto's rondrijden. Ofwel een grote auto waar je het hele jaar in rond kan rijden zonder 1 cent belasting te betalen. Dat ze deze catagorie onder de loep zouden nemen kon niet uitblijven.
Het gevolg van deze regeling is dat er anno 2018 weinig van dit soort auto's meer te zien zijn in het dagelijks verkeer. Het effect wat het heeft op hobbyvoertuigen als de Briebelbus is van een hele andere catagorie. Ik heb alweer 4 jaar (kwarttarief) belasting moeten betalen voor de bus en daar kwam een verplichte winterstalling tot 1 maart bij. Het gevolg is dat we niet meer in januari naar de traditionele beurzen en nieuwjaarsborrels kunnen met ons Busje wat wij erg jammer vinden.
Vandaag is een feestelijke dag, De Briebelbus is vandaag 40 jaar geworden en heeft daarmee opnieuw de belastingvrije status bereikt. Ik ben daarmee natuurlijk erg blij, maar ik ben er nog steeds niet gerust op, want in dit land weet je het maar nooit welke grappen ze nog meer in petto hebben.
Er gaan al geruchten dat er over x aantal jaren niet meer op fossiele brandstof mag worden gereden, en er zijn diverse lobby over niet meer zelf mogen rijden.
1 belangrijk punt: In de huidige Euro95 brandstof wordt ethanol bijgemengd. Ethanol heeft als nare eigenschap dat het rubber aantast. Het probleem waar je dan tegen aanloop is dat de benzine slangen van de motor poreus worden, met alle gevolgen van dien. Denk aan benzine wat door de motor ruimte stroomt over hete onderdelen. BRAND Het advies wat ik krijg is dan ook om nu over te stappen op Super98 benzine en regelmatig alle delen van de motor te controleren die met benzine in aanraking komen. Dus ook menbranen van de carburateur.
In de in Frankrijk verkrijgbare E10 brandstof zit nog veel meer Ethanol, waardoor die brandstof nog veel schadelijker is voor de motor.
Ik wens iedereen een mooi 2018 toe met veel veilige kilometers.
Mocht u nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
Groeten
Marcel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten