Sinds de vorige posting heb ik echt niet stil gezeten, doch door onze vakantie van 25 augustus t/m 10 september heb ik niet de tijd genomen om even een aanvulling op het verhaal te maken.
In Augustus was het 1 weekend prachtig weer, we zijn er die dag op uit getrokken met de bus om lekker te gaan zonnen op het strand. Dus de fietsen achterop het fietsenrack, de koelbox gevuld met allerlei lekkers en de zwemspullen mee in de bus. We wonen redelijk dichtbij de kust dus we hadden allebei veel zin in een ritje.
Dat positieve gevoel konden we niet echt lang volhouden, omdat de motor echt op z'n laatste poten loopt. Bij ongeveer 2500 toeren bokt de motor enorm en zit je niet rustig in de bus, tevens valt de motor uit bij elk stoplicht.
Met dit in mijn achterhoofd besloot ik om de bus tijdens de vakantie maar thuis te laten en met de waterkoker en de tent op vakantie te gaan. Dit vonden we niet echt een pretje omdat de auto tot aan het dak vol geladen was met rotzooi :(
Tijdens de vakantie hebben we niet 1 T2 bus gespot. Enkel op de heenweg bij een parkeerplaats langs de A1 bij Amersfoort het karkas van een Spijlbus op een aanhanger.
We hebben pas op de terugreis naar huis tussen Eindhoven en Doesburg een T2 gespot en nog eentje vanaf Doesburg naar huis...
Voor de vakantie periode had ik contact gehad met Fa Hotrod in Doesburg over het bouwen van onze nieuwe motor. De mannen daar vertelde mij dat ze in Augustus zouden gaan beginnen.
Op de terugweg van onze vakantie hebben we de Hotrod met een bezoekje vereerd, zodat we met eigen ogen konden zien hoe ver ze zijn.
De shop van de Hotrod met leuke dingen voor de deur :D
3e gespotte busje tijdens onze vakantie
De Motor hing aan de motorsteun in de werkplaats en Fred vertelde dat hij er al een paar dingen aan gedaan had en dat hij nu toe was aan het uitliteren van de cilinderkoppen.
Dit zijn de mooiste foto's van onze vakantie :D
Ik krijg zoals je misschien op de foto kan zien een Brazilie carter, wat ze bij Hotrod helemaal opnieuw geslepen hebben en verder afgewerkt.
Verder met de Westfalia Essen aanhanger
Gezien het feit dat beitsen in 1 laag per dag gaat had ik nog steeds tijd over om de ander dingen aan te pakken.
Zo ben ik begonnen met het verwijderen van de wielbakjes uit de schommelbeugels, omdat ze er ook niet echt netjes meer uitzagen en ik ook de schommelbeugels in dezelfde kleur wil spuiten als de rest van de as om er een bijelkaar passend geheel van te maken.
De wielbakjes heb ik met grove korrel en daarna met een fijne korrel geschuurd. En dat zag er al erg prettig uit.
Daarna 2 lagen Hamerite witte verf erop en de ene is weer knap. De andere heb ik nog niet verder af gemaakt doordat er een scheur in zit en ik deze moet repareren en ik weet nog steeds niet hoe.
Tevens is het zo dat er een hoekje aan ontbreekt en ook dat kan ik niet repareren. Als er iemand voor een leuke prijs een vervangend wielbakje heeft, dan graag een email via turbo.d@orange.nl
Ik had in mijn vorige post verteld dat ik problemen had met een vetnippel van een velg. Bij het uit elkaar halen bleek dat 1 geklonken vetnippel niet goed vast meer zat en deze brak er spontaan uit. Omdat we niet voor 1 gat te vangen zijn had ik een vetnippel gescoord bij een lokale aanhanger verhuur bedrijf. Het gaatje in de velg was precies M6, dus met een tapper en een tapkrukje had ik er schroefdraad in getapt. Het nippel bleek helaas een andere maat of een andere draad te zijn en dus dat paste niet.
Omdat we de schroefdraad van het nippel met allerlei experimenten beschadigd hadden moest ik opzoek naar een vervangend exemplaar. En dus ging ik op bezoek bij Kalkhuis aandrijftechnieken in Hoorn.
Deze hadden allerlei vetnippels op voorraad en een M6 exemplaar had ik snel gevonden. Hij paste perfect in mijn getapte gaatje in de velg. :D een hele overwinning en een stapje dichterbij het eind resultaat.
Ik had alle velgen gelijk meegenomen en daar terplaatse hebben ze de lagers in de velgen geperst. Ideaal zo'n ding, de lagers gleden erin als een mes door de boter.
Thuis gekomen met de wielen ben ik verder gegaan met het demonteren van de schommelbeugels van de as. Eerst de as met een paar schroeven stevig vast gezet in de werkbank, daarna de klemring los gehaald en met een rubber hamer de beugels los getikt. Onder de beugels kwam ook weer een dikke laag roest vandaan, dus dat met een staalborstel op de boormachine weer netjes glad gemaakt.
Nu zit ik alleen met een dilemma om dit tegen roest te beschermen.
Kan ik het beter met Hamerite spuiten, of moet ik er een dikke laag vet tussen doen en dit eventueel ieder jaar vervangen?
Het schommelen van de beugels op de as gebeurt door middel van teflon busjes. Deze waren echter zo goed als vergaan en dus ben ik opzoek gegaan naar vervangende. Hiervoor heb ik een gerenommeerd aanhanger bedrijf in Hoorn gevraagd, Rolf de Kam gemeelt en op Internet gespeurt.
De enige die deze naar mijn weten kan leveren is Fa. Wieldraaier ( de importeur van Westfalia ) Ze zijn alleen niet goedkoop. Voor 4 teflonbusjes betaal je zo'n € 60,- Ik vind voor een stukkie teflon deze genoemde prijs eigenlijk veel te hoog. Met € 5,- pst was het naar mijn idee dik betaald. Als iemand een idee heeft waar ik deze vandaan kan halen dan graag een PB ;) ( maar goed uiteindelijk is het wel zo beter duur dan niet te koop )
Dit alles heb ik gedaan voor dat ik op vakantie ging. Sinds de terugkomst ben ik verder gegaan met het hout. Het bleek dat niet alle gaatjes erin zaten, Ik miste de gaten voor de reserve wiel beugel en ik miste de gaten voor de ophanging van de kentekenplaat, dus dat heb ik snel in orde gebracht.
Ook was het tijd geworden voor het lakken van het hout.
na iedere laag beitsen en lakken schuren met korrel 400 om de oneffenheden weg te werken
nog steeds aan het schuren
de rechterzijkant aan lakken met Ruwa jachtlak
De laatste dingen die ik nog moet doen voordat ik kan gaan monteren zijn:
de bodemplaat aan 1 zijde 2 lagen lakken
de linkerzijkant 2 zijdes 2 lagen lakken
De deksel nog helemaal afwerken ( dus hout op maat laten zagen, beide zijden 3 lagen beitsen en 2 lagen lakken )
Het ijzerwerk van de deksel in zilververf spuiten
1 wielbak repareren ( zit een scheur in)
de schommelbeugels hamerite spuiten
de as opnieuw kaalschuren en hamerite spuiten
de trekstang opnieuw kaalschuren en hamerite spuiten
( beide hadden al behoorlijke beschadigingen in het spuitwerk opgelopen )
Weet iemand misschien hoe "slagvast" hamerite is? Ik heb in mijn gespoten ijzerwerk helaas al een aantal beschadigingen zitten voordat alles uberhaupt definitief gemonteerd is.
------------------------------
Dan tenslotte het creatieve gedeelte:
Karin is klaar met het handdoek rekje.
We hebben gekozen voor een licht groene achtergrond, zodat het net lijkt of de busjes op gras staan en zo komen de kleuren van de busjes erg mooi uit.
Direct toen hij klaar was hebben we hem een mooie plek in de keuken gegeven. We zijn beide enorm te spreken over het uiteindelijke resultaat. Ik vind dat ik Karin een compliment mag geven omdat ze alles zelf gedaan heeft zonder mijn hulp..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten