zaterdag 13 oktober 2007

demonteren motor

Vandaag was een belangrijke dag. We hebben de oude motor uit de bus verwijderd.



Dit ging redelijk voorspoedig, afgezien van het feit dat ik nog 15 liter benzine in de tank had zitten en de tank er ook uit moest om straks de vlotters te vervangen. :D



Zoals verwacht zaten er grote scheuren in de rubber aansluiting van de vulpijp. Het verloop aan de kant van de tank leek redelijk intact.

Ook is de startmotor reeds verwijderd. Zoals jullie kunnen zien heeft deze soms geen goed contact gemaakt omdat het contact behoorlijk is ingebrand.





Thuis gekomen ben ik direct begonnen met het afbouwen van de diverse motor onderdelen.





Toen het koelhuis eraf was vond ik de vermoedelijke oorzaak waardoor de motor in puin gedraaid is: Te kort koeling.

De motorvoering was bij aanschaf van de bus voor een groot gedeelte verdwenen en vergaan. Ik heb toen direct een nieuwe gemonteerd.

Wat ik echter niet wist is dat het kwaad toen al geschied was en er stukken van deze voering door de ventilator naar binnen zijn gezogen. Dit kwam tussen de koelsleuven van de cilinders terecht, is lekker gaan smelten. Hierdoor waren de koelsleuven dicht gaan zitten en kreeg het blok veel te weinig koeling.

:(







Toen de motor verwijderd was heb ik de prise-as van de versnellingsbak
gecontroleerd. Helaas zit er een speling in van ruim 2mm en kan je hem op en neer bewegen. Ik heb het gevoel dat dit versnellingsbak revisie betekend.


Tot zover deze update. greetz

Geen opmerkingen: