zaterdag 17 mei 2008

motor inbouwen

Vandaag was een grote en belangrijke dag in het motor verhaal:

Het inbouwen van alle belangrijke dingen als:
1. Benzine tank
2. versnellingsbak
3. Motor zelf.

De dagen van te voren toch wel even lichtelijk in paniek omdat het inbouwen erg definitief is. Ik wist niet of ik alles wel voorbereid had of ik alles op voorraad had en welke volgorde ik bij het monteren moest aanhouden.

Dus heb ik van te voren een lijstje gemaakt met werkzaamheden,
al het benodigde gereedschap in de bus geladen
de onderdelen die later gemonteerd moeten worden ingeladen,
de versnellingsbak vast ingeladen en ervoor gezorgd dat we de motor zo konden pakken.

Zaterdag morgen om 8.30 was mijn schoonvader present met de trailer om de bus op te halen. Nadat we samen de motor in de bus gezet hadden kon de bus opgeladen worden en konden we vertrekken. Dit ging redelijk voorspoedig en zo konden we rond 9.30 beginnen met de bus op de brug te zetten en aan te vangen met de werkzaamheden.

Eerst de benzine tank geplaatst. Thuis ging dat absoluut niet voorspoedig en had ik de verf zwaar beschadigd, nu lag de tank binnen 20 minuten op zijn plaats, het aansluiten van de vulpijp, de draden het plaatsen van de firewall namen iets langer in beslag en zo was het met een uurtje allemaal op z'n plaats.


(hier ligt hij al op z'n vertrouwde plekkie achter de firewall. Ook alle slangen en draden zijn natuurlijk aangesloten. Alleen ik vergat om hier foto's van te maken.

Daarna was het de beurt aan de versnellingsbak. Deze hadden we op een gereedschapswagen gezet, die onder de bus gereden, de bus laten zakken de boutjes erin, draden, schakel mechanisme en massakabel aangesloten. Al met al ook een klusje van ongeveer een uur. De homokineetassen deden we op een later tijdstip zodat we rondom de motor de meeste ruimte hadden.

De volgende klus was het plaatsen van de motor. Hij is natuurlijk redelijk zwaar en de wielen van de gereedschapswagen waren er niet echt op berekend. Het gebeurde dan ook bijna dat het wagentje door zijn wielen zakte. Maar toch konden we op die manier de motor op de juiste positie brengen, de bus laten zakken ( voorzichtig ivm steun van het luchtfilter die enorm in de weg zit )

Toen hij op de juiste hoogte zat ging ook het schuiven op het koppelingshuis heel gemakkelijk. Er kwam nauwelijks brute kracht bij kijken ( die je wel nodig heb als je hem op de krik rij )

Toen de motor op z'n plek zat hebben we de benzine slangen aangesloten, de bedrading, de achterste bak erin gestopt, de voering geplaats.





De laatste klus was het doorvoeren en aansluiten van de gaskabel, de kachelpotbedieningen en de Homokineet assen.





Om 15.30 waren we helemaal klaar, alle schroeven keurig op moment gezet en alle kabels en dingen aangesloten. Wat ik heel positief vind is dat nu de kachelpotbedieningen het ook weer doen.

Deze dag verliep vlekkeloos zonder dat er iets tegenzat.. ( best wel vreemd eigenlijk dat komt nooit voor )

Hierbij nog 1 foto van het uiteindelijke plaatje zoals de motor er nu uitziet op zijn vertrouwde plekkie achter in de bus:


De volgende stap is nu het opstarten van de motor door Hotrod en dat gaat de 28e gebeuren.

Geen opmerkingen: