donderdag 1 mei 2008

werkzaamheden van de dag

Hoera! ik heb een lang weekend voor de boeg, vanaf Koninginnedag, Hemelvaartsdag, een vrije dag en een weekend. Dus veel dagen om te klussen.

Mijn bedoeling is om zoveel mogelijk werkzaamheden af te gaan ronden.

Hemelvaartsdag valt op 1 mei. In Europa is de 1e mei bekend als "de dag van de arbeid" en zo heb ik hem ook benunt:

Ik heb de Gaatjes in de bus geboord en kabel doorgevoerd voor het secundaire stroom circuit.
Wat bedoel ik daarmee:

Alle stroomverbruikers die niets te maken hebben met het normale functioneren van de bus wil ik uit het primaire circuit vandaan hebben, zodat het niet kan gebeuren dat de startaccu leeg getrokken wordt als we ergen stil staan.

Om dit te realiseren heb ik een 2e accu gekocht en ga ik een schakelpaneel maken met relais en een zekeringen kast.

Je kunt hierbij denken aan de volgende dingen:
1. koelbox
2. interieur verlichting
3. waterpompje van de kraan
4. de radio
5. sigaretten aansteker

Een aantal van deze dingen zijn al gecombineerd op 1 kabel die door 1 zekering in de standaard zekeringen kast wordt afgezekerd. Mijn idee is dus om een kabel vanaf het nieuwe bedieningspaneel / zekeringen kast naar het dashboard te trekken, daar een 3e zekeringenkast te monteren om deze dingen van voeding te voorzien.

Om dit alles te realiseren moest er een kabel komen tussen het toekomstige bedieningspaneel en de extra accu in de motorruimte. Aangezien ik nu de benzine tank en de firewall verwijderd heb kan ik dus gemakkelijk gaatjes boren door de schotten en kom ik precies uit op de juiste plaats, boven de linker achterwielbak bij de koelbox. Als je daar het houten paneeltje uitschroef heb je een behoorlijke ruimte die nog onbenut is. Ik wil dit nu efficient gaan benutten, maar zover ben ik nog niet hoor...

Okay, weer ff terug naar de kabel. Ik begon met een boortje 4, toen groter gemaakt met 8,10 en als laatste 13. Alleen voor mijn kabel ( 35mm2 dus een hele dikke pook)





was dit nog niet voldoende en moest ik het gat verder uitvijlen. Nadat dit gedaan was de doorvoerrubbers ingesmeert met vet en op hun plekkie gestoken.






Ook de acculader kabel heb ik op deze manier doorgevoerd. De acculader ligt nu binnen in de bus vlak bij de koelbox. Ik dacht een prima plaats.





Toen de kabels doorgevoerd waren probeerde ik om de benzine tank terug te plaatsen. Dit ging minder gemakkelijk dan ik dacht en daarbij beschadigde ik de lak van de tank en van de ruimte opnieuw. Dus... de boel opzij gelegd, opnieuw gespoten en .... een andere keer opnieuw proberen....

Ook moest de ring die de vulslang op z'n plek houd en waar de tankdop invalt nog even worden opgeknapt..







Vervolgens vond ik het welletjes en heb ik de werkzaamheden neergelegd, in mijn ogen een mogelijke vorm van Murphy's law.

( zie de volgende link voor de verklaring http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy )

De eerste wet van Murphy stelt dat als er bij een experiment iets fout kán gaan, het ook daadwerkelijk fout gaat.
De tweede wet van Murphy stelt dat de fout altijd op het meest onaangename moment gebeurt.

Alleen als ik het artikel lees dan gebruik ook ik deze term fout. Het lijkt meer op de wet van bedrog:

De Wet van Bedrog luidt "Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis - op het slechtst denkbare moment".

Een paar voorbeelden
1. als je iets zoekt, of je zit ff te prutsen moet je geheid naar de WC. Blijf je doorprutsen, krijg je het echt niet voorelkaar. Stop je, ga je naar de WC en daarna verder lukt het binnen enkele tellen.
2. Als je zit te prutsen en het zit tegen ( een boortje breekt of iets dergelijks ) dan kan je het werk beter neerleggen en een ander moment er mee verder gaan. Dan lukt het in 1x.
3. Als je laat 's-avonds bezig bent en je moet nog een klein klusje afmaken. Dan kan je er op wachten dat je het kapot maak. ( als je het werk neerleg en de volgende dag verder ga dan lukt het binnen korte tijd )

Ik probeer altijd een mogelijk Murphy's stelling te voorkomen, vandaar dat ik de benzine tank opzij heb gelegd om een andere keer verder te gaan. :)

Geen opmerkingen: