maandag 23 april 2012

Klein klussie aan de bus

Motivatie; dat is waar alles om draait, ben je niet gemotiveerd, komt er niets uit je handen.

Denk dat dit mijn toestand wel goed omschrijft. In mei 2010 had ik 2 stuks 27mc bakkies gekocht, en in die periode heb ik er ook lol mee gehad; maar het bleek dat er bij mijn bus exemplaar nog steeds een probleem in zat, ondanks dat ik er toen al naar had gekeken.

Het probleem was dat af en toe als ik de microfoon inkneep de zender wel overschakelde van ontvangen naar zenden, maar aan de andere kant van de lijn hoorde men niets.

Met de "klop methode" kwam ik er achter dat dit kon duiden op 2 dingen: een kapot IC of alsnog een soldering die geen goed contact maakte.



Met die problemen verdween mijn bakkie in de winter van 2010 op 2011 in de berging. En ik kon me er telkens niet toe zetten om er naar te kijken; ik wist ook niet waar ik moest zoeken.

Tot vandaag; ik had het plan opgevat om er rustig voor te gaan zitten en alle pootjes op de print plaat na te solderen. Dus zo gezegd zo gedaan; in ongeveer een uur heb ik de halve print: (inclusief de pootjes van het ic waar ik met de achterkant van mijn schroevendraaier op tikte) doorgesoldeerd. Toen ik de antenne en de voeding er op aansloot en weer begon te kloppen bleef mijn audio ( modulatie) gewoon aanwezig; dus probleem opgelost.

Bakkie terug gehangen in de bus; antenne afgeregeld en voor elkaar. Bakkie doet het weer prima

Nu kan ik weer verder gaan met het testen van mijn zendbereik. Ik moet ook eens kijken voor een ontstekings ontstoring; want tijdens het rijden hoor je alles gieren over de speaker van me bakkie.

Breakie, breakie; de Briebelbus is weer standby.


(bakkie op z'n plekkie)

Zit wel te denken, dit is een redelijk moderne; moet ik deze inwisselen voor een jaren 70 exemplaar???

Groeten en tot een volgende update

Geen opmerkingen: