maandag 9 juli 2012

Briebelbus en de APK deel2

Zo,toch weer wat tijd overheen gegaan. Ik heb niet stil gezeten, dus tijd voor een update; ik was gebleven bij de APK perikelen van onze briebelbus.

Van Schokbrekers-APK 2012

Van Schokbrekers-APK 2012

De schokbrekers zijn vervangen en de banden geplaatst; dus alles is gereed voor een frisse APK. En jahoor verder geen problemen meer gehad en de Briebelbus mag weer 2 jaartjes sturen.

Van Schokbrekers-APK 2012

Om er voor te zorgen dat mijn nieuwe Hankook banden niet weer scheef slijten; heb ik een afspraak gemaakt bij Gruba in Grootebroek om de bus te laten uitlijnen. Wat wel weer humor is; de Briebelbus is al te oud voor de gegevens in zijn database; dus hij heeft niet de juiste gegevens in de computer staan om de bus correct af te stellen.

Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen; ik heb een prachtige Bentley manual en een mega vraagbaak ( Internet ) tot mijn beschikking. Ik geloof dat ik binnen 5 minuten de juiste gegevens van Internet had gevonden en dit even gecontroleerd met dat wat in de Bentley manual staat.
Van wvw.vwbussie.nl


Ik had voordat ik erheen ging al de diverse onderdelen gangbaar gemaakt zodat zij dit konden afstellen.

Van Schokbrekers-APK 2012

De spoorstang

Van Schokbrekers-APK 2012

De wielophanging.

Dus alles in gereedheid gebracht om de boel weer correct af te stellen. (tenminste; dat dacht ik )

Van Schokbrekers-APK 2012


Van Schokbrekers-APK 2012


Helaas. Het bedrijf waar ik de bus heen gebracht bleek minder verstand van oude techniek te hebben dat ik hoopte.

De sporing dat lukte wel....

Van Schokbrekers-APK 2012


....maar volgens de monteur was de wielvlucht niet af te stellen. Dat was ik toch niet helemaal met hem eens; mijn Bentley manual spreekt over het verdraaien van een conische ring in de draagarm waardoor de wielstanden veranderen.

Tja die zat nog steeds vast, en dat wisten/konden/durfden ze niet los te maken om het weer gangbaar te krijgen. Dus eind van het liedje, nog niet alles is afgesteld, ik kan weer aan het werk en mag opnieuw heen als ik het wel los ( geramd ) heb.

Van Schokbrekers-APK 2012


En zo staan er weer een aantal dingen op de lijst om te gaan doen:
- de remmen die zijn nog niet naar me zin; dus de achter remmen moeten open; de stelschroeven rechts achter vervangen worden; de boel doorgesmeerd en gecontroleerd worden.
- De boel gangbaar maken voor uitlijnen van de bus
- Daarnaast kwam ik een beetje roest tegen:

Van Schokbrekers-APK 2012

Dus dit moet ook snel weer verholpen worden voordat het niet meer te redden valt.
Aan dit soort dingen kan je zien dat het toch een oude bus is en dat hij van buiten staan niet beter wordt.

Ik blijf het interessant vinden en dus ga ik binnenkort maar eens heftig nadenken hoe ik die dingen kan doen.

Tot de volgende update.

gr
Marcel

Geen opmerkingen: