woensdag 13 juni 2012

Briebelbus en de APK

In een van de eerdere postings vertelde ik dat het alweer 2 jaar geleden is dat de Briebelbus examen moest doen.

En omdat je je op een examen moet voorbereiden had ik het Briebelbusje een proef examen laten afleggen bij mijn vrienden van de VCT-2.( zie Klusmeeting Hillegom )

Zoals ik daar verteld had moeten de voorbanden worden vervangen; de bus opnieuw uitgelijnd en de rechterachter rem gangbaar gemaakt worden. Voor deze klussen heb ik helaas niet het juiste gereedschap, dus een afspraak met de garage gemaakt zodat ze dit kunnen verzorgen en meteen de APK kunnen regelen.

5 juni was het dan zover; de Briebelbus bij de garage gebracht; haar beetje moed en vertrouwen ingesproken en vervolgens in de goede handen van de garagemensen achtergelaten.

Eind van de middag had ik even gebeld. Het grappige hiervan was dat de remwerking voor de keuring nog voldoende is; de roest geen probleem is en dat de Briebelbus op de voorbanden na goedgekeurd kon worden. Echter mij werd aangeraden nieuwe schokbrekers achter te monteren. Omdat dit een klus is die ik zelf moet kunnen is de Briebelbus weer meegegeven. Met de mededeling "Succes en we zien je wel weer"

Tja; daar zit je dan; bus niet gekeurd, geen nieuwe banden en ook nog eens slechte achterschokbrekers.

Toen ik ooit de bus kocht had ik mij voorgenomen om Koni schokbrekers te monteren mocht de tijd er rijp voor zijn. Dat is dus nu; maar ja nu laat het budget het niet toe. Een afweging dus. Omdat ik van mening ben dat als ik iets doe het ook meteen goed moet doen heb ik toch mijn zinnen gezet op die rode Koni's.

Van Schokbrekers-achter

Toevallig was er op het VCT-2 forum ook een discussie gaande over deze schokbrekers; maar dan meer over de leverancier wie ze tegen de gunstigste prijs kon leveren.( zie discussie VCT-2)

De aangewezen leverancier is de Palmboom ofwel Paruzzi daarnaast waren er nog een aantal bedrijven die de schokbrekers goedkoper konden leveren. Waarbij wij als club dachten een mooie extra korting te kunnen regelen dmv groupbuy ( lees met meerdere mensen inkopen= goedkoper ).

Toen ik reageerde dat ik de schokbrekers ook wilde hebben op korte termijn, kreeg ik een bericht van een medeforum lid; die de schokbrekers tegen een zeer interessante prijs kon leveren. Deze prijs was aanzienlijk lager dan de prijs bij Paruzzi op de site. En zo heb ik ze die week nog besteld.

Maar het verhaal is nog niet afgelopen; de banden moeten ook nog geregeld worden. 1 van de dingen die ik heel belangrijk vind is het bandengeluid. Mijn ervaring is dat wanneer ik lange tijd achter het stuur van mijn bussie zit (bijv op vakantie ) dat ik helemaal "daas" wordt van het geruis om mijn hoofd. En om nou altijd met mijn Bose QC-2 Noice canselling headset op te zitten in de bus lijkt me ook beetje teveel van het goede.


Opzoek naar goede banden. Bij mijn garage kon ik een set banden krijgen in de juiste maat voor € 92,- pst. Maar goed wat zijn de specificaties daarvan?
Ik had al met Serge gesproken toen wij in Maarssen waren. Hij heeft goede ervaring met Continental Vanco banden onder zijn bus. Dus prijs opgevraagd: € 111,- pst.. SLIK

Ook hier bood het VCT-2 forum een oplossing. Diverse forum leden rijden rond op Hankook banden en van hun hoor ik redelijk positieve geluiden. ( ben ik de enige die last heeft van geruis; of maakt de rest van de Briebelbus veel herrie??? ) Een prijs voor deze banden € 98,- incl. BTW en montage.

Omdat ik niet meteen op de geluiden van een ander wil afgaan wilde ik het zelf ook eens ervaren/ horen. Dus ben ik naar een mede forum lid gegaan die in de buurt woont. Daar gezellig koffie gedronken en een rondje gereden met hun bus. En ook ik ben op dit korte stukje gematigd gunstig gestemd. En mede door de gunstige prijs zijn de banden besteld.

Ondertussen zijn de schokbrekers binnen gekomen.De manual spreekt over het loshalen van een bout onder in de demper en de draagarm en over een bout en moer in het chassis. Nu bleek dat ik de moer in het chassis niet te kunnen bereiken met de sleutel. Anyway ik dwaal af.. diverse mede forumleden spraken van het vervangen van de schokbrekers in een uurtje tijd. Omdat ik zelf al weet dat ik dit nooit haal ( bij de Briebelbus zit alles muurvast ) had direct bij ophalen na de APK de boutjes in de WD-40 gezet; zodat ze vast beetje konden losweken.

Dus toen ik maandag de schokbrekers binnenkreeg ben ik vol goede moed begonnen. De eerste moer begon meteen goed.. Daar draaide ik binnen de kortste keren de 6-kant af en was hij rond. Dus maar even verder gegaan met 1 van de andere schroeven. De bovenste schroef kwam wonderbaarlijk snel beweging in en die kon ik dus zonder al te veel verdere problemen eruit draaien.

Aan de andere kant ging de onderste bout het moertje zonder probleem eraf en de bovenste bout draaide er met weinig problemen uit. Ik begon voorzichtig te hopen;

In de rondgedraaide moer de straaljager gezet en hoppa eraf. Meteen liet de schokbreker los.

Van Schokbrekers-achter
( links achter )
Van Schokbrekers-achter
Oud VS nieuw

Zou het dan toch zomaar binnen 2 uurtjes gefixt kunnen zijn:
Niet te vroeg juichen; Omdat ik de onderste bout had doorgeslepen leek het mij verstandig "eventjes" nieuwe boutjes mee te nemen. ik naar mijn vaste Flaps; Cartall Grootebroek. ( het was inmiddels 17:20 en die gaan 17:30 dicht ) antwoord " nee, wij verkopen geen bouten en moertjes; moet je ff naar Enkhuizen rijden naar Govers"

En daar begon de ellende; Govers, die was dicht. En de bouwmarkt had enkel bouten in een te zwakke sterkte. ( Bus had 8.8 bouten en de bouwmarkt ging tot 4.8 en dat komt de veiligheid niet ten goed; ze zitten eronder en je vergeet daarna dat het de verkeerde treksterkte is. Het motto is:
Van Schokbrekers-achter
safety first )

Dus je moet opzoek naar de juiste bouten in de juiste sterkte; MAW morgen als de winkels weer open zijn snel erheen en de juiste bouten halen.
en zo ging ik weer naar huis om de rest los te halen. Hoezo verder gaan met loshalen: Geen overdekte klusplek en ja hoor regen.. Met bakken kwam het naar beneden :(

Van Schokbrekers-achter

Van Schokbrekers-achter
2 foto's genomen van binnen; het is zo wazig door de regen.

Maar goed; 1 kant was er onder vandaan; de andere kant zat alleen de onderste bout er nog in. Maar met een hamer moet je die er wel uit kunnen rammen.

De volgende ochtend snel naar Govers gereden. Nee sorrie moerbouten in die treksterkte hebben we niet; probeer de Bomij eens. Ik naar de Bomij; zelfde verhaal. Probeer nog eens een andere winkel.

Nou de 3e winkel had het wel; maar dat duurde lang en ging moeilijk. Uiteindelijk ging ik naar huis met 2 bouten en 2 lockmoeren en 4 ringen. Bij de Karwei had ik nog snel een zwaardere hamer gehaald en een nieuwe slijpschijf voor de straaljager.

Met deze nieuwe gereedschappen snel verder gegaan. Maar die bout in de rechter onderkant bleef muur en muur vast zitten.

Ik heb wel eens gehoord dat je met het gewicht van de auto sommige bouten ook los kan krijgen. Dus ik mijn ringsleutel erop gezet; vast gezet met een sjorband zodat ie niet van z'n plekkie ging; daarna de krik onder de bus en deze laten zakken.

Van Schokbrekers-achter

Van Schokbrekers-achter

Nog helemaal niets. Hij bleef vast zitten. Dus nog meer WD 40. Nog geprobeert de bout warm te stoken met de hobbybrander. Geen effect.

Ff de zinnen verzetten en de linker schokbreker monteren. Het volgende; de nieuwe bout die ik gehaald had was...... te kort. Dus kon ik weer opweg. Dat laatste adres werd ik niet gelukkig van dus verder nadenken. Voor de aanhanger had ik al eens wat geregeld via Kalkhuis aandrijf technieken in Hoorn. Dit bedrijf heeft een enorm groot magazijn met spullen; en gereedschappen. Ik er naar toe; jahoor ze hadden de juiste maat bouten gewoon liggen. Geen probleem.

Nog even ter info; de bouten zijn zogenaamde moerbouten in de maat M12x100 met Metrisch fijndraad. En die konden ze niet leveren. voor de onderkant geen probleem; daar moest toch een nieuwe moer op, maar de bovenste zit in het chassis gebout; dus die moest de juiste draad hebben.

Daarop besloot ik voor de bovenste bouten de oude te hergebruiken.Met deze gegevens kon ik bij thuiskomst eindelijk de linker schokbreker op z'n plaats monteren. Uiteraard had ik van de oude bovenste bouten het schroefdraad nog even opgepoetst met de staalborstel in de boormachine.

Bij Kalkhuis had ik meteen een langere/dikkere pendrijver meegenomen zodat ik nog meer kracht kon geven op die bout. Ook nog een andere kruipolie mee; WD-40 is niet de allerbeste schijnt. Dus nu een bus spul mee van € 10,- En nog.. liet het kreng niet los.

Van Schokbrekers-achter


Als laatste had ik de schokbreker doorgeslepen zodat ik meer ruimte had rondom het bevestigingspunt op de as.

Van Schokbrekers-achter

Hoe ik ook ramde van alle kanten; geen beweging in die schroef. Als laatste maar eens raad gevraagd bij de garage. "kom maar ff langs" zeiden ze

Wielen er weer opgezet en de bus laten zakken. Aan de linkerkant zat de nieuwe schokbreker; rechts zat het wiel dus enkel op de torsie. en ja hij zakte helemaal tot op de bumpstop. Gelukkig zit de garage niet al te ver weg en zo ben ik heel zachtjes naar ze toe gereden. Bij de garage zetten de heren even de luchttol er op. Prot/prot/prot/ratel ratel ratel. En jahoor hij was eruit. Kwestie van 2 minuten.

Ik weer heel voorzichtig terug naar huis (nog steeds op de bumpstop)
Thuis de rechter schokbreker eronder gezet.

Hierbij nog even een handigheidje gebruikt. Eerst heb ik de schokbreker zoals de manual voorschrijft eerst in de onderst gemonteerd. Ik had hem echter niet al te vast gedraait. Toen de schokbreker uitgeschoven en naar het bovenste gat gebracht.
Hier kwam ik iets te kort. Dus heb ik de krik onder de as gezet en deze opgekrikt tot het gat van de schokbreker en van het chassis keurig in lijn waren.

Van Schokbrekers-achter

Toen de boutjes erin gezet en volgens voorschrift op 60Nm aangetrokken. ow ja, ff een tip vet de boutjes in met kopervet bij terug monteren zodat je deze de volgende keer wel gemakkelijk los kan draaien.

En eindelijk na een dag van etteren zitten de Koni's eindelijk onder de Briebelbus.
Van Schokbrekers-achter

Ik ben heel benieuwd naar het weg gedrag van de bus; maar dat zal ik op een later moment goed uit testen. Als de nieuwe Hankook banden onder de bus liggen en de APk er overheen gegaan is.

Ow ja de achterrem; daar hoefde volgens de keurmeester nog niets aan te gebeuren; voor APK was de werking nog goed genoeg.

Nou ja, dan gaan we daar later maar weer mee aan de slag.

groeten Marcel

Geen opmerkingen: