zondag 26 mei 2013

Sterretje in het voorraam

Tijdens 1 van de ritten die ik vorig jaar gemaakt had schrok ik me eigen een ongeluk van een steentje tegen het voorraam. Man, wat een geluid. Gelukkig viel de schade mee; een klein sterretje midden in het raam. Blijven rijden met een beschadigd raam is een risico; Er hoeft maar weinig te gebeuren of het sterretje scheurt verder en dan ben je verder van huis.

De oplossing is om deze door een deskundige partij te laten repareren. Echter de Carglass zit niet echt dichtbij. Ik moet er zo'n 50km voor rijden en dat kost best wat brandstof en tijd. Dat is nou net de rede waarom ik het tot op heden nog niet had laten repareren.

Zoals gewoonlijk was ik weer eens aan het lezen op het VCT-2 forum, waar iemand anders ook zijn raam kapot had. Echter bij hem was 1 steentje genoeg om het raam in duizenden stukjes te laten kapot springen.



Hoe kan het nou dat er bij mij enkel een sterretje in het raam zat terwijl hier het voorraam aan duizend stukken spat? bij 1 van de vorige eigenaren heeft de Briebelbus een aanrijding gehad, waardoor de voorkant kapot was gegaan. En bij de reparatie daarvan is er een ander voorraam geplaatst; van het moderne type, ofwel een gelaagde ruit. Hier ben ik heel blij mee, omdat je daarmee gevaarlijke situaties kunt vermijden. Zoals op de vorige foto's te zien is. je ziet meteen niets meer!!!!

Dit alles deed mij besluiten om ook de voorruit te laten repareren. Zo maakte ik via de site een afspraak bij de nieuwe vestiging van Carglass in Hoorn. Dit is voor mij zeer goed bereikbaar en veel dichterbij dan voorheen. Bij aankomst stonden de heren al te wachten en ze gingen meteen aan de slag.

Dat wil zeggen.... Er werd een malletje op de ster gelegd om te bepalen of deze nog te repareren was. Hij gaf aan dat de ster eigenlijk te groot was voor een gedegen reparatie en dat hij het advies gaf om te ruit te vervangen. OEI!!! Daar had ik geen rekening mee gehouden; want niet alleen gaat het dan in de papieren lopen, maar het raam van de Briebelbus valt niet goed te vervangen om dat de raamsponning door roest al ver aangetast is en het raamrubber niet opnieuw te gebruiken valt. Dus door de aangetaste raamsponning zou bij het plaatsten van een nieuwe ruit ook de kans bestaan op breuk van de ruit, dus was de keuze aan mij. Omdat ik de hele voorkant wil gaan restaureren; voorfront vervangen; raamsponning herstellen en nieuwe rubbers met chroombies plaatsen, leek het mij niet verstandig om er nu vast een nieuwe ruit in de laten leggen.

Hij wist mij wel gerust te stellen, want reparatie van de ruit zo nog wel kunnen (hoewel je de ster wel zou kunnen blijven zien) Op die manier zou de ruit wel weer zijn volledig sterkte terug krijgen. Dit was voor mij het belangrijkste. En dus.. Briebelbus naar binnen en aan de slag.

Van 2013 Carglass


Eerst werd met een prikker het inslagpunt vergroot zodat hij de reparatie hars er in kon laten lopen.

Van 2013 Carglass

De hars wordt er met een spuitje in en opgelegd. Vervolgens gaat er een vacuumpomp op om de boel er in te laten trekken.

Van 2013 Carglass
Van 2013 Carglass
Van 2013 Carglass
Vervolgens wordt het vacuum opgeheven en omgezet in een overdruk. Dat is redelijk kritisch, want op dat moment komt er meer spanning op de breuk te staan en bestaat de kans op verder scheuren. Gelukkig ging dit allemaal goed. Toen de hars goed er in zat, ging hij aan de binnenkant wrijven om de hars nog beter te verdelen door de barst.

Van 2013 Carglass
Je kan in het middden van het plaatje de contouren van de breuk nog zien.

Toen alle hars goed verdeeld was ging er een UV lamp op om het te laten uitharden.

Van 2013 Carglass
Van 2013 Carglass


Ondertussen werden alle ramen van de bus nog even netjes schoongemaakt. De service van Carglass echt top.

En zo kan ik weer veilig rijden met de Briebelbus. De ster is nog te zien, maar ik heb er geen last van; hij zit niet midden in mijn blikveld.
PArty-on glaszetters ;)

Tot de volgende update
groeten Marcel.

1 opmerking:

Ruben zei

Oef, daar zou ik van schrikken. Een sterretje in een ruit van mijn mooie busje! Lijkt me een slimme beslissing om het te laten repareren, better safe than sorry. Zo zie je toch wel dat moderne materialen een stuk meer solide zijn dan vroeger.