maandag 30 september 2013

Briebelbus en de Ruitenwissers deel2

We zijn weer terug van vakantie. en wat een gave vakantie hebben we gehad zeg. Super goed weer en een schitterende omgeving in Luxemburg. Ik denk dat we echt geluk hebben gehad met het weer, want alleen de eerste dag en halverwege de eerste week hadden we regen/grijs en koud. Voor de rest gewoon ZOMER.

En op het moment dat we de terugreis begonnen, begon de regen ook te vallen. In eerste instantie niets aan de hand, de interval op de ruitenwissers zorgden er voor dat we prima zicht hadden.

Op 100mtr van de grens met Belgie besloten we nog even een keer goedkoop de tank vol te gooien en nog rookwaren in te slaan; Wat dat betreft is Luxemburg een paradijs. €1,36 voor een liter benzine is een zeer aangename prijs.

Enfin, ik start de motor en op dat moment slaat de zekering van de ruitenwissers door. Dus nieuwe erin geprikt en weer gaan.

Helaas bleef het daar niet bij; in Belgie bleven de ruitenwissers moeilijk doen, ze wilden niet meer goed uit gaan en ze vielen niet te bedienen. ik was bang dat de schakelaar van de intervalrelais contact bleef maken en dus voor problemen zorgde. Tijdens de 2e stop in zuid Limburg bleken de ruitenwissers compleet dood. en waren we genoodzaakt om met een touwen constructie verder te rijden.

Van ruitenwissers

Van ruitenwissers

Van ruitenwissers

Dit was nog eens echt "handmatige" ruitenwissen. Karin had het er maar druk mee. Want we hebben vanuit Zuid Limburg tot aan 's-Hertogenbosch zo moeten rijden.

Thuis aangekomen heb ik het ruitenwisser systeem uit de bus verwijderd. (moest er het complete dashboard voor slopen) om te kijken wat het probleem was.

Van ruitenwissers

Van ruitenwissers

Probleem gevonden: In de ruitenwisser motor zit een tandwiel met een as die door een wormwiel wordt aangedreven. De as transporteert dan de beweging door aan het stangenstelsel die heen-en-weer gaan en zo de wis/was actie uitvoeren.
Van ruitenwissers

Tja wat doe je dan? Ik was al even gaan informeren bij Max en bij mijn broer en we waren tesamen tot de conclusie gekomen dat het lijmen van de as in het tandwiel zeer waarschijnlijk geen oplossing zou bieden. Toch proberen..

Van ruitenwissers
Tandwiel met de ultrasoon in wasbenzine proberen te reinigen

Van ruitenwissers
"metaal"lijm aanmaken; as erin slaan en laten drogen.

Van ruitenwissers
Buisje van gelijke dikte en een slangklem om de boel stevig vast te zetten tot de lijm is uitgehard. Na 2 dagen was het naar mijn idee droog en dus. Boel terug monteren; motor weer op het stangenstelsel zetten en testen.

Van ruitenwissers
bedieningshendel ook gedemonteerd en alles op het buro aangesloten met de 12V voeding. Eerste tests met enkel de motor en de hendels ging prima. En bij het vastdraaien van het stangenstelsel aan de as draaide ik meteen de as weer los uit het tandwiel. Mislukt dus.

Van ruitenwissers
Zoals je kan zien zit er in de kraag ook allemaal scheuren, komt natuurlijk ook doordat het materiaal al 35 jaar oud is. Ook de 2e poging met plastic 2 componenten lijm werkte niet. Die ging ook weer los.

Nou had ik nog een ruitenwisser motor liggen van een T3. Had ik gekocht voor het testen van de interval perikelen van vorig jaar. Niet gebruikt verder en lag klaar voor de verkoop.

Van ruitenwissers
Op het eerste gezicht zijn de beide motoren gelijk, dus.... Tandwiel overzetten en klaar.
Van ruitenwissers
Helaas lukte ook dat niet; de contactslepers zitten op een andere plaats en het tandwiel is dikker.

Dan maar de T3 motor compleet monteren in de T2; alleen daar stond ik voor een andere uitdaging; de T2 motor heeft een bevestigingspunt op de achter deksel zitten waarmee de motor vast zit in de bus en de aansluit connector is anders. Helaas kan die connector erniet af, want daar aan vast zitten de contactslepers die op het tandwiel zorgen voor de rust positie. En dus... aanpassen die boel:

Van ruitenwissers
Achterplaat van de T2 motor opgeofferd en een patroon ingezaagd zodat deze langs de connector van de T3 motor past.

Van ruitenwissers
De T2 achterplaat erbij geschroefd; de rode en groene draad rechtstreeks naar de motor gesoldeerd; de massa contactsleper was makkelijk; gewoon onder een schroefje. Toen zat ik nog met de blauwe en de witte. Wat bleek; de draad voor de blauwe heeft hetzelfde contact nummer op zowel de T2 als de T3 motor.

Van ruitenwissers
Nou ja, lang verhaal kort. Alles aangesloten en weer klaar voor testen op het buro.

Van ruitenwissers
Rust positie ingesteld zoals in de T2 manual is beschreven.

Terug naar de bus met het spul.

Van ruitenwissers
Zoals te zien is geen verschil met een originele T2 motor; alleen die rust positie:

Bij het activeren van de ruitenwissers zag ik dat de armen eerst "naar beneden" gingen inplaats van omhoog. Dus de rustpositie stond dus zo dat de ruitenwissers rechtop op het raam stonden. Dit opgelost door de rustpositie 180 graden te draaien. Nu gaan de armen meteen omhoog en komen keurig terug naar beneden in de rustpositie. Conclusie: missie geslaagd en probleem opgelost. De electronica van de interval werkte nog naar behoren.

Er was nog iets waar ik niet tevreden over was. Bij het installeren van het interval relais heb ik ook een electrisch pompje geplaatst voor het bedienen van de ruitensproeier.

Van ruitenwissers
Dit is hem. Zoals je ziet zit het pompje aan de zijkant van de tank. Dit heeft tot gevolg dat zodra het niveau van de vloeistof beneden de helft komt de ruitensproeier niets meer doet en lucht aanzuigt. WAT EEN STOM ONTWERP! Ik zou zelf de pomp op een laag punt zetten. Zo gezegd zo gedaan.

Het originele gat dicht gemaakt met een plaatje plastic en 2 componentenlijm en vervolgens op de onderkant van de tank een nieuw gat van 20mm geboort met een vlinderboor.

Van ruitenwissers

Nu zit de pomp op het laagste punt van de tank en zal hij hem dus helemaal leeg kunnen slurpen.

Van ruitenwissers


Een ander nadeel bij de originele plaats van de pomp is dat het sproeierslangetje altijd leeg liep zodra het pompje geen druk meer levert. Met als gevolg dat het een aantal seconden duurde voordat hij eindelijk wat op het raam sproeide en je dus bij een vies maar droog raam krassen op maak. Met het verplaatsen van het pompje blijft er nu ook wat water staan in de slang, waardoor hij nu veel sneller vloeistof spuit. Kortom, ook daar ben ik tevreden over.

Al met al een uitdagende klus die toch wel even geduurd heeft, maar het resultaat is prima.

Tot de volgende update.

groeten Marcel

Geen opmerkingen: