zaterdag 24 mei 2014

Volkswagen T2 Dyno Rollenbank Testdag

Hallo lezers,

Hierbij weer een nieuwe update van mijn blog, dit keer is het er 1 van technische aard.
De Vrienden Club T2 heeft al een aantal zeer interessante technische dagen georganiseerd over de afgelopen jaren, en zo stond er voor 24 mei 2014 een Dyno Rollenbank Testdag op het programma. Wat is dat dan een Dyno/testbank run? Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.

In de specificaties van een auto of ieder ander motor voertuig staat hoeveel vermogen de motor kan leveren en bij welk toerental hij dat maximale vermogen tot zijn beschikking heeft. De Volkswagen type 1, 1600CC luchtgekoelde motor levert volgens de fabrieksspecificaties 37KW (of wel 50,3 PK) bij 4000RPM. Het maximale koppel (ofwel trekkracht) ligt op 108Nm bij 2800RPM.
(Bron Gebruiksaanwijzing VW-Bedrijfswagen augustus 1977)

De mensen die mijn blog volgen weten waarschijnlijk al dat na het eerste seizoen ( najaar 2006) de motor van de bus het begeven heeft door een gebrek aan koeling. Ik ben van mening dat het een optelsom van diverse factoren is geworden, zoals
- Ouderdom
- Mogelijk niet de voorgeschreven onderhouds intervallen aangehouden
- onkunde van mijzelf.

Dus na dit eerste seizoen moest ik versneld opzoek naar een nieuwe motor. Welke keuzes ik gemaakt heb kan je terug lezen op de volgende pagina's van mijn blog:

1. motor schade

2. Nieuwe motor en bijbehorende werkzaamheden

3. inbouwen nieuwe motor, opstarten enz.

Omdat mijn blok tijdens de bouw aan alle kanten is nabewerkt, op elkaar is afgestemd en uitgewogen ben ik altijd heel benieuwd geweest naar hoeveel vermogen mijn blok levert. Deze Testdag van de VCT2 was dan voor mij ook de ideale gelegenheid om de bus eens aan de tand te voelen.

Voorwaarden die aan deze testdag gesteld waren zijn: geen tijd voor uitgebreid afstellen en sleutelen aan de motoren. De motor moet in technisch goede staat zijn en om het maximale te uit de run te kunnen halen spreekt het voorzich dat ook het standaard onderhoud als kleppenstellen/olieverversen/ontstekingstijdstip controleren reeds gedaan zijn.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag

Zaterdagochtend vertrok ik vol verwachting naar Doesburg en na een plezierige rit van 1 1/2 uur in mijn Briebelbus was ik ter plaatse. De eerste bussen waren al geweest, want de panel van Mireille stond al op het punt om van de rollenbank af te gaan op het moment dat ik kwam. Na haar was Wouth met zijn T3 Diesel Melkpak aan de beurt. HR engineering had er voor gezorgt dat de testruimte netjes gesopt was, maar na de testrun van Wouth konden ze dat weer opnieuw doen.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Als 4e was de Briebelbus aan de beurt en nadat ze haar stevig vast gesjord hadden konden ze aan de run gaan beginnen. Eerst werd de motor op temperatuur gebracht door haar een aantal minuten te laten rollen met zo'n 3000 rpm.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Van 2014-05-24 Dyno-testdag

Vervolgens werd de run gedaan. Daarvoor werd de bus in de 4e versnelling gezet en werd er vanaf zo'n 1500RPM geaccelereerd tot dat de maximum toeren bereikt waren. Dit gaf de volgende grafiek:

Van 2014-05-24 Dyno-testdag

De rode lijn (onderin) geeft het vermogen aan. Dit leert mij dat de bus 51,7PK levert bij 3900RPM.
Het maximale koppel ligt op 104,3 wat hij levert over bijna het hele toerenbereik tussen 2200 en 3500RPM. Dit is af te lezen uit de bovenste/groene lijn.
De paarse lijn steigert nogal. Dit is de lambda waarde ofwel de luchtovermaat factor bij verbranding in de benzine motor gedeeld door de theoretische benodigde hoeveelheid lucht. (idealiter zou dat dan zo rond de 1 moeten zitten.)

In een gesprek met Fred Hendriks (de eigenaar van HR engineering en bouwer van mijn motor) kwamen we tot de conclusie dat er potentie in de motor zit om er meer vermogen uit te halen. Dit kan gedaan worden door een tuning sessie op de testbank in te lassen waarbij de sproeiers van de carburateur worden aangepast. Daardoor wordt het koppel vlakker, zal de Lambda waarde verbeteren en kan het vermogen nog iets toenemen.

Maar "het beest" wat in de motor slaapt kan wakker gemaakt worden door hem uit te rusten met dubbele carburateurs en een andere ontsteking. Echter dit gaat aardig in de papieren lopen, dus dat zal voorlopig nog wel bij dromen blijven.

Na de run van de Briebelbus kwamen de rest van mijn T2 vrienden 1 voor 1 aan de beurt om hun run op de testbank te maken.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Van 2014-05-24 Dyno-testdag
De meesten van ons kwamen met een "standaard" motor, maar ook was er ruimte voor de wat extremere motoren.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Deze bus is uitgerust met een lucht gekoelde Porsche motor. Tijdens de testrun kwam naar voren dat de motor zo'n 125PK levert. Dus een zeer snelle bus.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Van 2014-05-24 Dyno-testdag
En daarna was het de beurt aan Agata. Ook deze is niet meer standaard. De bus is 2 jaar geleden uitgerust met een motor uit een Subaru Forrester. Nu zijn er wel meer ombouw projecten van bussen geweest, maar de Boxermotor uit de Subaru is een directe door ontwikkeling van het Volkswagen Boxer motor concept. Wat nog meer bijzonder is, is dat er een automatische versnellingsbak achter de motor hangt en dat komt niet vaak voor. Tijdens zijn testrun kwam de bus op 97,4 PK, wat ook een zeer nette prestatie is voor een blok van 20 jaar oud met 180.000 op de teller.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Ook aan de inwendige mens was op deze dag gedacht; de Hotdogbus stond present.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag

Na al het busjes geweld was de kever van Hanhoo aan de beurt. De motor die hierin ligt is opgebouwd uit reserve onderdelen en is niet specifiek op elkaar afgestemd. Hans was dan ook benieuwd wat voor prestaties deze levert.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag

Dat HR engineering ervaring heeft met racerij in de breedtste zin van het woord bleek uit het inlaatspruitstuk wat daarop de plank lag. Met Nitrous Oxide Systems(NOS) injectoren. Erg leuk speelgoed.
Van 2014-05-24 Dyno-testdag

Toen de kever van Hans van de bank af kwam was iedereen geweest en konden we tevreden huiswaarts gaan. Ik heb dat echter niet meteen gedaan. Ik wist een camping aan de rand van het bos op zo'n 20 minuten rijden van Doesburg. Dat leek mij een mooie plek om nog even te relaxen en te genieten van het mooie weer, want ik vind als je een kampeerbusje heb mag je die ook gebruiken en dit was een mooie gelegenheid om te combineren.

Van 2014-05-24 Dyno-testdag
Van 2014-05-24 Dyno-testdag

Terugkijkend op de dag kan ik niet anders zeggen dan dat de rapportcijfers voor de Briebelbus (in mijn ogen) zeer goed zijn. Ik heb deze motor nu dus zo'n 6 seizoenen en daarbij 35.000km in gebruik. In die tijd heb ik haar met volle bepakking en aanhanger over bergpassen gestuurd. Ik merk tijdens het rijden dat de motor lekker "aan het gas" hangt en dat er geen "dood" punt inzit. Dat is ook terug te zien in de grafiek.

Ik heb een prachtig weekend gehad, weet dat ik nu het onderhoudt aan de motor op de juiste manier doe en dat er nog meer potentie in het blok zit.
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

groeten
Marcel

Geen opmerkingen: