maandag 21 juli 2014

Volkswagen T1 opgeknapt bij Classic Car rescue

Van 2014-07-21 Classic car rescue

Hallo allemaal,

In 1 van mijn vorige updates heb ik verteld over de diverse TV programma's die auto's opknapen en dat zij allemaal wel een Volkswagen busje onder handen nemen. Tja je kan ook moeilijk om zo'n Cult-icoon heen.>

Van 2014-07-21 Classic car rescue
(Bernie en Mario)

Vorige week zag ik in het programma Classic car rescue, waarin Bernie en Mario auto's kopen opknappen en weer verkopen, een uitzending geweid aan de Volkswagen T1 (spijlbus) ook de T2 is in dit programma te zien. Uit eindelijk hebben ze een T1 gekocht, want die was meer waard. Als ze dat al vertellen in het programma, dan bekruipt mij al het gevoel dat het enkel maar om de cash gaat en al helemaal niet om de liefde voor zo'n voertuig.

Via de volgende link kom je op de pagina waar je het programma zou moeten kunnen zien:
http://www.channel5.com/shows/classic-car-rescue/the-cars/vw-camper
Het begint met de zoektocht naar een Bus. Ze bekijken er een aantal welke niet aan hun eis voldoen en uiteindelijk vinden ze er 1 die ze gaan opknappen. Zo zag hij er uit voordat ze er aan begonnen:

Van 2014-07-21 Classic car rescue
Van 2014-07-21 Classic car rescue

Er moest flink wat werk aan verzet worden, want bij het stralen stuitten ze op veel roest en gaten. Misschien hadden ze dan toch in Californie en/of Texas moeten gaan kijken. Ook de remmen zaten vast, de vooras was doorgerot en de motor was aan revisie toe. Nadat ze er aardig wat tijd en werk in gestoken hadden is dit het eindresultaat:

Van 2014-07-21 Classic car rescue

Ik vraag me af of al deze TV programma's enkel in de Volkswagen busjes geintresseerd zijn omdat ze nu zo in de mode zijn, of dat het toch vanuit het "hommage aan" oogpunt gedaan wordt. Want een Citroen HY, of een oude Ford Transit zie ik in deze programma's niet langs komen.

Ik zit dan ook altijd met een dubbel gevoel hier naar te kijken. Want natuurlijk vind ik het opknappen van Volkswagen Busjes leuk om te zien, maar over de andere kant; ze worden zo nog meer tot cult status verheven, waardoor er nog meer mensen zijn die "ook zo nodig" zo'n busje willen hebben. Waardoor de liefhebberij er grotendeels af gaat en het verworden is tot een status symbool.

Ik denk dat ik me er maar niet zo druk om moet maken, en gewoon er naar kijken "ter lering ende vermaak" en misschien dat ik er iets van op steek om te gebruiken bij de roestoratie van ons eigen Briebelbusje.

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: