dinsdag 22 juli 2014

Volkswagen T2 voortent-luifel verlichting

Hallo allemaal,

Als wij met ons busje op pad zijn draait het allemaal om de juiste sfeer. Daarom bestaat ons servies uit authentiek jaren 70 mepal, hebben we een ouderwetse koelbox en ouderwetse tafel en stoeltjes mee.

Van 2013 Vakantie
Van 2013 Hippiefestival 07-07

Onze luifel valt wat dat betreft wel een beetje uit de toom, want dat is een modern ding van Reimo, dus voor de gezelligheid proberen wij die een beetje aan te kleden met verlichting en lampionnen. Dat werkt opzich prima, was het niet dat ik vind dat het wat weinig licht geeft. Daarnaast moet hij worden opgeladen door de zon en tja als je tegen de avond op de camping kom (of in de schaduw sta) dan geeft het niet zo heel veel licht.

Dus het werd tijd om eens rond te kijken. De action is een winkel bij ons in de buurt met allemaal leuke en goedkope spulletjes. Zo hadden ze ook leuke een verlichtingsslinger in de aanbieding.

Van 2014-07-22 luifel-verlichting

Deze advertentie is niet van de action, maar het is een soortgelijke slinger. Echter de prijs bij de action was slechts €2,- per stuk. Tijdens het Hippiefestival had ik 2 van deze slingers in de luifel gehangen en ik vind ze best leuk.

Van 2014-07-22 luifel-verlichting

Maar toch kriebelt het een beetje bij me, want wat wil het geval? Ik had ze de hele nacht aan laten staan, wat dus resulteerde in lege batterijen de volgende dag. Niet echt handig, zou dat niet op een of andere manier op de boordspanning van de bus kunnen worden aangesloten? Ik ben wel vaker aan het rommelen met electronica en ik heb al diverse LED projectjes in de bus toegepast, dus er moeten wel mogelijkheden zijn lijkt mij.

Laten we eens kijken naar de bloemenslinger:
De 2 penlite batterijen staan in serie wat mij vertelt dat de LED verlichting op 3 Volt werkt en niet zo super veel vermogen (ampere) trekken.

Van 2014-07-22 luifel-verlichting

Als je dan "schematisch" kijk hoe dat zit, zie je dat alle LED's parallel staan. Simpel gezegd 2 draden vanaf de 3 volt waarop alle LEds worden gevoed. Kijk maar:
Van 2014-07-22 luifel-verlichting

Okay, 20 LED's die allemaal werken op een voedingsspanning van 3 volt. Dat is bij lange na niet gelijk aan de 12v boordspanning van de bus. Stel je nou voor dat ik 4 slingers aan elkaar knoop. Want 4 x 3Volt is 12v bij mij. Hoe zou ik dat moeten doen?

Van 2014-07-22 luifel-verlichting

Het schema laat zien dat ik de min van slinger 1 aansluit op de plus van slinger 2. Dit noemen ze In serie schakelen. Waarbij een parallel schakeling het aantal volts gelijk blijft maar de belasting (ampere) omhoog gaat, is dat bij serie schakelen andersom: Je hebt meer volts nodig om het te voeden, maar de belasting blijft gelijk. Dus 2 slingers werken prima op 6Volt en 4 slingers op 12v. Je kan dit natuurlijk testen door bijv 2 slingers in serie aan elkaar te schakelen en er dan 3Volt op aan bieden. Je zal zien dat de LED's zeer flauw gaan branden.

En zo geschiedde. Ik heb een centraal voedingspuntje gemaakt waarop ik alle aansluitdraden van de ledslingers bij elkaar laat komen. Vervolgens de boel aan elkaar doorlussen en klaar. Ook dat is natuurlijk niet zo handig. Want wat moet ik met 4 slingers die allemaal op het zelfde punt beginnen? Daarom heb ik 2 verlengdraden er doorheen gevlochten. Nu heb ik dus 2 ledslingers die ik voor langs de Luifel kan hangen en 2 die ik in de scheerlijnen kan vlechten. Daarna een lang snoer gemaakt zodat ik die in de bus in 1 van de 12v punten kan prikken.

Ik heb nog geen foto van het eindresultaat, maar ik weet zeker dat dit helemaal voldoet aan wat ik graag wil: gezellige verlichting onder de luifel.

Een aanvullende klus: Omleggen van bedrading in de bus.


Toen ik de bus was er weinig gedaan om de bus echt als camper te laten werken, want alle camping verbruikers die in de bus zaten (TL verlichting boven het keukenblok, het kraantje, de koelbox en ook de radio zaten allemaal op de startaccu van de bus. Natuurlijk het werkt wel, maar stel je zit gezellig een paar dagen op de camping, je gebruikt de radio en de verlichting. Als je dan weer ga rijden kan je zomaar met een lege accu komen te staan.

1 van de eerste klussen die ik hiervoor deed was het installeren van een huishoud accu. Maar daarmee ben je er nog niet, want je kan die niet parallel in je boordnet knopen, want dan werken de 2 accu's als 1 grote en nog bestaat de kans om je startaccu leeg te trekken. Hoe moet je dat dan wel doen? Simpel, door alle verbruikers die niets met rijden te maken hebben uit je "primaire" circuit te halen en dit allemaal in een secundair circuit te zetten wat enkel door de huishoud accu van spanning wordt voorzien. Zet je dan een scheidingsrelais tussen de startaccu en de huishoud accu, wordt hij tijdens het rijden weer opgeladen.

Mijn secundaire circuit heb ik opgebouwd rondom een bedieningspaneel waarop ik diverse verbruikers apart kan in en uitschakelen.




Hoe ik dit allemaal heb gemaakt, kan je lezen via de volgende linkjes.
1. Opbouw van het bedieningspaneel
2. Bedieningspaneel is gereed
3. Bedrading bus, installeren van secundaire zekeringkast onder het dashboard
4. Geleidebuis, trekken van kabels door de A-stijl

Dus, het secundaire circuit zit op z'n plaats; alle verbruikers zijn hierop aangesloten, valt er nog meer te veranderen dan? Jazeker. Voor het aansluiten van de camping verlichting en het kraantje maakte ik gebruik van de bestaande infrastructuur van de bus. Wat dus neerkomt op het volgende:
HH accu -> bedieningspaneel met zekeringkast -> Dasboard -> camping verlichting & kraantje

Ik heb dit nu dus omgelegd. en rechtstreeks aangesloten op een nieuw circuit in het bedieningspaneel.
Ik heb er geen foto's van want er is geen verschil te zien is in de situatie voor en na. Wel was het een hoop werk om de boel erin te trekken, maar alles zit naar volle tevredenheid. En bijkomstige voordelen: ik heb 2 zekeringen vrij in de zekeringenkast onder het dashboard en nu zie ik het licht niet meer flikkeren als ik de kraan bedien. Al met al: Missie weer geslaagd.

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: