zondag 24 augustus 2014

Volkswagen T2 - Aanpassen kastruimte Westfalia Berlin interieur

Beste lezers,

Ieder jaar tijdens de vakantie kom ik tot de conclusie dat er nog iets valt te verbeteren aan de bus. Dit kan een aanpassing zijn in de electrische installatie, vervangen van spullen voor retro of gemakkelijkere spullen, of een aanpassing aan het interieur. Het maken van deze aanpassingen bieden mij thuis veel plezier en dagen mij steeds uit om creatieve oplossingen te bedenken.
In het kader van practisch benutten van de ruimte die we hebben, zijn we een aantal jaren geleden gestart met het aanpassen van kastruimtes, door het maken van lades in het keukenblok en door het omtoveren van een loze ruimte tot kast ruimte.

De werkzaamheden hiervan heb ik in de volgende updates beschreven:
1. Het idee en de uitvoering van de keukenblok lades
2. afwerken, montage en eindresultaat lades in het keukenblok
3. Plaatsen van een extra deurtje in het keukenblok
4. Afwerken en montage. Het eindresultaat van het deurtje in het keukenblok

Achter het nieuwe deurtje was het nog steeds een lege ruimte, waar je dan gemakkelijk weer wat rommel in gooi. Dit heb ik vorig jaar aangepast door hier 2 legplankjes in te maken. Nu hebben we 3 vakken om dingen op te bergen.

Van 2014-07-31 kastjes
Onderin liggen het ventilator kacheltje en daarachter ligt de stofzuiger. Ik heb dat vak zo klein mogelijk gehouden, dus om ze eruit te halen moet ik het onderste plankje even oplichten. In het middelste vak stond altijd een tas met opladers, snoeren en andere kleine spullen. Deze gaan we onderbrengen in een lade die ik hiervoor aan het maken ben.

Van 2014-07-31 kastjes

Plaatwerk gehaald, meten meten en nog eens meten om er vervolgens een lade van te maken:

Van 2014-07-31 kastjes

Dit is de constructie fase waarin ik aan het testen en meten ben of alles gaat passen. Want net als de lades van het keukenblok wordt de bodem gemaakt uit dikker plaatmateriaal en de voor - zij en achterkanten worden gemaakt uit 4mm dik multiplex.

Van 2014-07-31 kastjes
Constructie en pre-montage gereed. Tijd om te passen in de bus.

Van 2014-07-31 kastjes

De lade past prima op de daarvoor bestemde plaats in het kastje. Ik heb nog veel ruimte over boven de lade; misschien dat ik daar later nog een plankje ga maken, maar vooralsnog is dit voldoende.

De volgende stap is om een geleider te maken waarlangs de lade kan schuiven, want het kozijn heeft aan de rechterkant zo'n 2 cm ruimte. Waardoor de lade heen en weer kan bewegen. Hiervoor maak ik gebruik van een L-profiel van aluminium. Deze komt in het verlengde van het kozijn, zodat de lade daar langs kan bewegen.

Terwijl ik bezig was met deze klus leek het mij een goed idee om in de kledingkast achterin ook gelijk aan te pakken door er een paar legplankjes voor te maken. Want ook die kast is een grote lege ruimte en Karin klaagt regelmatig dat ze altijd haar kleding en spullen erin en eruit moet stapelen voordat ze te pakken heeft wat ze wil hebben. (aanvullende tip; neem zo weinig mogelijk kleding mee, alsof je ga bagpacken. (dus 2 afrits-broeken; 1 in de kast en 1 aan. Dan nog een paar T-shirts, wat ondergoed een aantal paar sokken, een warme trui, eventueel fleecejack en regenjas)

Van 2014-07-31 kastjes


De 4mm (of eigenlijk 3,6mm) plaat die ik voor de lades gebruik is eigenlijk te dun om te kunnen gebruiken als plankje. Daarom heb ik hier 5,5mm dik multiplex voor gehaald. Vervolgens weer meten, meten,meten en nog eens meten om daar de plankjes uit te zagen. Uiteindelijk na veel aanpassen is het gelukt. Ook het plaatsen van de plankdragers was nogal een uitdaging, omdat je aardig in een bocht aan het werk bent. Maar het is toch gelukt. Toen alles op zijn plek zat heb ik de een Aluminium L-profiel aangebracht op de voorkant van de plank zodat deze mooi beschermt is en je jezelf niet aan splinters meer kan openhalen.

Van 2014-07-31 kastjes

De volgende stap is beitsen en lakken en dat ga ik uiteraard ook doen met de lade. Ik wil dezelfde kleurtint krijgen als welke ik gebruikt voor de lades in het keukenblok. Dus een aantal lagen beits Teak085 moeten het doen. (deze heb ik ook gebruikt voor de Westfalia Essen aanhanger destijds)
Van 2014-07-31 kastjes
Van 2014-07-31 kastjes



Dat verven gaat een heel aantal dagen over heen, want je kan 1 laag per dag aanbrengen en als je per zijde 3 lagen beits en 2 lagen lak erop smeer ben je al gauw 10 dagen achtereen bezig. Maar.. het resultaat vind ik altijd erg mooi.

Van 2014-07-31 kastjes
Van 2014-07-31 kastjes
Van 2014-07-31 kastjes
Van 2014-07-31 kastjes

Eindelijk is deze klus die al tijden in mijn hoofd zat afgerond. Nu is de testfase aangebroken. Kijken hoe het ons in de praktijk gaat bevallen.

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: