zaterdag 14 maart 2015

Volkswagen T2, Cursus "zand" stralen.



Beste lezers,

Rechte oppervlakte zijn prima kaal te halen door ze te schuren, maar bewerkelijke oppervlakten zoals bijvoorbeeld de koeltunnel is nagenoeg niet te doen om roest en oude verf te verwijderen door te schuren. Bij het zoeken naar een goede manier om de roest en verf eraf te halen kwam ik in 2008 uit bij de optie om ze met grid te stralen.

Klik op de foto om naar het artikel te gaan.

Nu ben ik ondertussen al een aantal jaren verder, en ik heb bij Discovery Channel meerdere manieren gezien om je plaatwerk aan te pakken. En bij zoveel verschillende methodes zijn er ook zoveel verschillende meningen. De ene zweert bij de ene methode en de andere bij de andere manier en daardoor ben ik nog steeds opzoek naar de juiste manier om onze Briebelbus aan te pakken bij de restauratie.

In maart stond er bij de Vriendenclub T2 een cursus "zand"stralen op het programma. Het leek mij interessant om hier meer informatie over te krijgen, om te bepalen of dit de weg is om te volgen en dus heb ik me direct hiervoor opgegeven.


De cursus werd verzorgt door de eigenaar van het bedrijf zelfzandstralen.nl welke gevestigd is in Hillegom.
De cursus bestond uit een deel theorie, waarin werd uitgelegd wat het stralen precies doet en met welke middelen je kan stralen.
Zo is het stralen van carrosserie heel anders dan bijvoorbeeld houten meubels stralen of glasparelen.

Ik had al ervaren dat het stralen van carosserie het oppervlakte ruw maakt, wat ideaal is voor de hechting van nieuwe verf, echter vlakke delen worden door de luchtdruk snel een golf plaat, dus het advies is om grote vlakke delen te schuren en de randen e.d. te stralen.

Bij het stralen van houten meubels moet je er voor zorgen dat je niet te lang op 1 plek straal, omdat je met de kracht van de luchtstraal snel een gat in je materiaal blaas.
En doormiddel van glasparelen ( van bijv aluminium) maak je het oppervlak juist weer super glad. Al met al erg leerzame stof.

Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus

Na het theoretische gedeelte was het tijd om ons in een teletubbie pak te hijsen en zelf met stralen aan de slag te gaan.

Van 2015-03-14 Straalcursus

We begonnen met het stralen van meubels, om te kijken wat er gebeurt.
Zoals gezegd; straal je bij hout te lang op 1 plek krijg je een gat/kuil in je werkstuk als resultaat, maar je kan hout er wel heel mooi blank mee maken.

Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus

Na het hout gingen we verder met staal; Bij dit straalmiddel en dit materiaal vonkte het nogal. Door de hoeveelheid vonken achter elkaar zag het eruit of het licht gaf.

Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus
Het stuift allemaal behoorlijk, dus een afgesloten ruimte en een persluchtmasker is zeker geen overbodige luxe.

Na het stralen in deze grote ruimte zijn we naar de straalboxen gegaan, waar we kennis konden maken met het glasparelen. De onderdelen die we eerst kaal gestraald hadden konden we met de glasparels behandelen, waardoor we konden zien dat het mooi glad werd.

Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus

Al met al een zeer geslaagde dag waarbij ik veel geleerd heb. Ik denk dan ook dat ik de randen en moeilijke plekken van de bus ga stralen en de vlakke panelen gewoon ga schuren.

Hier een voorbeeld van een plek in de bus waar ik met een schuurpapiertje absoluut niet bij kan komen, maar door het te stralen toch weer netjes kan krijgen om te bewerken voor het spuiten.

Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus
Van 2015-03-14 Straalcursus

Mocht u nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: