maandag 7 april 2008

werkzaamheden

Ik heb de smaak denk ik wel goed te pakken, vandaag weer een klein klusje gedaan, waar ik op een later tijdstip tegen aanloop en ik op dat moment geen tijd meer voor heb:

Het opknappen van de thermostaat kleppen in de koeltunnel.

Deze kleppen worden door een thermostaat bediend en zorgen voor geleiding van de koellucht die over de cilinders geblazen worden. Bij een koude motor en koude omstandigheden moeten de kleppen dicht staan en dus "voor verwarmde" lucht over de cilinders blazen. Zodra de motor warmer wordt zal de thermostaat groter worden en daarmee de kleppen bewegen. Op die manier wordt de frisse lucht aangevoerd en over de cilinders worden geblazen.

Tot zover de werking van deze kleppen.

Toen ik de koeltunnel prepareerde voor het stralen en het spuiten had ik de kleppen verwijderd en het mechanisme gedemonteerd.

Bij het verwijderen had ik de kleppen al gedeeltelijk ontroest ( voor zover ik er bij kon). Vandaag heb ik ze even in de Hammerite gezet om ze te beschermen de komende 30 jaar. ( ik had nog een restje liggen van de aanhanger )

Aangezien ze binnen in de koeltunnel zitten maakt het niet uit welke kleur ze hebben.
Nu nog ff nieuwe schroefjes halen en dan kunnen ze weer gemonteerd worden.




Ik ben goed tevreden over de voortgang van het project " motor " tot nu toe, maar er moet nog heel wat gebeuren voordat ik er aan toe ben om de bus weer te laten keuren.

Geen opmerkingen: