dinsdag 22 juni 2010

Budel 2010

Elk jaar tijdens het vaderdag weekend is er een groot treffen voor luchtgekoelde Volkswagens, het zogenaamde Internationaal Keverweekend (IKW )in Budel, of zoals het evenement in de wandelgangen heet "Budel"

Dit evenement staat boordevol van de activiteiten, van een grote onderdelen markt, een concours d' elegance, een sprintbaan, buggybak en live muziek en alles wat er bij hoort.

Op dit meerdaagse evenement komen zoveel mensen af, dat een kampeer veld onmisbaar is. Echter het kampeerveld is in de loop der jaren zover uitgegroeid dat dit nu meer dan 3/4 van het evenement beslaat.

Sinds 2005 hebben wij nog geen editie gemist. Het eerste jaar gingen we met een buurman mee, sinds 2006 hebben wij het evenement bezocht met onze eigen bus waarin wij het hele evenement lekker in kunnen kamperen en zo niets hoeven missen.

Dit jaar hadden wij net als vorig jaar afgesproken met de groep uit Lisse/Hillegom om samen op het evenement te gaan kamperen. Daar het onzettend leuk is om in colonne naar Budel te rijden zijn wij vanuit Bovenkarspel eerst naar Lisse te gereden.

Om 8.30 zijn we thuis vertrokken en na een ritje van ruim een uur kwamen we aan bij de klusgarage van Hans in Lisse waar hij en Lisette al stonden te wachten. Nadat wij waren aangekomen kwamen de "klusburen" al aan gereden met hun 3 kevers.

Nadat we de 27MC set gecontroleerd en getest, zodoende konden we de hele weg contact houden. De eerste stop was het transferium in Leiden. ( ongeveer 15 min rijden )
Daar stonden Thijs en nog een aantal anderen al op ons te wachten.

Na een lekker bakkie koffie konden we opweg. De colonne was nu uitgegroeid tot 5 bussen en 3 kevers, Niet gek dus.

De reis verliep voorspoedig en zo kwamen we rond een uurtje of 2 aan in Budel. Tijdens het wachten voor de poorten van het terrein hebben we het gebruikelijke eitje gebakken en een lekker bakkie koffie gedronken.

Na ongeveer een uurtje ( misschien was het wel veel langer, ik heb geen idee de tijd vloog voorbij ) mochten we het terrein op. Op het camping terrein was al een stuk voor ons gereserveerd en zo konden wij gezellig bij elkaar het kamp opslaan.

Toen we net de bus uitgezet hadden kwam de regen met bakken naar beneden zetten .( vreemde zin eigenlijk ) Ik ben al lang blij dat het niet meer was dan een bui-tje, want na 5 minuten was het alweer droog.

En zo ging dat het hele weekend, telkens even regen en daarna weer droog.
Alleen waaide er wel veel wind weg, waardoor het vaak erg fris was.

Nadat we compleet geinstalleerd waren ging ik achter mijn eerste afspraak aan. Via het VCT-2 forum had ik 2 voorportieren op de kop getikt. Deze moesten echter bij iemand uit Geleen vandaan komen. Gelukkig was hij ook naar Budel gekomen en zo konden we de extra benzine kosten voor het ophalen weer uitsparen.

Het was bij hem zo gezellig, dat we wel 3 uur lang bleven kletsen.
Daarna gauw maar ff wat te eten gemaakt om vervolgens uitgeteld, dronken en vol in me stoel te zakken. De avond vloog verder voorbij en daardoor lagen we erg laat in bed.

En zo hebben we zaterdag eerst maar eens een beetje uitgeslapen. Daarna de markt op, waar we een heleboel leuke dingen hebben gekocht:

1. een werkend Helphos zoeklicht.

2. een Hella TL-balkje voor in het interieur
3. 2 sierplaatjes voor de deur openers
4. een schuifraam
5. een claxon met een extra schakelaar

Je hebt wel eens van die momenten waarop je veel leuke dingen kan vinden en dit weekend was daar 1 van.

Daarna het gebruikelijke rondje over het parkeer terrein en de camping, waar we naast de vele bekende voertuigen toch wel weer wat aparte dingen kan zien.

Later op de middag had ik nog een afspraak met iemand uit Maastricht. Ook dit was een actie via het VCT-2 forum. Enige tijd geleden werd er in Lisserbroek een bus gesloopt. Ik heb daar terplekke een gedeelte van het doorloopschot eruit laten zagen. Ik zag daar ook dat in het gedeelte boven de motorruimte een uitsparing voor een reservewiel zat. Dit heeft onze bus niet, want officieel zat bij onze bus het reservewiel onder de bijrijdersbank.

Nu is jullie vast opgevallen dat bij ons het reservewiel op de neus van de bus zit. Waarom zou ik dan zo'n reservewiel bak willen?

Heel simpel; kastruimte. De reservewielbak valt precies op de plek waar onze kledingkast zit.

Okay, terug naar het verhaal. Het gedeelte wat uit die sloopbus komt is begin mei met Hans meegegaan naar de voorjaarsmeeting in Helden. ( zie eerder op mijn blog ) daar heeft hij het overgedragen aan Thomas. Bij thuiskomst in Maastricht merkte Thomas dat het plaatwerk gedeelte van zijn bus ( hij heeft een T2a ) anders is en dat deze vloer niet gaat passen.

En zo kwam ik weer in beeld. Hij heeft het gedeelte weer meegenomen naar Budel waar ik het van hem heb overgenomen. Dus nu heb ik 2 plaatwerk gedeeltes van de sloopbus tot mijn beschikking. Bij de grote restauratie zal dit in mijn bus geplaatst gaan worden. En zo wordt mijn bus meteen een luxuezere versie.

Zaterdagavond was de wind nog verder aan gewakkerd en dus zochten we de warmte op van een geimproviseerde tent ( de Luifel van Hans zijn bus en een paar windschermen. ) De barbeque kooltjes zorgde voor de aangename warmte.

Helaas komt aan alle mooie dingen een eind en dus gingen wij zondag in de loop van de middag weer naar huis. Het was een aardig gepuzzel om alles netjes in de bus te krijgen. Gelukkig paste het plaatwerk gedeelte precies op het deksel van de aanhanger. Even een paar sjorbanden erom heen en we waren klaar voor vertrek.

Zo gingen wij weer in colonne terug naar huis. Ter hoogte van Utrecht werd na een lekker bakkie koffie de colonne opgesplitst. Maar.. er was een klein probleempje.. Sleutels in een kever laten zitten en vervolgens de deur dicht gedaan.

Gelukkig werd dit snel en vakkundig opgelost.

En zo kwam aan een mooi weekend een eind.
Het is er weer 1 voor in de boeken.

Volgende evenement staat gelukkig alweer gepland over 2 weken; het hippiefestival in Gorinchem.. We hebben er nu al zin in...
tot snel :)
groetjes
Marcel

ad-1, 4 foto's zijn gejat van Lisette ;)

Freezzr zei

Hoi Marcel,
Heb je toch mijn bus nog gezien! de eerste foto waarmee je opent is mijn bus ;)