maandag 14 juni 2010

Volkswagen T2- Opbergkist Chemisch toilet.

Kamperen is vrijheid, je kan gaan en staan waar je wilt en je kan doen en laten wat je wilt.
Nu roep ik heel hard dat Kamperen vrijheid is, maar dat is redelijk optimistisch; ik geef een voorbeeld:

Je zit gezellig 's-avonds wat te drinken, en van het een komt het ander, je gaat met een redelijke plons vocht in je buik naar bed. Het logische gevolg kan je wel raden: Je moet plassen. Het hele ritueel is dan alsvolgt: Je moet jezelf uit je slaapzak wurmen, je moet een broek, trui, schoenen ( en als je geluk heb een regenjas ) aantrekken, de tent openritsen ( dus je vriendin is meteen wakker) dan moet je een eind lopen naar het toilet gebouw, en als je klaar bent het hele ritueel weer in omgekeerde volgorde doen.

Al met al ben je klaar wakker als je weer terug in je bed lig, de hele camping is wakker, je hebt het stervenskoud en het duurt uren voordat je eindelijk weer slaap. Als je de stelling "Kamperen is vrijheid" door zou trekken en je houd het bovenstaande in gedachten kan je ook zeggen, comfort is vrijheid, gemak is ook vrijheid. Onze bus bied comfort en gemak en we kunnen ermee kamperen. Conclusie De Briebelbus bied veel vrijheid

Okay, laat ik opnieuw even een sprongetje in de tijd maken en wel naar oktober 2005. Toen wij onze bus kochten kregen wij er een kist bij welke vol met allerlei rotzooi zat. Veel mensen vroegen toen aan ons "Zit daar je toilet in?" Op dat moment moesten wij deze vraag met nee beantwoorden, maar met dat bovenstaande verhaal in mijn gedachten vond ik het geen gek idee om er ook gewoon zo'n ding in te doen. En zo geschiedde het. Eind 2006 ( net nadat de motor het begeven had ) heb ik bij een dealer van Fiamma artikelen een mooie Bipot 30 besteld. Deze paste perfect in de kist.

Tijdens de vakanties van 2008 en 2009 begon ik deze kleinood steeds meer te waarderen. Echt ideaal, helemaal als het koud is en regent buiten. ( kan je het je voorstellen, in de warmte van de bus te blijven en binnen 3 minuten weer lekker in bed liggen ;) ) Ik merkte echter dat de afdekschuif van de opvangtank niet lekker werkte, het rubber wat deze moet afsluiten krulde er helemaal tussenuit, en insmeren met vaseline om het gangbaar te krijgen wilde niet helpen en de boel uitelkaar halen om de rubbers op z'n plek te duwen was niet mogelijk.





En dus in de catalogi van Fiamma gedoken om te kijken of er een nieuw schuifsysteem leverbaar was. Wat dat betreft had ik geluk, een complete schuif kon ik zo bestellen. Dus maar even een prijs opgevraagd € 50,- voor het schuif systeem, terwijl een complete nieuwe Chemischtoilet slechts € 65,- kost. Ik zag dit met verbazing en vond de verhoudingen hierin redelijk scheef. Dus vorig jaar november naar de caravan en kampeerbeurs in Utrecht gegaan, gewapend met de oude schuif van het chemisch toilet en op naar de stand van Fiamma. Daar het hele verhaal uitgelegd en wat gebeurt er.. Ik moest even een email sturen naar het hoofdkantoor van Fiamma en dan zou ik kosteloos een nieuwe krijgen. Helemaal te gek. Nou was dit snel geregeld.

maar er was meer aan de hand. Het deksel van de kist was stuk gegaan. Tja, de hele deksel is gemaakt van gelaagd hout, dus een soort multiplex. De deksel zat aan de kist geschroefd met een piano scharnier, in de kopse-kant van het multiplex. Vervolgens hadden we heel illegaal iemand zitten op deze kist terwijl we gingen rijden. Toen ik ergens voor moest remmen schoof de deksel over de kist heen, waardoor het multiplex begon te wringen en stuk ging. Heel vervelend maar gelukkig is het een klusje dat ik zelf kon oplossen, daarbij kon ik meteen het 35 jaar oude schuim vervangen voor nieuwe. Zo gezegd zo gedaan. Eerst de deksel slopen en alle oude ellende eruit halen.


Je ziet hier het Westfalia stof, het schuim wat redelijk vergaat en de resten van een glijlaag.


Vervolgens het schuim erafgehaald.. Zie je de bruinige laag stof liggen? Dat is allemaal poreus materiaal.


Nieuwe massief vurenhouten balkje, deze exact gelijk gemaakt aan het origineel. Past precies, en verankerd met industrielijm en schroeven. Die gaat noooooit meer los :)


Scheurtje in de stof gerepareerd ( door mijn moeder, ik kan niet met de naaimachine overweg )


Je ziet er bijna nix meer van


Het nieuwe schuim op maatsnijden. TIP: om dit zo netjes mogelijk te doen, neem een groot mes en houd deze gedurende het snijden nat


Alle benodigdheden voor het assembleren liggen weer klaar


Schuim dmv spuitlijm bevestigd op het deksel, daarna beetje gewicht erop gelegd om het goed te laten verbinden en vervolgens een nacht laten liggen.


Vervolgens de nieuwe glijlaag er om heen gedaan en rondom vast geniet. ( het zat origineel ook met nietjes )


Het Westfalia stofje weer eromheen trekken en vast nieten.


De afwerkrandjes erweer op en een nieuw pianoscharnier gemonteerd.


Kist zit weer inelkaar. En nog 2 foto's bij daglicht



Niet gek voor zo'n klussie.

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: