woensdag 30 juni 2010

Licht in de duisternis ( TL modificatie op geheel eigen wijze deel2 )

Verlichting op geheel eigen wijze deel 2

TL balk boven de bank.

Tijdens 1 van de updates van Vorig jaar had ik verteld problemen te hebben met de TL balk boven de bank, deze begon dienst te weigeren.

Daarnaast was de TL balk boven het keukenblok ook al tijden kapot.
In het artikel wat je via de onderstaande link kan vinden kan je lezen dat ik deze weer in dienst heb gesteld met het binnenwerk van een LED looplamp.

verlichting op eigen wijze deel 1

Met dit werk is de 2e TL balk boven de bank nog niet gerepareerd. Niet alleen het binnenwerk was kapot, ook de behuizing was al gescheurd voordat wij de bus hadden gekocht.

Tijdens het afgelopen Internationaal Keverweekend ( Blog verslag over Beatiful Budel) heb ik een TL armatuurtje gekocht van Hella wat veel beter in het interieur past dan die oude die er in zat.

Dus vol goede moed deze aangesloten op de 12V voeding en zoals ik eigenlijk al verwachtte..

hij deed niets


Dus kwam voor mij de LED-modificatie van de andere lamp weer om de hoek kijken.




Zoals je op deze foto kan zien is het glas van de TL-balk een stuk breder dan de LED
printplaat, waardoor de verlichting redelijk gecentreerd zit in de TL-balk.

Het armatuur (glas) van de nieuwe TL balk is nog breder dan die op de vorige foto. Als ik dan dezelfde printplaat zou monteren zou er nog meer glas "over" zijn. Dit vind ik natuurlijk niet mooi. Dus tijd voor een nieuw idee.



Van 2 LED looplampen 1 geheel maken.

Dus 2 LED looplampen gekocht en gedemonteerd, de printplaten zodanig aangepas en aanelkaar gelijmd dat de LED's precies doorlopen, draadbruggen gelegd en proberen :)






De 2 LED looplampen, de samengestelde printplaat en het complete TL armatuurtje

Karin zei tegen mij dat ze alles best vond, maar dat de originele bedieningsschakelaar van de TL-balk wel weer moest gaan werken, dat gaf uitdaging nummer 2, want de schakelaar bediende een verend contact op de printplaat van de TL balk.

Ofwel, als ik dit wilde gebruiken moest ik de 12V naar de originele print van de TL leiden en vanaf daar met de juiste voedingsspaning door naar de LED strip.
Een Led werkt op een spanning van 3V, in de LED looplamp staan 2 LED's in serie, dus samen werken ze op 6V. De bijgeleverde voeding werkt echter op 12V. Hoe werkt dat?
Er zitten 2 weerstanden op de printplaat die de spanning remmen.
Deze weerstanden zitten echter dusdanig op hun printplaatje dat ze erg veel ruimte in nemen en dat ging niet passen als ik ook nog de originele print van de TL balk moest monteren.



En dus heb ik gekozen voor de volgende oplossing:

1. sloop alle componenten van de TL-balk print (behalve de schakelaar en de zekering)
2. zaag het gedeelte met de weerstanden van de LED print af zodat deze een stuk compacter wordt.
3. Zoek een paar print sporen op de TL-balk print waar de beide weerstanden passen en zorg er voor dat ze in serie blijven staan zonder dat er sluiting ontstaat.

Dit laatste heb ik opgelost door hier en daar de printbanen te onderbreken.





Toen dit alles weer op elkaar aangesloten, gaatjes geboort om het op het "reflectiescherm" van het TL buisje te schroeven, isolatie ertussen aangebracht afstandhoudertjes geplaatst.en vervolgens Licht !



Daarna was het tijd om in de bus de modificaties door te voeren:
1. oude TL-balk en bedrading verwijderen
2. nieuw kabel aansluiten en "kabelgootje" maken
3. Nieuwe LED-balk ophangen en aansluiten
4. genieten van een zee van licht :)







Dit was een leuk projectje om uit te voeren en nu ben ik benieuwd hoe deze in de praktijk gaat bevallen :)

tot de volgende update
greeetz
Marcel

Geen opmerkingen: