woensdag 30 juni 2010

Een schuifraam in de bus

Een van de opties die ik graag in de bus wilde hebben was een raam wat open kan, bij het keukenblok.

In een kampeerbus zie je dan altijd een louvre raam zitten.



Na wat verhalen op het VCT-2 forum gelezen te hebben leek mij zo'n raam niet echt een super idee, en zo kwamen wij op het idee om een schuifraam te plaatsen.

Nu zijn er weer nieuwe schuiframen leverbaar, echter deze hebben een zwart frame, terwijl de originele een aluminium kleurig frame hebben. Dit laatste vind ik veel mooier, vooral in combinatie met " de luxe " chroom-bies raamrubbers.

En zo gingen wij op zoek naar een origineel schuifraam. Deze vonden wij in Budel tijdens het IKW.




En gister was het zover, het schuifraam werd erin gezet.


Een laatste blik op het originele raam

Mijn schoonvader werkt als autoschade hersteller en heeft veel ervaring met het verwijderen en opnieuw plaatsen van ramen, vandaar dat hij voor mij de ideale persoon was om hulp aan te vragen.





Allemaal metalen strips worden tussen het rubber gezet, dit werkt als een soort van "bandenlichter"


En zo heb je al snel het oude raam in je handen.




De raamsponning was niet aangetast door roest, sterker nog onder het rubber zag het eruit als nieuw, enkel een beetje vuil.

Dus even schoongemaakt met een beetje cleaner, en daarna in de wax gezet om het weer te beschermen tegen vocht.




Mijn schoonvader is vast bezig met het rubber goed rondom het schuifraam te bevestigen, een touw in de groef te leggen en het rubber in te vetten.





Vervolgens het raam erin drukken en er voorzorgen dat hij niet weer uit zijn sponning valt terwijl mijn schoonvader hem goed op z'n plek zet en het rubber weer plaatst.





En zo zit het nieuwe schuifraam keurig op zijn plek.



Schuifraam is hier geheel geopend.


En hier weer gesloten.

Een klus van ongeveer 3 kwartier en het maakt zoveel verschil.

Ik ben er nu al erg blij mee.

groeten en tot de volgende update
Marcel

Geen opmerkingen: